۲۵ بهترین درمان‌ خانگی قارچ پوستی را بشناسید

قارچ پوستی (درماتوفیتوز) عفونت قارچی است که غالبا توسط قارچی به نام تریکوفیتون روبروم ایجاد می‌شود. این عفونت غالبا پوست، ناخن‌ها، و کف سر را مبتلا می‌کند و به شدت مسری است.

۲۵ بهترین درمان‌ خانگی قارچ پوستی را بشناسید

راه‌های زیادی برای انتقال این عفونت وجود دارد. برخی از رایج‌ترین این راه‌ها شامل تماس با عرق بدن شخص مبتلا، تماس با حیوانات، حمام‌های عمومی، و تماس بدنی هنگام رقابت‌های ورزشی با پوست شخص مبتلا (مثلا در ورزش کشتی) هستند. این قارچ در نواحی گرم و مرطوب بدن به خوبی پرورش می‌یابد، و می‌تواند نواحی متعددی از بدن، از کف سر گرفته تا کف پا (که به بیماری پای ورزشکاران مشهور است) و کشاله‌ی ران (که معمولا به آن “‌ jock itch‌”‌ یا خارش سوارکاران می‌گویند) و هر چه میان کشاله‌ی ران باشد را مبتلا می‌کند.

 

عفونت قارچ پوستی عموما باعث ایجاد قرمزی، خارش، و لکه‌های دایره‌ای فلس مانندی می‌شود که نه تنها زشت و ناخوشایند هستند، بلکه باعث ایجاد ناراحتی زیاد هم می‌شوند.

 

پزشکان معمولا از طریق معاینه‌ي بدنی یا برداشتن یک لایه‌ی پوستی ساده و تحلیل آن می‌توانند این وضعیت را تشخیص دهند.

علائم احتمالی قارچ پوستی

برای شناسایی نوع قارچ پوستی روی بدن‌تان، شناسایی ظاهر این مشکل پوستی حائز اهمیت است. این قارچ با ایجاد لکه‌های دایره‌ای و قرمز رنگ روی پوست ظاهر می‌شود که با رشد آن، حاشیه‌های این لکه کمی برآمده می‌شوند. مرکز ناحیه‌ی عفونی به تدریج کم‌رنگ می‌شود و کل آن ناحیه به شکل حلقه در می‌آید (به همین خاطر در زبان انگلیسی به آن ‌”‌ringworm‌”‌ می‌گویند).

الف. تینه‌آ کپیتیس (کف سر):

این نوع از قارچ پوستی با توده‌های کوچکی روی سر شروع می‌شود و اندازه‌ی آن بزرگ‌تر می‌شود و تشکیل یک الگوی دایره‌ای شکل می‌دهد.

ب. تینه‌آ مانوس (دست):

این قارچ پوستی کف دست‌ها و هم‌چنین بین انگشتان را مبتلا می‌کند.

پ.  تینه‌آ پدیس (پا):

این نوع قارچ پوستی ممکن است در فضای میان انگشتان پا باعث ایجاد لکه‌هایی فلس مانند شود. هم‌چنین ممکن است سبب ضخیم شدن و فلسی شکل شدن پاشنه‌ها و کف پا شود.

ت.  تینه‌آ اونگیوم (ناخن):

تینه‌آ اونگیوم باعث ضخیم شدن، شکنندگی و زردی ناخن‌های دست و پا می‌شود.

ث.  تینه‌آ کروریس (کشاله):

تینه‌آ کروریس که با نام “‌خارش‌ سوارکاران‌”‌ نیز شناخته می‌شود، باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش و گاهی اوقات بثورات دردناک در ناحیه‌ی کشاله‌ی ران می‌شود.

ج.  تینه‌آ باربی (ریش):

تینه‌آ باربی نوعی عفونت قارچ پوستی در محل رویش مو روی صورت، زیر چانه، و بالای لب (ریش و سبیل) است. به تبع این نوع قارچ پوستی معمولا در مردان مشاهده می‌شود.

