۵۰ راز درباره ناتالی پورتمن هنرپیشه‌ای که نابغه است

ناتالی پورتمن بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی-اسرائیلی هالیوود است که با ضریب هوشی ۱۴۰ یک نابغه زیبا به شمار می‌رود. او در دانشگاه هاروارد درس خوانده و اسرار جالبی در زندگی شخصی و حرفه ای خود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۵۰ راز درباره ناتالی پورتمن را بدانید.

۱. نام کامل او نتالی هرشلَگ است که بعد به ناتالی پورتمن تغییر یافت.

۲. پورتمن در اورشلیم به دنیا آمد. او تنها فرزند شلی، یک زن خانه‌دار آمریکایی و نماینده‌ی پورتمن، و هرشلگ است، شهروندی اسرائیلی و متخصص زنان و بارداری.

۳. او در ۹ ژوئن ۱۹۸۱ به دنیا آمد.

۴. شهروند ایالات متحده آمریکا و اسرائیل است. پدربزرگ و مادربزرگش بیش‌تر اعضای خانواده‌ی خود را در هولوکاست از دست دادند، از جمله اجدادش را که در کمپ کار اجباری آشویتز در لهستان کشته شدند.

۵. ناتالی از ۸ سالگی گیاهخوار بوده است.

۶. او در سن ۹ سالگی در یک پیتزافروشی و توسط یکی از جویندگان زیبایی Revlon کشف شد. او به پیشنهاد مدل شدن را رد کرد تا روی هنرپیشگی تمرکز کند.

۷. در مصاحبه‌ای با یک مجله گفت : با بچه‌های دیگر متفاوت بودم. بلندپروازتر بودم. می‌دانستم چه چیزی را دوست دارم و می‌خواهم، و خیلی سخت برای آن تلاش می کردم. من بچه‌ی خیلی پرتلاشی بودم.

۸. بعد از آن که سه تابستان را در یک کمپ هنرهای نمایشی Stagedoor Manor گذراند به هنرپیشگی علاقه‌مند شد.

۹. ناتالی عضو یک گروه رقص و آواز بین‌المللی به نام World Patrol Kids بود ـ با نام واقعی‌اش یعنی ناتالی هرشلگ.

۱۰. سال ۱۹۹۴ در اصل برای ایفای نقش ماتیلدا در فیلم حرفه‌ای رد شد چون سنش خیلی کم بود.

۱۱. والدین ناتالی پورتمن دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای برای تمام صحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن در فیلم حرفه‌ای داشتند. بزرگ‌ترین نگرانی آن‌ها درباره‌ی این فیلم خشونت نبود، بلکه بیش‌تر نگران خصوصیت سیگاری بودن ماتیلدا بودند. والدین او یک قرارداد سختگیرانه با کارگردان لوک بسون بستند که تنها ۵ صحنه‌ی سیگار کشیدن در فیلم باشد و ناتالی در آن‌ها نه به سیگار پک بزند و نه دود آن را بیرون بدهد، و شخصیت او باید در انتهای فیلم این عادت بد را ترک کند.

۱۲. ناتالی مجبور شد افتتحایه جنگ ستارگان: قسمت اول ـ تهدید شبح را در سال ۱۹۹۹ از دست بدهد تا بتواند برای امتحانات پایانی دبیرستان آماده شود.

۱۳. در جوانی همراه با بریتنی اسپیرز، هنرپیشه‌ي علی‌البدل نقش اصلی یک نمایش خارج از برادوی به نام بی‌رحم بود.

۱۴. در ۱۹۹۸ ایفای نقش در نجواگر اسب را رد کرد تا بتواند در خاطرات آنه فرانک در برادوی روی صحنه برود. این نقش به اسکارلت جوهانسن تازه‌وارد رسید.

۱۵. ناتالی پورتمن و بریتنی اسپیرز در سال ۲۰۰۳ در هتل هادسون منهتن و با حضور ۴۰ نفر از نزدیک‌ترین دوستان‌شان یک جشن سال نو برگزار کردند.

۱۶. پورتمن در سال ۲۰۰۳ با افتخار و با مدرک لیسانس روانشناسی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. زمانی ناتالی گفت: ممن به دانشگاه می‌روم. اهمیتی نمی‌دهم اگر حرفه‌ام را نابود کند. ترجیح می‌دهم باهوش باشم تا یک ستاره‌ی سینما.

