درمان خانگی تبخال: 21 درمان قطعی ساده برای تبخال

تبخال نوعی عفونت است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید. تبخال عارضه‌ای دردناک است که معمولا با خارش نیز همراه است،‌ و عموما در هر دو گروه زنان و مردان مشاهده می‌شود. این عارضه به صورت تاول یا زخم‌هایی کوچک، قرمز، متورم و آبدار در کنار چشم‌ها، دهان، لب‌ها، و اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس از طریق ارتباط مستقیم – رابطه‌ی جنسی، بوسیدن، لمس کردن – یا غیر مستقیم – استفاده‌ی مشترک‌ از یک وسیله‌ی شخصی – با فرد آلوده وارد بدن می‌شود.

این ویروس به شدت مسری است و باعث ایجاد بیماری‌های وخیمی نظیر عفونت مغزی، سرطان، آبله مرغان و غیره می‌شود. تاول‌های تبخالی در مردان معمولا می‌تواند روی آلت جنسی، باسن، مقعد، ران، پوست بیضه، داخل مجرای ادراری، یا داخل آلت جنسی ظاهر شود. این تبخال‌ها در زنان نیز روی باسن، دهانه‌ی رحم، نواحی اطراف واژن، مقعد و بخش خارجی اندام‌ تناسلی ایجاد می‌شود. این عارضه را می‌توان به کمک برخی درمان‌های خانگی و اقدامات پیشگیرانه تا حدود زیادی برطرف کرد.

علت‌های ایجاد تبخال

برخی از عواملی که به ایجاد تبخال منجر می‌شوند، عبارت هستند از:

۱. بوسیدن

۲. رابطه‌ی جنسی مقعدی، دهانی یا از طریق واژن بدون انجام مراقبت‌های بهداشتی لازم

۳. تماس پوست

۴. داشتن رابطه‌ی جنسی هم‌زمان با چندین نفر

۵. قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش  

۶. انجام اعمال جراحی در ناحیه‌‌ی تناسلی

۷. لمس کردن تاول‌ها و زخم‌های تبخال

۸. تماس مستقیم با مخاط یا بزاق فرد آلوده

۹. بیماری، استرس، قاعدگی، خستگی و عمل جراحی نیز به بروز تبخال کمک می‌کنند

۱۰. هم‌چنین ویروس تبخال ممکن است در حین زایمان طبیعی از مادر آلوده (دارای تبخال در نواحی اطراف واژن) به نوزاد منتقل شود.

علائم

علائم تبخال آن‌چنان خفیف هستند که معمولا ممکن است قابل مشاهده نباشند. این علائم حتی تا چندین ماه پس از هجوم ویروس هرپس سیمپلکس به بدن‌تان بروز نمی‌کنند. با وجود این، برخی نشانه‌های احتمالی عفونت تبخال به شرح زیر است:

علائم اولیه

این علائم ممکن است تا بیش از ۲۰ روز باقی نمانند. سپس به تدریج و به خودیِ خود از بین می‌روند.

۱. تب

۲. احساس درد هنگام ادرار

۳. احساس ناخوشی

۴. وجود ترشحات زیاد در واژن (در زنان)

۵. ایجاد زخم و تاول در دهانه‌ی رحم (در زنان)

۶. بروز تاول‌های قرمز و دردناک اطراف باسن، ران‌ها، مقعد، و اندام‌های جنسی

علائم مکرر

برخی علائمی که معمولا بارها و بارها تکرار می‌شوند، عبارت هستند از:

۱. احساس خارش و سوزن سوزن شدن اطراف اندام‌های جنسی

۲. ایجاد تاول‌های قرمز و دردناک اطراف ران‌ها، مقعد، باسن و اندام‌های جنسی که پس از مدت کوتاهی سر باز می‌کنند و به زخم تبدیل می‌شوند

۳. ایجاد زخم و تاول در قسمت پایین رحم

درمان خانگی تبخال

آیا می‌توان تبخال را در خانه درمان کرد؟ آری؛ در ادامه به چند درمان خانگی تبخال اشاره می‌کنیم. لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

۱. روغن زیتون

روغن زیتون به خاطر خاصیت مرطوب‌ کنندگی‌اش مشهور است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان و یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم‌های مربوط به تبخال است. یک فنجان روغن زیتون آماده کنید. آن در ظرفی حرارت دهید و مقداری روغن اسطوخودوس و موم زنبور عسل به آن اضافه نمایید. سپس بگذارید این مخلوط کمی سرد شود. بعد از آن، این مخلوط را روی تبخال و نواحی عفونی بمالید.