چ.  تینه‌آ کورپوریس (بدن):

این نوع رایج از قارچ پوستی باعث ایجاد لکه‌های صاف، دایره‌ای شکل، و فلس مانند روی پوست می‌شود.

ح.  تینه‌آ فیشیا (صورت):

این قارچ باعث ایجاد لکه‌های قرمز و فلس مانند روی پوست صورت می‌شود.

این علائم رایج تنها پس از ۴ تا ۱۰ روز از اولین تماس با قارچ روی بدن‌تان ظاهر می‌شوند. علائم قارچ پوستی کف سر حدود ۱۰ روز پس از ابتلا شدن به آن نمایان می‌شوند.

درمان خانگی قارچ پوستی

شماری از درمان‌های خانگی ساده وجود دارند که می‌توانند این عفونت را از بین ببرند؛ در ادامه‌ی این مقاله، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. عصاره‌ی سیر

وجود ماده‌ای به نام آجوئن در ترکیب سیر که دارای خاصیت ضد قارچی است، این خوراکی پر خاصیت را به یک داروی ضد قارچ تبدیل کرده است. از سیر برای درمان انواع مختلفی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، و قارچی نظیر قارچ پوستی استفاده می‌شود. هم‌چنین از سیر به شکل رایجی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. بر اساس مشاهدات علمی، اگر از سیر به صورت مکرر استفاده شود،‌ می‌تواند قارچ پوستی را درمان کند.

بسیاری از مطالعات علمی نشان می‌دهند، آجوئن می‌تواند به شکلی موثر به درمان این عفونت قارچی کمک کند.

برای درمان قارچ پوستی، باید یک حبه سیر را پوست بکنید و آن را به تکه‌های کوچک خرد نمایید. این تکه‌ها را روی نواحی عفونی بگذارید و آن را با باند یا چسب زخم ببندید. سپس باید اجازه دهید سیر به مدت یک شب روی محل عفونت بماند. استفاده از سیر یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای قارچ پوستی به شمار می‌رود.

۲. روغن درخت چای

روغن درخت چای با خواص ضد قارچی و ضد عفونی فوق‌العاده‌اش که از درخت چای (ملالوکا آلترنیفولیا) استخراج می‌شود، یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای انواع مختلفی از ناراحتی‌های پوستی از جمله قارچ پوستی به شمار  می‌رود.

از این روغن به شکل گسترده برای درمان عفونت‌های قارچی و کاهش موثر عفونت استفاده می‌شود. هم‌چنین روغن درخت چای داروی خانگی موثری برای درمان جوش (آکنه) و کورک به شمار می‌رود.

فقط باید از روغن درخت چای ۱۰۰ درصد خالص استفاده نمایید، زیرا روغن درخت چای رقیق شده با روغن‌های دیگر، قادر به درمان قارچ پوستی نیست.

با وجود این، روغن درخت چای، روغن بسیار قوی‌ای است؛ به همین خاطر، ابتدا باید روغن درخت چای خالص (رقیق نشده) را روی عفونت قارچی‌تان بمالید، اگر این روغن پوست‌تان را به شدت اذیت کرد، آن را با کمی آب گرم رقیق کنید و استفاده نمایید؛ ولی اگر بعد استفاده از روغن خالص دچار ناراحتی نشدید، به استفاده از آن (بدون رقیق کردن) ادامه دهید. با استفاده‌ی مرتب از این روغن می‌توانید به طور کامل از شر قارچ پوستی خلاص شوید.