۱۷. زمانی که در هاروارد مشغول تحصیل بود، ساکن Lowell House بود و در پاسخ به یک مقاله‌ی انتقادی درباره‌ی اقدامات اسرائیل نسبت به فلسطینیان، به Harvard Crimson نامه نوشت.

۱۸. در ۲۰۰۴ دوره‌های فارغ‌التحصیلی را در دانشگاه یهودی اورشلیم گذراند.

۱۹. دو مقاله‌ی تحقیقاتی او در ژورنال‌های علمی منتشر شده است. در ۱۹۹۸ مقاله‌ی دبیرستانش با نام یک روش ساده برای نشان دادن تولید آنزیماتیک هیدروژن از قند، و با همکاری دو دانشمند به نام‌های یان هرلی و جاتان وودوارد، به استعدادیابی Intel راه یافت. در سال ۲۰۰۲ و طی تحصیل روانشناسی در هاروارد،‌ در مطالعه‌ای بر روی حافظه به نام فعال‌سازی لوب پیشانی طی پایداری نمونه: داده‌های حاصل از طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز، مشارکت کرد.

۲۰. ناتالی با بهره‌ی هوشی ۱۴۰ تقریبا یک نابغه است.

۲۱. ناتالی برای نقش ژولیت در رومئو و ژولیت شکسپیر تست داد اما تهیه‌کنندگان فکر کردند او برای ایفای نقش مقابل لئوناردو دی‌کاپریو خیلی جوان است و نقش را به کلر دینز سپردند.

۲۲. او چندزبانه است ـ می‌تواند به زبان‌های عبری، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی صحبت کند.

۲۳. ناتالی پورتمن در سال ۲۰۰۶ و در حالی که لباس مشکی آدری هیپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی را پوشیده بود، روی جلد مجله‌ی هارپر بازار ظاهر شد.

۲۴. در ۴ مارس سال ۲۰۰۶ میزبان برنامه‌ی زنده‌ی شنبه شب بود. در یک ویدئوی کوتاه کمدی، طی مصاحبه­ا‌ی با کریس پارنل، خودش را یک رپر گنگستر خشمگین به تصویر می‌کشد ( همراه اندی سمبرگ) و می‌گوید وقتی ماریجوآنا و کوکائین کشیده بود در دانشگاه هاروارد تقلب کرد.

رپورتاژ

۲۵. سال ۲۰۰۷ سال بسیار پرمشغله‌ای برای این بازیگر بود و در کم‌تر از دو سال در پنج فیلم بازی کرد. این فیلم‌ها شامل شب‌های بلوبری من، فروشگاه عجیب آقای مگوریوم، اشباح گویا، دارجلینگ محدود، دختر دیگر بولین بود.

۲۶. گروه موسیقی ‘Team Sleep’ ترانه‌ای به نام ناتالی پورتمن دارد.

۲۷. ناتالی ثابت کرده است به عنوان یک هنرپیشه هر کاری انجام می‌دهد. او برای بازی در فیلم وی مثل وندتا موهای سرش را تراشید.

۲۸. چند ماه پس از تراشیدن موهای سرش برای فیلم وی مثل وندتا، در حال سفر در ایرلند بود که برای پرسیدن آدرس در یک پانسیون توقف کرد. صاحبان این پانسیون حتی از ورود به او حیاط هم جلوگیری کردند. با این حال آدرس را به او نشان دادند.

۲۹. ناتالی پورتمن به خاطر ایفای نقش در درام نزدیک‌تر یک جایزه‌ی گلدن گلوب و یک نامزدی اسکار را به دست آورد.

۳۰. سال ۲۰۰۴ پورتمن در فیلم نزدیک‌تر، صحنه‌ای را به صورت کاملا عریان بازی کرد اما در نهایت او کارگردان (مایک نیکلاس) تصمیم گرفتند از آن استفاده نکنند. چرا که صحنه‌ی موردنظر بدون آن هم اثرگذار بود.

۳۱. پس از بازی در نقش ملکه آمیدالا در جنگ ستارگان نگران توجه مضاعف از سوی هوادارانش بود. او به نشریه‌ی پیپل گفت::‌ فکر می‌کردم ترسناک باشد. اما هنوز می‌توانم تنهایی بیرون بروم و نگران آدم‌هایی نباشم که به طرفم می‌آیند.