۲. اکیناسه یا سرخارگل

اکیناسه یا سرخارگل گیاهی دارویی است که خواص ضد ویروسی دارد. سرخارگل به خاطر تاثیرش در تقویت دستگاه ایمنی بدن شهرت دارد. تمام قسمت‌های گیاه سرخارگل، اعم از گل، برگ، ‌و ریشه‌های آن می‌توانند در درمان تبخال مورد استفاده قرار بگیرند. این گیاه دارویی را می‌توان به صورت دمنوش مصرف نمود، یا قسمتی از آن را بلعید، یا آب آن را گرفت.

۳. یخ

ساده‌ترین روش برای درمان تبخال در خانه استفاده از یخ است. یخ می‌تواند درد ناشی از تبخال را تا حدود زیادی تسکین دهد. مقداری یخ تهیه کنید و آن‌ را خرد نمایید. یخ‌های خرد شده را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بریزید. کیسه‌ی پلاستیکی پر از یخ را با پارچه‌ای شبیه ملحفه بپوشانید. سپس آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی زخم‌ها قرار دهید تا از تورم و خارش آن‌ها خلاصی یابید. این کار را چندین مرتبه در طول روز تکرار کنید.

توجه: تماس طولانی یخ با پوست اندام‌های تناسلی باعث آسیب رسیدن به بافت آن نواحی می‌شود.

۴. جوش شیرین

جوش شیرین از دیگر درمان‌های موثر برای خلاصی سریع از شر تبخال به شمار می‌رود. این ماده می‌تواند باعث تسکین خارش و درد زخم‌های تبخال شود. تکه‌ای پنبه را مرطوب کنید و سپس به جوش شیرین آغشته نمایید. پنبه‌ی مرطوب آغشته به جوش شیرین را مستقیما روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید. این کار به خشک شدن تاول‌ها کمک می‌کند.

توجه: برای پیشگیری از ایجاد آلودگی بیش‌تر، پنبه‌ی استفاده شده را مجددا به جوش شیرین نزنید.

۵. روغن درخت چای

برای درمان زخم‌های ناشی از تبخال، استفاده از روغن درخت چای نیز بسیار موثر است. مقداری آب در لیوان بریزید. چند قطره روغن درخت چای در آن بچکانید و برای از بین بردن تبخال‌های داخل دهان، این محلول را غرغره کنید. برای درمان تبخال‌های تناسلی روغن درخت چای را با استفاده از قطره چکان بر روی نواحی عفونی بچکانید.

۶. فرنجمشک

استفاده از گیاه فرنجمشک به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های گیاهی برای تبخال به شمار می‌رود. این گیاه حاوی فلاونوئید، اسید فنولیک، و اسید رزمارینیک است که می‌توانند به درمان زخم‌ها یا تاول‌های ناشی از تبخال کمک کنند. از گیاه فرنجمشک یک دمنوش تهیه کنید و اجازه دهید کاملا دم بکشد. سپس تکه‌ای پنبه را به آن آغشته کنید و مستقیما روی زخم‌ها بگذارید.

۲ تا ۳ میلی‌لیتر تنتور فرنجمشک را به مقداری آب اضافه کنید. این عصاره‌ی الکل‌دار نیز برای درمان زخم‌های تبخال موثر است. این محلول را روزی سه مرتبه بنوشید.

هم‌چنین فرنجمشک را می‌توانید به صورت کرم یا پماد نیز پیدا و استفاده کنید. برای درمان تبخال این کرم را مستقیما بر روی آن بمالید.

۷. ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان دارای خواص درمانی است که برای برطرف کردن عفونت تبخال نیز بسیار موثر است. شیرین بیان حاوی اسید گلیسریزیک است که می‌تواند با ویروس تبخال مبارزه نماید. برای درمان تبخال استفاده از عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان می‌تواند بسیار موثر باشد.