در این بخش، به دستورالعمل گام به گام برای استفاده از این درمان خانگی برای معالجه‌ی قارچ پوستی در خانه توجه کنید:

تکه پنبه‌ای را به روغن درخت چای آغشته کنید؛ تکه پنبه را فشار دهید تا روغن‌های اضافه‌ی آن خارج شوند. اکنون پنبه‌ی آغشته به روغن درخت چای را روی ناحیه‌ی عفونی بمالید. این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

۳. درمان به وسیله‌ی سرکه و نمک

با استفاده از سرکه و نمک خمیر سفتی درست کنید. این خمیر را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا به قارچ پوستی بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید. به گفته‌ی آن‌هایی که از این درمان خانگی برای معالجه‌ی قارچ پوستی‌شان استفاده کرده‌اند، انجام این کار به مدت حدود ۷ روز می‌تواند به ناپدید شدن علائم عفونت کمک کند.

هم‌چنین استفاده از آب و نمک نیز می‌تواند برای درمان قارچ پوستی مفید باشد، زیرا با خاصیت قبض بالای خود به التیام زخم‌ها سرعت می‌بخشد. اگر نواحی عفونی را با آب و نمک بشویید، عفونت این نواحی بر طرف و لکه‌های جوش خشک خواهند شد. هم‌چنین اگر به استفاده از آب و نمک علاقه ندارید، می‌توانید خمیر نمک دریایی را به نواحی عفونی پوست‌تان بمالید.

۴. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به خاطر خواص ضد قارچی، ضدعفونی، ضد باکتریایی، ضد التهابی، و تقویت کننده‌ی دستگاه ایمنی بسیار شناخته شده است. آلوئه‌ورا درمان خانگی کاملا طبیعی برای معالجه‌ی قارچ پوستی و دیگر مشکلات متعدد پوستی به شمار می‌رود.

ساپونین موجود در آلوئه‌ورا برای تسکین درد و ناراحتی‌های مربوط به این عارضه بسیار موثر است. برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید ماده‌ی ژله‌ای موجود در برگ‌های آلوئه‌ورا را مستقیما روی ناحیه‌ی عفونی بمالید.

ماده‌ی ژله‌ای موجود در آلوئه‌ورا را خارج کنید و مستقیما روی پوست‌ بمالید. اجازه دهید یک شب روی محل عفونی بماند و صبح فردا آن را بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تا قارچ پوستی‌تان به طور کامل درمان شود.

۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بی‌خطرترین و موثرترین درمان‌های خانگی برای قارچ پوستی است، زیرا می‌تواند به طور کامل شرایط را برای میزبانی قارچ عامل این عفونت بر روی پوست‌تان از بین ببرد.

مواد تشکیل دهنده‌ی جادویی موجود در روغن نارگیل که باعث خواص فوق‌العاده‌ی آن می‌شوند، همان اسیدهای چرب زنجیره‌ متوسط (MCFA)، به ویژه اسید لوریک هستند. خواص التیام‌بخشی موجود در روغن نارگیل در درمان عفونت‌های قارچ پوستی بسیار موثر است. اسید لوریک با خواص ضد ویروسی و ضد قارچی‌اش غشای خارجی چرب میکروب‌ها را حل می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

این روغن هم‌زمان با نرم و لطیف کردن پوست، خارش پوست را نیز به مقداری زیاد تسکین می‌دهد. هم‌چنین روغن نارگیل تا حدی زیادی برای درمان قارچ‌های پوستی به کار می‌رود. برای این کار، باید به مدت یک شب روی ناحیه‌ی عفونی روغن نارگیل بمالید. با این کار، می‌توانید ساختار و بقایای این عفونت را نابود کنید.

۶. دمنوش علف لیمو

علف لیمو به صورت طبیعی دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی است.

علف لیمو را می‌توان به شکل دمنوش (چای علف لیمو) به صورت خوراکی مصرف کرد؛ هم‌چنین می‌توان روغن علف لیمو و همین‌طور خمیر علف لیمو – که مستقیما با له کردن برگ‌ها درست می‌شود – را به صورت موضعی استفاده کرد.

خواص طبیعی ضد عفونی علف لیمو باعث التیام کامل زخم‌ها مي‌شود و خواص ضد باکتری طبیعی آن نیز از بروز عفونت پیشگیری می‌کند. برای درمان خانگی قارچ پوستی و بیماری پای ورزشکاران بهتر است از خمیر یا روغن علف لیمو استفاده کنید.