۳۲. در حین فیلمبرداری فروشگاه عجیب آقای مگوریوم، ناتالی یک بچه‌ی پنج ساله را ملاقات کرد که مبتلا به سندروم بلوم بود، اختلالی ژنتیکی که باعث برخی ناتوانی‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. ناتالی آن‌قدر تحت تاثیر این دختر قرار گرفت که یک حراج لباس به نفع تحقیقات برای درمان این بیماری را ترتیب داد.

۳۳. سال ۲۰۰۷ او در موزیک ویدئوی Dance Tonight پل مک‌کارتنی از آلبوم Memory Almost Full ظاهر شد که توسط مایکل گاندری کارگردانی شده بود.

۳۴. گرچه او از قبل هم گیاه‌خوار بود اما در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت وگان شود.

۳۵. او با جیک گیلنهال، میلا کونیس و برایس دالاس هاوارد دوست صمیمی است.

۳۶. ناتالی پورتمن از سن ۴ سالگی آموزش رقص دیده است که در آمادگی برای بازی در قوی سیاه به شدت به او کمک کرد.

۳۷. غذای مورد علاقه او توفو و لوبیای سیاه است.

۳۸. پس از بازی در ویدئویی برای آهنگ Carmensita، با دیوندرا بانهارت، خواننده‌ی محلی آمریکایی وارد رابطه‌ای شد که در سپتامبر ۲۰۰۸ به پایان رسید.

۳۹. سال ۱۹۹۷ ناتالی بازی در نقش وندی در فیلم طوفان یخ را رد کرد زیرا احساس می‌کرد بیش از حد تیره و تار است. این نقش به کریستینا ریچی رسید، که گفته است اغلب پروژه‌هایی به دستش می‌رسد که ناتالی رد کرده است.

۴۰. طراح مد معروف، زک پوزن، به عنوان  الهام‌بخش خود از پورتمن نام می‌برد.

۴۱. در سال ۲۰۰۹ پورتمن با یک رقصنده‌ی باله به نام بنجامین میلپاید وارد رابطه شد. این زوج در حین فیلمبرداری قوی سیاه با یکدیگر آشنا شدند که طراح رقص آن میلپاید بود.

۴۲. در ۲۰۱۰، فعالیت‌های اجتماعی پورتمن و محبوبیتش در میان جوانان او را نامزد دریافت جایزه‌ی کاری بکن VH1 کرد. این جایزه به اشخاصی تقدیم می‌شود که کارهای نیکوکارانه انجام می‌دهند.

۴۳. در ۲۰۱۰، پورتمن در فیلم روانشناسانه‌ی قوی سیاه بازی کرد. اجرای او با تحسین گسترده‌ی منتقدان روبه‌رو شد و اولین جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن، دومین جایزه‌ی گلدن گلوب، جایزه‌ی انجمن بازیگران، جایزه‌ی بفتا و جایزه‌ی منتقدان را در ۲۰۱۱ به دست آورد.

۴۴. ناتالی در صحنه‌ی فیلمبرداری قوی سیاه چندین جراحت برداشت. معروف‌ترین آن‌ها که در فیلم نیز گنجانده شده است، آسیب دنده بود. مچ پای ناتالی صدمه دید و از آن‌جایی که تیم تولید نمی‌توانستند از پس هزینه‌های درمان سر صحنه بربیایند، مسئول میکروفون به او کمک کرد. بعد از چند دقیقه ضربه خوردن در ناحیه شکم، ناتالی به همه اعلام کرد که حالا دنده‌اش آسیب دیده است. با این حال اعتراف کرد مچ پایش خیلی بهتر شده بود.

۴۵. رنگ مورد علاقه‌اش سبز است.

۴۶. در دسامبر ۲۰۱۰، پورتمن نامزدی خود را اعلام و بارداری‌اش را تایید کرد.

۴۷. ناتالی پورتمن در ژوئن ۲۰۱۱ پسرش آلف پورتمن میلِپاید را به دنیا آورد.

۴۸. در آوریل ۲۰۱۲، پورتمن در کنار جانی دپ در موزیک ویدئوی پل مک‌کارتنی به نام ولنتاین من بازی کرد.

۴۹. در جولای ۲۰۱۳، پورتمن اعلام کرد اقتباسی از رمان A Tale of Love and Darkness  (قصه‌ی عشق و تاریکی) نویسنده‌ی اسرائیلی، آموس اوز را برای اولین کارگردانی خود انتخاب کرده است. خود پورتمن در فیلم بازی کرد و در نوشتن فیلمنامه نیز همکاری داشت.

۵۰. دارایی خالص پورتمن ۴ میلیون دلار است.

نوشته‌های مرتبط