البته کپسول‌های حاوی ریشه‌ی شیرین بیان نیز وجود دارد که برای خلاصی از شر تبخال می‌توانید ۲ عدد از آن را مصرف نمایید.

توجه: استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی شیرین بیان ممکن است به افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم بدن منجر شود. بنابراین، افرادی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند و هم‌چنین زنان باردار باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند.

۸. چای کیسه‌ای

چای سیاه بسیار غنی از تانین است. چای به خاطر خواص ضد ویروسی و ضدالتهابی‌اش شهرت دارد. با استفاده از چای کیسه‌ای یک فنجان چای سیاه آماده کنید. اجازه دهید کمی خنک شود. پس از آن‌که چای به اندازه‌ی کافی خنک شد، کیسه‌ی چای را روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید. اجازه دهید کیسه‌ی چای به مدت ۵ دقیقه روی تبخال باقی بماند. برای آن‌که به نتیجه‌ی بهتری دست یابید، این کار را روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۹. نشاسته‌ی ذرت

یکی از بهترین راه‌های درمانی تبخال استفاده از نشاسته‌ی ذرت است. نشاسته‌ی ذرت به جذب رطوبت اضافه از پوست کمک می‌کند؛ هم‌چنین می‌تواند به کاهش ناراحتی و خارش نیز کمک نماید. برای خشک کردن زخم‌های ناشی از تبخال، مقداری نشاسته‌ی ذرت را مستقیما بر روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید. تکه‌ای پنبه آماده کنید و آن را به نشاسته‌ی ذرت آغشته نمایید. سپس پنبه را به آرامی روی زخم‌ها فشار دهید.

رپورتاژ

توجه: برای جلوگیری از شیوع آلودگی، هرگز پنبه‌ی استفاده شده را به نشاسته‌ی ذرت تمیز نزنید.

۱۰. ژل آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا نیز یکی از بهترین درمان‌های طبیعی است که با خواص درمانی‌اش می‌تواند برای رفع تبخال مفید باشد. استفاده از آلوئه‌ورا در درمان تاول‌های ناشی از تبخال موثر است. برای تسکین خارش و قرمزی ناحیه‌ی عفونی،‌ مقداری ژل آلوئه‌ورا را روی آن ناحیه بمالید.

به علاوه، می‌توانید از برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا نیز استفاده نمایید. یک برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا را به دو بخش تقسیم کنید. سپس محتویات ژله مانند داخل برگ را روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید.

۱۱. نمک اپسوم

حمام کردن با آب حاوی نمک اپسوم نیز یکی دیگر از بهترین راه‌های درمانی است که می‌تواند به تسکین خارش و درد ناشی از تبخال کمک کند. مقداری نمک اپسوم را در وان حمام یا یک تشت بزرگ بریزید. سپس وارد وان شوید یا داخل تشت بنشینید تا اندام تناسلی‌تان کاملا در آب حاوی نمک اپسوم قرار بگیرد؛ سپس از تشت یا وان خارج شوید و دوش بگیرید. این روش می‌تواند زخم‌ها را خشک نماید؛ و از این طریق، به کاهش خارش نیز کمک کند.

۱۲. پودر استات آلومینیوم

پودر استات آلومینیوم نیز می‌تواند در درمان عفونت تبخال موثر باشد. این پودر را می‌توانید به روش‌ کمپرس یا پانسمان مرطوب مورد استفاده قرار دهید. پودر استات آلومینیوم به تسکین ناراحتی و خارش پوست کمک می‌کند. فقط کافی است مقداری از این پودر را طبق دستورالعمل موجود در بروشور دارو با مقداری آب مخلوط کنید؛ سپس، پارچه‌ای تمیز را به این محلول آغشته نمایید؛ در نهایت، پارچه‌ را روی ناحیه‌ی عفونی قرار دهید.

۱۳. لیزین

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی تبخال استفاده از اسید آمینه‌ای به نام لیزین است. لیزین نوعی اسید آمینه است که در خوراکی‌هایی نظیر شیر، مخمر آب جو،‌ پنیر، گوشت مرغ و غیره یافت می‌شود. این ماده می‌تواند به کاهش میزان تبخال‌ها کمک کند.