۷. روغن اسطوخودوس

استفاده از روغن اسطوخودوس یکی از بی‌خطرترین و آرام‌بخش‌ترین درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی قارچ پوستی است.

از روغن اسطوخودوس برای درمان عفونت‌ها در نوزادان استفاده می‌شود. برای درمان قارچ پوستی می‌توانید روغن طبیعی اسطوخودوس را روی پوست‌تان بمالید؛ این کار نه تنها عفونت قارچی را به سرعت از بین می‌برد، بلکه هم‌چنین در طول فرایند درمان از بروز عفونت‌های دیگر نیز پیشگیری می‌کند.

روغن طبیعی اسطوخودوس به تنهایی به خاطر تاثیرات قوی‌اش معروف است.

۸. پاپایا

پاپایای نارس یا سبز می‌تواند سلول‌های مرده‌ و قدیمی را از لایه‌ی خارجی پوست از بین ببرد؛ تجمع این سلول‌ها مکان مناسبی را برای رشد و زندگی قارچ‌ها فراهم می‌کند.

اثر پاپایا در از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست به خاطر وجود آنزیم‌های فراوان، به ویژه پاپئین و شیموپاپئین در این میوه است. این آنزیم‌ها سپر دفاعی ویروس‌ها، مخمرها، و انواع گوناگون قارچ‌ها را در هم می‌شکنند.

هم‌چنین آنزیم‌های پاپئین و شیموپاپئین التهاب را درمان می‌کنند و سوختگی‌ها را التیام می‌دهند. بنابراین، پاپایا خود را به عنوان درمان اثربخش برای عفونت قارچ پوستی ثابت کرده است.

نحوه‌ی انجام این درمان خانگی برای قارچ پوستی این گونه است که یک عدد پاپایا را به تکه‌های کوچک خرد کنید و سپس آن‌ها را با فشاری ملایم روی پوست بمالید.

هم‌چنین می‌توانید پاپایا را له کنید و از آن خمیر درست نمایید؛ سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل عفونت قرار دهید. بعد از آن، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.

۹. زردچوبه

رپورتاژ

زردچوبه، که در برخی نواحی دنیا از آن به عنوان پودر مقدس یاد می‌کنند، دارای فواید قدرتمند بسیاری است. این ادویه‌ی ساده که معمولا در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم، خواص آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی‌ای دارد.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال در روغن فرار زردچوبه عبارت هستند از ترمرون، آتلانتون، و زینجی‌برون که وجود آن‌ها به زردچوبه خواص ضد قارچی و ضد میکروبی داده‌اند، و آن را به درمان خانگی موثری علیه قارچ پوستی تبدیل کرده‌اند.

این درمان خانگی در خلاصی از شر همه‌ی انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی به شما کمک می‌کند. می‌توانید ریشه‌های تازه‌ی زردچوبه یا روغن زردچوبه را بروی نواحی عفونی پوست که دارای قارچ پوستی هستند، بمالید.

این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید تا عفونت‌تان به طور کامل ناپدید شود.

۱۰. عصاره‌ی برگ زیتون

تقریبا تمام بخش‌های درخت زیتون دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند.

صرف‌نظر از فواید بی‌شمار زیتون برای سلامتی، پژوهشگران نشان داده‌اند عصاره‌ی برگ درخت زیتون دارای چنان خواص ضد ویروسی است که می‌تواند به صورت انتخابی سامانه‌ی مخصوص ویروس‌ها را در بدن میزبان به طور کلی مسدود کند.

این خاصیتِ عصاره‌ی برگ زیتون، در تولید اسید آمینه‌ی مورد نیاز ویروس‌ها برای تولید مثل اختلال ایجاد می‌کند، و به این ترتیب آن‌ها را غیرفعال می‌نماید. عصاره‌ی برگ زیتون نه تنها دارای خواص ضد قارچی است، بلکه هم‌چنین در صورت مصرفِ خوراکی می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی نیز کمک کند.

