خواص کامکوات: 37 خاصیت پرتقال تزئینی برای سلامتی (منبع برتر فیبر رژیمی)

کامکوات یا پرتقال تزئینی یکی دیگر از میوه‌های شگفت‌انگیز خانواده مرکبات است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد و بهتر است شما نیز با این خواص کامکوات آشنا شوید. احتمالا کامکوات، در میان دیگر مرکبات، کمتر شناخته شده است اما به اندازه کوچک آن نگاه نکنید زیرا این میوه، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به همین دلیل است که باید به کامکوات بیشتر توجه شود زیرا این میوه کوچک فقط به خاطر داشتن شکل بیضی مانند خود، منحصر به فرد نیست بلکه طریقه مصرف آن نیز منحصر به فرد و خاص است زیرا تمام قسمت‌های کامکوات ازجمله پوست آن قابل خوردن است. بر خلاف انواع دیگر میوه‌های خانواده مرکبات که پوستی تلخ دارند، مزه پوست کامکوات به طرز عجیبی شیرین و خوشایند است.

کامکوات چیست؟

اگر با کامکوات آشنایی ندارید و می‌خواهید بدانید کوچکی آن تا چه حدی است، آن را با یک زیتون بزرگ مقایسه کنید. نام علمی کامکوات، سیتروس ژاپونیکا است و نام کامکوات از زبان کانتونی و کلمه گام-گوات که به معنای پرتقال طلایی است، گرفته شده است. این میوه، بخشی از تاریخ چینی بوده است (بر اساس تاریخ چینی که برای نخستین بار در مورد این میوه صحبت کرده است).

به هر حال، چین تنها منطقه‌ کشت دهنده کامکوات نیست بلکه هند، تایوان، ژاپن و بیشتر بخش‌های جنوب شرقی آسیا نیز این میوه را دارند. به همین دلیل است که کامکوات در میان آسیایی‌ها بیشتر از اروپایی‌ها معروف است زیرا اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تا قرن نوزدهم از وجود این میوه آگاه نبودند. رابرت فورچن، گردآورنده جامعه باغبانی لندن، در ۱۸۴۶ این میوه را ابتدا به اروپا و سپس به امریکای شمالی برد.

ارزش تغذیه‌ای کامکوات

کامکوات

میزان مصرف: ۱۰۰ گرم

کالری ۷۱
چربی کل ۰.۹ گرم ۱٪
کربوهیدرات ۱۶ گرم ۵٪
فیبر ۷ گرم ۲۸٪
قند ۹ گرم
پروتئین ۱.۹ گرم
ویتامین A ۵٪
ویتامین C ۷۳٪
کلسیم ۶٪
آهن ۴٪
منیزیم ۵٪
پتاسیم ۱۸۶ میلی‌گرم

 

فواید کامکوات در مقایسه با اندازه کوچک آن، بسیار زیاد هستند. این میوه از هزاران سال پیش، بخشی از غذای چینی بوده و امروزه می‌توانید از طعم شیرین آن لذت ببرید و بدن‌تان از مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شود.

سرشار از فیبر

کامکوات، درست مانند دیگر مرکبات، سرشار از فیبر است. فیبر برای سلامتی انسان ضروری است زیرا درست است که این ترکیب جذب نمی‌شود اما می‌تواند به برخی مواد غیر ضروری موجود در روده بچسبد و آنها را از دستگاه گوارش خارج کند. خواص کامکوات برای سلامتی انسان در این‌جا آمده است:

خواص کامکوات

۱. در سلامت لوله گوارش نقش دارد

برای داشتن لوله گوارش سالم، کاری که باید انجام دهید خوردن ۸ کامکوات در روز است که نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند. چون خوردن یک مشت از این میوه، بسیار خوشایند است، بنابراین اذیت نمی‌شوید.

۲. حرکات روده را بهبود می‌بخشد

حرکات طبیعی روده فواید بسیاری برای شما دارد. حرکات بسیار آرام روده می‌تواند باعث مشکلاتی مانند یبوست و جذب نامناسب مواد مغذی شود و حرکات بسیار سریع آن که معمولا ناشی از عفونت باکتریایی است می‌تواند شرایطی مانند اسهال را به وجود آورد.

۳. یبوست را رفع می‌کند

همان‌گونه که در مورد شماره دو گفته شد، کامکوات می‌تواند به طبیعی شدن حرکات روده کمک کند، بنابراین، مشکلاتی مانند یبوست به وجود نمی‌آید.

۴. به تنظیم گاز بدن کمک می‌کند

گاز زیاد در معده فقط باعث حس بد نمی‌شود بلکه باعث نفخ بیشتر و ناراحتی فرد نیز می‌شود. خوردن کامکوات می‌تواند به طور طبیعی و موثر، به تنظیم گاز زیاد معده کمک می‌کند.