هم‌چنین کرم لیزین نیز در فروشگاه‌های دارویی و بهداشتی در دسترس قرار دارد. کرم لیزین را می‌توانید بر نواحی عفونی بمالید.

۱۴. قهوه‌ی خالص

ویروس تبخال نه فقط اندام‌های تناسلی را مبتلا می‌کند،‌ بلکه هم‌چنین باعث ایجاد زخم و تاول در لب‌ها، دهان، و غیره نیز می‌شود. قهوه‌ی خالص (یعنی بدون شکر و دیگر افزودنی‌ها) یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای تبخال به شمار می‌رود. تاول‌های ناشی از تبخال در داخل دهان درد و ناراحتی شدید ایجاد می‌کنند. برای درمان سریع این وضعیت، لازم است ابتدا مقداری قهوه‌ی خالص دم کنید. بگذارید کمی خنک شود و سپس مقداری از آن‌ را داخل دهان‌تان بریزید. آن را مدتی در دهان نگه دارید. کل دهان و لب‌های‌تان را به قهوه آغشته کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار نمایید.

۱۵. صابون و آب گرم

شستن زخم‌های تبخال با آب گرم قطعا می‌تواند درد و خارش آن را تسکین دهد. هم‌چنین، برای تمیزی و ضدعفونی ناحیه‌ی آلوده به ویروس باید از صابون استفاده کنید.

توجه: فراموش نکنید بعد از این کار، اندام‌های تناسلی‌تان را با حوله‌ی تمیز خشک نمایید. هرگز از وان یا تشتی که فرد آلوده به این ویروس از آن استفاده کرده است، استفاده نکنید.

۱۶. دمنوش گیاهی

استفاده از دمنوش‌های گیاهی راه‌حلی موثر در جلوگیری از انواع بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود. برای تسکین درد و خارش ناشی از تبخال استفاده از دمنوش‌های گیاهی نظیر دمنوش لیمو، زنجبیل، دارچین، و بابونه بسیار موثر است.

۱۷. عسل مانوکا

عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این عسل به درمان سریع تاول‌ها و زخم‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. فقط کافی است مقداری از عسل مانوکا را مستقیما بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید.

۱۸. استفاده از داروهای بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه در تسکین دردهای ناشی از بروز تبخال بسیار موثر هستند. برخی از این داروهای بدون نسخه عبارت هستند از ایبوپروفن، استامینوفن، و آسپیرین. هم‌چنین برای درمان زخم‌های تبخال می‌توانید از پمادهایی نظیر بره‌موم نیز استفاده نمایید.

۱۹. روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی در تسکین خارش و درد ناشی از تبخال بسیار موثر هستند. روغن‌های زیتون، جوجوبا، درخت چای، ویتامین E، کاملیا، و کالاندولا در مبارزه علیه ویروس تبخال بسیار قدرتمند و موثر هستند. فقط کافی است هر یک از این روغن‌های طبیعی یا ترکیب برخی از آن‌ها را به آرامی روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. این کار باعث التیام زخم‌های ناشی از تبخال می‌شود.

۲۰. گیاه خوک طلایی

استفاده از گیاه خوک طلایی نیز از دیگر درمان‌های موثر و طبیعی برای از بین بردن تبخال به شمار می‌رود. مقداری پودر پوست گردو را با سرخارگل و خوک طلایی مخلوط کنید. این مخلوط را آن قدر به هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. این خمیر را بر روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. هم‌چنین گیاه خوک طلایی را می‌توانید به صورت‌ قرص، تنتور، ضماد، و پودر فله از برخی عطاری‌ها تهیه کنید.

۲۱. روغن ارگانو

روغن ارگانو (پونه‌ی کوهی یا مرزنگوش) با خواص ضد ویروسی‌اش به ترمیم سریع تاول‌های ناشی از تبخال کمک می‌کند. تنها کافی است مقداری روغن ارگانو را مستقیما روی نواحی عفونی بمالید.