روغن زیتون بدون شک بهترین روغن برای ماساژ بدن به حساب می‌آید؛ و در کنار آن، برگ زیتون نیز درمان خانگی قدرتمندی برای قارچ پوستی به شمار می‌رود. روزی سه مرتبه از برگ زیتون استفاده کنید تا مشکل‌تان فروکش کند.

۱۱. دانه‌ی خردل

دانه‌های خردل شاید از نظر جثه کوچک باشند، ولی وقتی صحبت از مبارزه علیه قارچ پوستی و دیگر عفونت‌های پوستی در میان می‌آید، ‌به عاملی قدرتمند تبدیل می‌شوند.

این دانه‌ها را به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در آب بخیسانید، و سپس آن‌ها را به صورت خمیر در بیاورید. این خمیر را به نواحی عفونی پوست‌تان بمالید تا خارش و ناراحتی آن تسکین یابد.

۱۲. چریش

چریش در طب آیورودا، گیاهی دارویی با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری است که تاثیر آن در درمان انواع گوناگون عفونت‌های پوستی ثابت شده است. با این‌که برگ‌های درخت چریش تلخ مزه هستند، ولی توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی عمومی بدن، حتی آن‌ها را بجویم.

برای درمان خانگی عفونت قارچ پوستی، به آسانی می‌توانید از پودر برگ چریش یا روغن چریش استفاده کنید، تا این عفونت سرسخت را از بین ببرید.

روغن چریش را به مدت چند روز روی ناحیه‌ی عفونی بمالید تا آثار آن از بین بروند.

۱۳. کافور

کافور تکه‌های سفید رنگ و شفافی هستند که بوی قوی‌ای دارند و از پوست و چوب درخت کافور، از درختان بومی آسیا، به دست می‌آیند.

در طب سنتی چینی (TCM) و هم‌چنین طب آیورودا، ‌طب سنتی هندی، از کافور استفاده‌های دارویی می‌شود و به عنوان درمانی خانگی برای عفونت‌های قارچی و هم‌چنین دفع حشرات از آن استفاده می‌شود.

خاصیت ضد قارچی کافور، آن را به یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای قارچ پوستی تبدیل کرده‌ است.

مقدار اندکی کافور را روی ناحیه‌ی عفونی بریزید. این کار را چند روز تکرار کنید تا این عفونت به طور کامل بر طرف شود.

۱۴. ماست

ماست طبیعی تازه دارای لاکتوباسیلوس‌های فراوانی است که ضد قارچی قوی است و می‌تواند قارچ را از بین ببرد. طبق مطالعات دانشگاه میشیگان مصرف یک فنجان ماست در روز می‌تواند به از بین بردن قارچ‌ها و جلوگیری از عفونت‌های قارچی به صورت طبیعی کمک کند.

هنگام خرید ماست نوعی را انتخاب کنید که هیچ ماده‌ی طعم دهنده یا نگهدارنده‌ای ندارد. پروبیوتیک‌های موجود در ماست ساده می‌توانند با کنترل تولید اسید لاکتیک رشد قارچ‌ها را متوقف کنند.

یگ گلوله‌ی پنبه را در ماست ساده خیس کنید، آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید. ۳۰ دقیقه صبر کنید ، آن را با آب گرم بشویید و سپس خشک کنید.

برای عفونت واژینال، یک تامپون را در ماست فرو کنید، و آن را به مدت ۲ ساعت یا بیشتر وارد واژن خود کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

خوردن ماست ساده را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید و روزی دو سه فنجان ماست بخورید تا زمانی که عفونت‌تان بر طرف شود.

