توده زیربغل: 10 درمان خانگی توده های زیر بغل

توده های زیر بغل زمانی ظاهر می‌شود که یکی از غددلنفاوی زیر بازو بزرگ شده یا افزایش حجم پیدا می‌کند. این مسئله بویژه زمانی شدت پیدا می‌کند که دچار نوعی عفونت شده باشید. این برآمدگی ممکن است به اندازه‌ی یک نخود یا تنها چند سانتی‌متر باشد.

عوامل متعددی می‌توانند باعث به‌وجود آمدن یک توده زیربغل شوند از جمله عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، تراشیدن موی زیر بغل، استفاده از مام‌ها یا ضدعرق‌ها، رشد بافت‌های چربی بدون‌ضرر و واکنش‌های آلرژیک.

علائم یک توده زیربغل می‌تواند بسته به علت بروز آن متفاوت باشد. بااین‌وجود، برخی علائم مشترک این توده‌ها عبارتند از ورم بازو، درد، بدن‌درد، تورم دیگر غدد لنفاوی، جوش‌ها، از‌ دست دادن اشتها و علائمی شبیه به نشانه‌های آنفولانزا.

توده‌های زیربغل می‌توانند در زنان و مردان در هر سنی رخ دهند. در بیشتر موارد، نیازی به درمان آنها نیست و زمانی‌که بدن شما با عامل به‌وجودآورنده آن مقابله می‌کند، این توده‌ها به‌تدریج محو می‌شوند.

بااین‌وجود، اگر خانم‌ها توده‌ای را زیربغل خود مشاهده کنند بهتر است با یک پزشک مشورت کنند چراکه این توده ممکن است نشان‌دهنده‌ی سرطان سینه در زنان باشد. همچنین، درصورتیکه توده موجود در زیر بغل شما بعد از دو هفته از بین نرفت و علائمی مثل قرمزی، حساسیت و شکلی غیرعادی به همراه داشت، معاینه پزشکی توصیه می‌شود.

شما می‌توانید همزمان با این اقدامات با استفاده از برخی درمان‌های خانگی فرآیند بهبود را سرعت داده و از شکل‌گیری مجدد این توده‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه این مطلب ۱۰ برترین درمان خانگی توده های زیر بغل را با هم می‌خوانیم.

۱. کمپرس آب‌گرم

کمپرس‌های گرم یک روش قدیمی برای درمان توده زیربغل است. دمای بالا به افزایش گردش خون، کاهش اندازه‌ی توده و تخفیف درد کمک می‌کند.

۱. حوله‌ی نازکی را بطور کامل در آب داغ قرار دهید.

۲. آب اضافی حوله را بگیرید.

۳. حوله را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه زیر بغل خود قرار دهید.

۴. این عمل را روزانه ۳یا ۴ مرتبه به مدت ۱ هفته تکرار کنید.

۲. ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند در عرض چند روز به درمان توده زیربغل کمک کند. به‌علاوه، این ویتامین ورم را کاهش داده و از تجمع مایع در غدد لنفاوی جلوگیری می‌کند. ویتامین E همچنین به حفظ رطوبت و تسهیل ترمیم پوست کمک می‌کند.

– توده را با روغن ویتامین E به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. این عمل را روزانه ۲ تا ۳ بار به مدت یک هفته ادامه دهید.

– همچنین، با مشورت پزشک مکمل ویتامین E مصرف کنید یا از رژیم غذایی غنی از غذاهای دارای ویتامین E پیروی کنید. برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین E عبارتند از بادام درختی، تخمه‌ی آفتابگردان، اسفناج، آووکادو، روغن زیتون فرابکر، برگ چغندر سوییسی، مارچوبه، برگ سبز شلغم، برگ سبز چغندر و بسیاری دیگر.

۳. سرکه سیب

سرکه سیب، یک درمان خانگی موثر برای توده‌های زیربغل است. این ماده، به خشک شدن توده کمک کرده و علائمی مثل درد و ورم را کاهش می‌دهد. علاوه براین، ویژگی‌های آنتی بیوتیکی و ضدعفونی‌کنندگی سرکه سیب با عفونت مقابله کرده و فرآیند درمان را تسریع می‌کند.

– مقادیر مساوی از سرکه سیب خام و صاف‌نشده و آب را با یکدیگر ترکیب کنید. یک پارچه‌ی پنبه‌ای را در این محلول قرار دهید و سپس آن را روی قسمت آسیب‌دیده بگذارید. پارچه را به مدت ۵ دقیقه روی توده بگذارید، سپس آن قسمت را با آب گرم شسته و به آرامی خشک کنید. این کار را چندبار در روز انجام دهید تا توده محو شده و از بین برود.

– همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه سیب خام و صاف نشده و یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به مدت چند هفته روزانه یک یا دوبار این نوشیدنی را مصرف کنید.

۴. سرخارگل

سرخارگل( اکیناسه، اکیناشا) یکی دیگر از درمان‌های خانگی مناسب برای بهبود توده‌های زیربغل است. این گیاه دارویی به درمان و تقویت سیستم لنفاوی کمک می‌کند، که باعث ناپدید شدن این توده می‌شود. همچنین، این گیاه دارویی یک آنتی‌بیوتیک قوی است که به‌واسطه‌ی تصفیه‌ی خون در ازبین رفتن عفونت موثر خواهد بود.