درمان خانگی تبخال به روش هومیوپاتی (همسان درمانی)

وقتی عفونت تبخال‌ها رو به وخامت می‌گذارد، درمان آن با استفاده از روش‌های خانگی کمی دشوار می‌شود. به همین دلیل و به منظور درمان هر چه سریع‌تر تبخال می‌توانید از برخی روش‌های هومیوپاتی یا همسان درمانی استفاده کنید. این روش‌های درمانی هیچ‌ گونه عارضه‌ای ندارند و می‌توانند ظرف زمان مقرر تبخال‌ها را به طور کامل برطرف کنند. در ادامه به برخی از بهترین روش‌های هومیوپاتی برای تبخال اشاره می‌کنیم.

۱. کریوسوتام: این دارو به صورت ویژه برای درمان تبخال در زنان استفاده می‌شود. از این دارو عمدتا هنگامی استفاده می‌شود که در واژن احساس سوزش وجود داشته باشد.

۲. هپار سولفور: این دارو در درمان ترشح چرک در غدد موجود در کشاله‌ی ران مفید است.

۳. لاکسیس: این دارو برای درمان تبخال‌های تناسلی پیش از آغاز قاعدگی استفاده می‌شود.

۴. آپیس: معمولا برای درمان ورم کیسه‌ی بیضه مفید است.

۵. رانونکلوس (آلاله): این دارو برای درمان مشکلات عصبی ناشی از تبخال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. کروتون تیگلیوم: این دارو به درمان تبخال‌های تناسلی در مردان کمک می‌کند.

۷. آرسنیکوم بروماتوم: این دارو برای رفع تصلب غده‌ها و تبخال مفید است.

۸. آکونیتوم (تاج‌الملوک): از این دارو هنگامی استفاده می‌شود که شخص در اولین مراحل رویش تبخال قرار دارد و در ناحیه‌ی عفونی احساس مور مور شدن می‌کند.

۹. توجا (سرو بادبزنی): این دارو به خاطر واکنش قوی‌اش در برابر تبخال‌های تناسلی، زگیل، و بیماری‌های مقاربتی مشهور است.

اقدامات پیشگیرانه

در انتها، به برخی اقدامات پیشگیرانه اشاره می‌کنیم که مطمئنا کمک‌تان خواهند کرد از هجوم ویروس تبخال در امان بمانید.

الف. تا پیش از بهبودی زخم‌های ناشی از تبخال از هرگونه رابطه‌ی جنسی یا بوسیدن فرد آلوده خودداری کنید (این مسئله را در مورد دیگران نیز رعایت کنید و تا بهبودی کامل، خود از انجام این کارها با دیگران خودداری نمایید.)

ب. آب فراوان بنوشید تا میزان آب رسانی مناسب در بدن‌تان حفظ شود.

پ. در طول دوران بارداری،‌ به صورت مرتب کارهای مراقبتی و معاینات ضروری پیش از زایمان را انجام دهید.

ت. مسائل بهداشتی نظیر شستشوی دست‌ها را به خوبی رعایت کنید تا از ابتلا به عفونت‌‌های باکتریایی جلوگیری نمایید.

ث. در طول رابطه‌ی جنسی از کاندوم استفاده نمایید.

ج. در فعالیت‌های مدیریت یا تسکین استرس نظیر یوگا و مراقبه شرکت کنید.

چ. از استفاده‌ی مشترک از قاشق، لیوان، ظروف، مسواک، و حوله با فرد آلوده به ویروس تبخال خودداری کنید.

ح. اندام‌های تناسلی‌تان را همواره تمیز و خشک نگه دارید.

خ. از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

د. ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید.

ذ. رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید که در آن سبزی‌ها و میوه‌هایی نظیر سیب، کلم، چغندر، پاپایا، هویج، انبه و غیره گنجانده شده باشند.

ر. از مصرف الکل، قند، و تنقلات بی‌ارزش خودداری کنید.

ز. سعی کنید از مصرف شکلات، دانه‌های خوراکی، بادام زمینی،‌ و غلات صبحانه که مملو از آرژینین هستند خودداری کنید.

ژ. لباس‌های زیر از جنس الیاف مصنوعی، ابریشمی یا نایلونی می‌توانند علائم عفونت تبخال را در اندام‌های تناسلی وخیم‌ کنند. بنابراین، همیشه از لباس‌های زیر پنبه‌ای استفاده کنید تا از ورود جریان هوا به نواحی تناسلی‌تان اطمینان حاصل نمایید.

نوشته‌های مرتبط