۱۵. چای

هاگ‌های قارچ آنقدر ریز هستند که وقتی آن‌ها را استنشاق می‌کنید یا وقتی بر روی پوست‌تان می‌نشینند اصلا متوجه‌شان نمی‌شوید. اما، وقتی شروع به تولید مثل می‌کنند و خودشان را به صورت عفونت‌های مخمری، جوش‌های پوستی یا پای ورزشکاران نشان می‌دهند، متوجه می‌شوید که بدنتان میزبان یک عفونت قارچی شده است. چای می‌تواند به شما کمک کند از قارچ‌های پوستی به صورت طبیعی خلاص شوید چون دارای خواص آنتی اکسیدانی است. برای دستیابی به چنین اثراتی چای سبز را انتخاب کنید. چای سبز می‌تواند ورم، یکی از علائم رایج قارچ پوستی مربوط به التهاب، را بخواباند. مطابق نظر مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هر فنجان چای ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم آنتی اکسیدان به دست می‌دهد.

می‌توانید از چای سیاه، چای اولونگ، یا چای سبز استفاده کنید چون آن‌ها ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاتچین دارند که دارای اثر ضد قارچی هستند. استفاده از چای می‌تواند به خلاص شدن از دست علائم عفونت قارچی مانند ورم، حساسیت، و خارش پوست کمک کند.

چند کیسه‌ی چای را در آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. آن را برداشته و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. کیسه‌های چای خنک شده را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید. این درمان را سه بار در روز تکرار کنید تا مشکلتان بر طرف شود.

۱۶. بابونه

بابونه یک گیاه کارآمد طبیعی است که می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از ناراحتی معده تا اگزما استفاده کرد. مطابق بعضی از مطالعات صورت گرفته، نشان داده شده است که بابونه به اندازه‌ی ۲۵٪ کرم هیدروکورتیزون برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است. در حالی که مطالعات چندانی بر روی خواص ضد قارچی آن انجام نشده است، اما بسیاری از مردم از بابونه به صورت کرم، چای و ضماد برای درمان عفونت‌ قارچی خارجی و داخلی استفاده می‌کند. در بابونه چند ترکیب ضد قارچی موثر وجود دارد که به این گیاه توانایی کشتن عفونت‌های مخمری را می‌دهد. بعضی از مواد شیمیایی حاوی بتا-سیستوسترول، آلفا-بیسابولول، و گرانیول و الکل پریللی هستند.

وقتی صحبت از استفاده‌ی بابونه به عنوان یکی از درمان‌های خانگی قارچ پوستی می‌شود، یک راه بی‌نظیر درست کردن چای با برگ‌های خشک شده‌ی این گیاه است.

۱۷. روغن پونه‌ی کوهی

در بین درمان‌های خانگی قارچ پوستی که می‌توانید در خانه انجام بدهید این روش درمانی قدرتمند به شمار می‌آید. روغن معطر پونه‌ی کوهی از طریق بخار-تقطیر برگ‌های گیاه پونه‌ی کوهی به دست می‌آید. این مایع خوش رایحه‌ خواص گیاه پونه‌ی کوهی را به صورت فشرده در خود دارد. روغن پونه‌ی کوهی در درمان عفونت قارچی کارساز است،‌ اما قبل از استفاده‌ی آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

طبق نظر Drugs.com برآورد می‌شود که روغن پونه‌ی کوهی ۷۱٪ ترکیب‌های ضد عفونی را که به عنوان فنول‌ها شناخته می‌شوند دارد من جمله کارواکرول و تیمول. همچنین، خاصیت ضد میکروبی آن می‌تواند برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی مفید باشد.

روغن پونه‌ی کوهی را به نسبت ۱:۱ با روغن زیتون فرابکر مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید و قبل از شستن بگذارید به مدت چند ساعت باقی بماند.