– روزانه ۲ تا ۳ بار کرم یا پماد اکیناسه را روی موضع بمالید. این کار را تا جایی ادامه دهید که توده از بین برود.

– به منظور مقابله با عامل عفونی پدیدآورنده‌ی توده‌ی زیربغل، به مدت ۱ هفته روزانه ۱ تا ۲ فنجان چای اکیناسه بنوشید.

توجه: افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند.

۵. عسل

عسل یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای تسکین توده زیربغل است. عسل در پاکسازی توده موثر بوده و درد، ورم و سوزش آن را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، عسل یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به شمار می‌رود و در چندین سطح با عفونت موجود مقابله می‌کند.

– مقداری عسل خام را روی قسمت مورد نظر قرار دهید، پس از ۱۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید. این کار را روزانه ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

– همچنین می‌توانید ۱ قاشق چایخوری عسل را در یک فنجان آب گرم یا چای سبز حل کنید و به مدت چند هفته روزانه ۲ بار این نوشیدنی را مصرف کنید.

رپورتاژ

این روش‌های درمانی را به مدت چند هفته و به‌صورت روزانه ادامه دهید.

۶. آب لیمو

آبلیمو سرشار از ویتامین C و مواد ضدالتهابی است که در کاهش ورم و درد توده زیربغل موثر خواهد بود. به‌علاوه، یک قابض طبیعی است.

– یک تکه پنبه را به آبلیموی تازه آغشته کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی توده قرار دهید، سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را روزانه ۲ تا ۳ بار به مدت ۱ هفته تکرار کنید.

– همچنین می‌توانید آب یک عدد لیمو و مقداری عسل را به یک لیوان آب اضافه کرده و به مدت چند هفته روزی ۲ بار این نوشیدنی را میل کنید. این کار درمان شما را تسریع می‌کند.

۷. زردچوبه

زردچوبه حاوی ویژگی‌های آنتی بیوتیکی، آنتی باکتریالی و ضدالتهابی است که به درمان توده‌‌های زیربغل کمک می‌کند. زردچوبه درد و ورم را کاهش می‌دهد و فرآیند درمان را تسریع می‌کند.

– یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی عسل مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی توده موردنظر قرار داده و سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. این کار را روزانه ۲ تا ۳ بار به مدت ۱ هفته انجام دهید.

– همچنین به مدت ۲ هفته روزانه یک لیوان شیر زردچوبه‌ی گرم بنوشید.

۸. سیر

شما همچنین می‌توانید با استفاده از این آنتی بیوتیک خوراکی قوی، توده‌های زیربغل خود را درمان کنید. سیر در پاکسازی سیستم لنفاوی موثر بوده، علائم را کاهش و سرعت بهبود را افزایش می‌دهد.

– چند حبه سیر را له کرده و به مدت ۵ دقیقه روی توده قرار دهید. سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را روزانه ۱ یا ۲ بار به مدت یک هفته انجام دهید.

– همچنین می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر خام را با شکم خالی بخورید. علاوه بر این، در تهیه غذاهای خود از سیر استفاده کنید.

۹. آلوئه‌ورا

ویژگی‌های مرطوب کنندگی و ضدالتهابی آلوئه‌ورا می‌تواند در بهبود توده‌ی دردناک زیربغل شما موثر باشد. این محصول همچنین موجب کاهش درد و ورم می‌شود.

۱. ژل تازه‌ی یک برگ آلوئه‌ورا را از آن جدا کنید.

۲. ژل را بر روی موضع قرار داده و به آرامی آن را به شکل دایره‌ای مالش دهید.

۳. اجازه دهید ژل به مدت ۳۰ دقیقه روی موضع بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید.

۴. این روش را به مدت ۱ هفته روزانه ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۱۰. روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی، آنتی‌باکتریایی و ضدویروسی درمان مناسب دیگری برای توده‌های زیربغل به‌شمار می‌رود. این روغن مرطوب‌کننده خوبی است، و فرآیند درمان را نیز تسریع می‌کند.

– مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و روی توده قرار دهید. با استفاده از ضربه‌های آرام، قسمت موردنظر را به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. ماساژ آرام موجب افزایش گردش خون شده و ورم را کاهش می‌دهد. این درمان را به مدت یک هفته روزانه چندبار تکرار کنید.

– همچنین می‌توانید روزانه ۱ قاشق چایخوری تا ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل فرابکر را به شکل خوراکی مصرف کنید.

نکات اضافی

– کافئین می‌تواند فرآیند درمان را به تاخیر بیندازد. از مصرف آن پرهیز کنید.

– از مصرف غذاهای تند که موجب تعریق بیشتر و درنتیجه افزایش رشد و نمو باکتری‌ها می‌شود، خودداری کنید.

– به منظور کمک به فرآیند درمان، زیربغل خود را تمیز و خشک نگه دارید. این قسمت را به طور منظم با صابون آنتی‌باکتریال شسته و تا حد امکان خشک نگه دارید.

– حوله‌ها و لوازم بهداشتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

– از خاراندن توده خودداری کنید. این کار مانع بهبود آن شده و باعث پخش شدن عفونت می‌شود.

– درصورت وجود توده‌ از اصلاح زیربغل خودداری کنید. این کار وخامت توده را تشدید می‌کند.

– تا هنگام فروکش کردن توده از استعمال پودر تالک یا ضدعرق‌های حاوی موادمعطر بسیار زیاد خودداری کنید.

نوشته‌های مرتبط