۱۸. آب زغال اخته

به رغم این که معروف است آب زغال اخته قادر است عفونت‌های مجاری ادراری را از بین ببرد، همچنین می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت‌ّهای قارچی نیز موثر باشد. آب ذغال اخته ماده‌ای دارد که به جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به قشاء مخاطی در مجرای ادراری، دهان، و روده‌ها کمک می‌کند. همچنین، آب ذغال اخته می‌تواند سطح pH  ادرار را تصحیح کند، و از این طریق مانع از رشد قارچ‌ها بشود. اگر آب ذغال اخته‌ی تازه بنوشید، مخمر از بدن شما شسته و خارج خواهد شد. اما آب ذغال اخته‌ی شیرین نشده را انتخاب کنید چون ممکن است شکر باعث بدتر شدن عفونت شود چون شکر مخمر را تغذیه می‌کند.

کسانی که مزه‌ی آب ذغال اخته را دوست ندارند، می‌توانند از قرص‌های ذغال اخته به عنوان یک جایگزین استفاده کنند. این‌ها اثراتی مشابه آب آن دارند. ۲-۳ بار در روز قرص‌های ذغال اخته را مصرف کنید.

۱۹. هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) یک ترکیب شیمیایی ساده است، که برای درمان بیماری‌های بسیاری استفاده می‌شود. یکی از استفاده‌های هیدروژن پراکسید از بین بردن عفونت قارچی است.

خیساندن پوست آسیب دیده در هیدروژن پراکسید برای عفونت پوست‌تان خوب است. اما گاهی ممکن است هیدروژن پراکسید باعث حساسیت پوستی بشود. در نتیجه، لازم است قبل از مصرف آن را رقیق کنید. برای این کار ۱ فنجان هیدروژن پراکسید را به یک گالن آب اضافه کنید. ناحیه‌ی عفونت کرده را در این محلول هر روز به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید. تا یک هفته این کار را ۲-۳ بار در روز انجام دهید تا قارچ پوستی شما برطرف شود.

۲۰. رنگ بر (سفید کننده)

رنگ بر (سفید کننده) در بین بهترین درمان‌های خانگی قارچ پوستی قرار دارد چون ماهیتی ضد قارچ دارد. می‌توانید از حمام رنگ بر رقیق شده برای درمان عفونت پوستی‌تان استفاده کنید.

مقداری مایع سفید کننده را داخل وان حمام بریزید. اگر وان‌تان کوچک است مقدار کمتری از مایع سفید کننده استفاده کنید چون مصرف زیاد آن به حساسیت پوستی منجر خواهد شد. آب را خوب هم بزنید. ناحیه‌ی آسیب دیده را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در آب خیس کنید. آب وان را خالی کنید، آن را با آب ولرم بشویید. برای جلوگیری از هر گونه حساسیت پوستی یادتان باشد که آن را تمییز بشویید. پوست‌تان را خشک کنید. آن را نمالید چون ممکن است روی پوستتان خط بیفتد. می‌توانید روی پوست‌تان کرم بمالید. این کار را ۲-۳ بار در هفته انجام دهید.

۲۱. برگ انجیر

برگ‌های انجیر غنی از فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها، پلی‌فنول‌ها است که این گیاه را برای مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو به عاملی قدرتمند و فوق‌العاده تبدیل می‌کنند. مطابق یکی از مطالعات انجام شده، مصرف انجیر می‌تواند به افزایش ایمنی و حفاظت از بدن در برابر بیماری‌های مختلف کمک کند.

آب گرفته شده از برگ‌های انجیر را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید تا از دست عفونت‌های پوستی خلاص شوید. این مایع باید دوبار در روز به مدت یک هفته اعمال شود تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

۲۲. پودر شیرین بیان

از شیرین بیان مدت های مدیدی برای درمان بسیاری از ناخوشی‌ها استفاده می‌شده است. از این گیاه در (علم) طب آیورودا و همچنین سایر شیوه‌های پزشکی سنتی استفاده می‌شود. حتی پزشکی غرب نیز از این گیاه دارویی برای بیماری‌های مختلف استفاده کرده است. ریشه‌ی شیرین بیان عوامل ضد قارچ و سایر مواد شیمایی دارد که قارچ‌ها را از کار می‌اندازند. به همین خاطر است که شیرین بیان یکی از درمان‌های خانگی قارچ‌های پوستی به حساب می‌آید.

۴ قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را با ۲ قاشق چایخوری آب گرم مخلوط کنید تا یک خمیر مناسب به دست آید. این خمیر را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید تا سفتی و خارش مربوط به قارچ پوستی را از بین ببرد.

۲۳. گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی علاوه بر مواد معدنی دیگر دارای اسید لینولئیک نیز هست که برای پوست انسان بسیار خوب است. گلبرگ‌های نیلوفر آبی را می‌توان جوشاند و مایع صاف شده‌ی آن را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست مالید تا لکه‌ها را از بین برد و رنگ پوست را بهبود بخشید. نیلوفر آبی با خواص ضد باکتری و ضد قارچی‌اش در بسیاری از پک‌ها و کرم‌های صورت استفاده می‌شود.

مقدار کمی گل نیلوفر آبی را با شیر مخلوط کنید. این مخلوط را دو یا سه بار در روز روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا قارچ پوستی‌تان درمان شود. برای برطرف شدن کامل ناراحتی این روش را حداقل ۱۵ روز ادامه دهید.

۲۴. زنجبیل

زنجبیل نه تنها یک ماده‌ی آشپزی است بلکه راه‌حلی برای بسیاری از بیماری‌ها نیز به شمار می‌رود. می‌توان از آن برای مشکلات پوستی بسیاری استفاده کرد من جمله قارچ‌های ناخن انگشت پا یا خارش ژوک (عفونت قارچی در ناحیه‌ی تناسلی). از جمله خواص زنجبیل خاصیت ضد قارچی آن است که آن را به درمانی کارآمد برای کاندیدا و سایر ناراحتی‌ها تبدیل می‌کند. مطالعات آشکار ساخته‌اند که ریشه‌ی زنجبیل حاوی برخی مواد است که دارای خواص ضد قارچی هستند، که گینگرول و شاگلول موثرترین آن‌ها هستند.

برای دستیابی به راه‌حلی خوب جهت درمان قارچ پوستی به چای زنجبیل خود کمی عسل اضافه کنید و این محلول را ۳-۴ مرتبه در روز به مدت یک هفته مصرف کنید تا به نتایج مطلوب خود دست پیدا کنید.

۲۵. نمک اپسوم و جوش شیرین

نمک اپسوم، که با نام سولفات منیزیم نیز شناخته می‌شود، ترکیبی شیمیایی است که از اکسیژن، منیزیم، و سولفور تشکیل شده است. خیس خوردن در نمک اپسوم به عنوان درمانی برای عفونت‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود. به رغم این که نمک اپسوم می‌تواند برای درمان عفونت‌های بیرونی بسیار خوب عمل کند، اما نباید وارد بدن شود. مصرف نمک اپسوم می‌تواند باعث اوردوز منیزیم شود که ممکن است به مرگ منجر شود. خیس خوردن و حمام کردن در نمک اپسوم ممکن است سطح منیزیم بدن شما را از طریق پوست افزایش دهد، اما به قدری نیست که خطر اوردوز منیزیم را افزایش دهد، که همین نمک اپسوم را به درمانی بی خطر برای عفونت‌های خارجی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید از نمک اپسوم به تنهایی استفاده کنید یا برای حصول نتایج بهتر آن را با جوش شیرین ترکیب کنید.

هشدار

قارچ پوستی عفونتی قارچی و به شدت مسری است؛ البته با این‌که، این عارضه عفونتِ بسیار خطرناکی تلقی نمی‌شود، و معمولا به راحتی درمان می‌شود، ولی حساسیت دستگاه ایمنی‌تان به این عفونت ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. از این رو، همیشه توصیه می‌شود انواع مختلف عفونت‌ها را با پزشک در میان بگذارید؛ و در کنار آن، از درمان‌های خانگی و طبیعی ذکر شده در این مقاله نیز بهره‌ بگیرید.

منبع currenthealthtips
نوشته‌های مرتبط