۵. جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد

مواد مغذی که از مصرف مواد غذایی گرفته می‌شوند، یا جذب می‌شوند یا دفع. مشکل این است که گاهی وقت‌ها دستگاه گوارش عملکرد درستی دارد اما مواد مغذی که باید جذب شوند، دفع شده و بدن برخی از مواد مغذی را از دست داده و به کمبود دچار می‌شود.

۶. دردها را به شکلی موثر رفع می‌کند

شما از آن دسته افرادی هستید که از دردهای شکمی رنج می‌برید؟ خوب، این نشان دهنده وجود مشکل در لوله گوارش شماست. عواملی که باعث آن می‌شوند متعدد هستند اما حداقل می‌دانید چگونه آن را مهار کنید. کامکوات، می‌تواند به خوشمزه‌ترین شکل ممکن در رفع دردهای شکمی به شما کمک کند.

۷. خوراکی مفیدی برای دیابتی‌هاست

اکثر افراد مبتلا به دیابت، به دنبال میان وعده‌های سالم هستند. خوب دیگر جای نگرانی نیست زیرا کامکوات برای این افراد مفید است. کربوهیدرات موجود در کامکوات به افراد دیابتی آسیب نمی‌زند.

۸. عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشد

اگرچه کامکوات، دارای کربوهیدرات است که افراد دیابتی باید از آن پرهیز کنند اما سطح بالایی از فیبر نیز دارد که به بهبود عملکرد انسولین، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، کمک می‌کند.

۹. سطح گلوکز را متعادل می‌کند

زمانی که سطح انسولین مناسب بوده و عملکرد درستی داشته باشد، کنترل سطح گلوکز در جریان خون آسان‌تر است. انسولین، گلوکز را به سلول‌های چربی تبدیل می‌کند که در مواقع لزوم به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوردن کامکوات می‌تواند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کند.

۱۰. به کاهش وزن کمک می‌کند

افرادی که قصد کاهش وزن دارند، درست مانند بیماران دیابتی، تلاش می‌کنند تا از خوردن میان وعده پرهیز کنند. خوب، اگر بتوانید یک میان وعده سالم پیدا کنید که نه تنها از اضافه وزن جلوگیری کرده بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند، دیگر نیازی به پرهیز از خوردن میان وعده نیست و کامکوات یکی از این میان وعده‌هاست.

۱۱. میل به پرخوری را کاهش می‌دهد

مسئله اصلی افرادی که مشکل وزن دارند این است که نمی‌دانند میل خود به پرخوری را چگونه کنترل کنند. هر چه کمتر می‌خورند، میل‌شان به پرخوری بیشتر می‌شود. کامکوات، سرشار از فیبر است که با دادن حس سیری طولانی‌تر به شما، اشتهای شما را کاهش می‌دهد. همچنین، زمانی که میل به خوردن میان وعده دارید، خوردن یک مشت کامکوات، باعث افزایش وزن شما نمی‌شود.

۱۲. کلسترول را کنترل می‌کند

دو نوع کلسترول وجود دارد، کلسترول خوب و بد. هر کدام از آنها نقش خود را دارند اما باید در حالت تعادل قرار داشته باشند. کلسترول بد بیش از حد، می‌تواند باعث ایجاد لخته خون در عروق شده که می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند حمله قلبی و سکته منجر شود. کامکوات سرشار از فیبر است که به جلوگیری از کلسترول بد و افزایش تولید کلسترول خوب کمک می‌کند.

سرشار از ویتامین است

می‌دانید که مرکبات، سرشار از ویتامین C هستند و کامکوات نیز از این قضیه مستثنا نیست. کامکوات علاوه بر ویتامین C، سرشار از ویتامین A نیز هست.

۱۳. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

حتما می‌دانید که پرتقال با ویتامین C مرتبط است و ویتامین C همیشه به سیستم ایمنی ربط دارد. کامکوات به عنوان نوعی از مرکبات، همین خاصیت را دارد. بنابراین، خوردن کامکوات، سیستم ایمنی را به طور طبیعی تقویت کرده و محافظت لازم برای بدن را فراهم می‌کند.

۱۴. رشد سلول‌ها را تحریک می‌کند

ویتامین C برای تحریک رشد سلول‌ها ضروری است. بازسازی سلولی برای بدن بسیار مهم است زیرا سلول‌های جدید باید جایگزین سلول‌های پیر یا مرده شوند. سلول‌های سالم، نشان دهنده بدن سالم هستند. ظاهرتان جوان‌تر می‌شود، استخوان‌های شما علی رغم پیری، قوی می‌مانند و بسیاری مسائل دیگر.

۱۵. درمان را تسریع می‌کند

یکی از خواص مصرف ویتامین C، این است که نه تنها در مبارزه با عفونت‌ها و جلوگیری از بیمار شدن به شما کمک می‌کند بلکه در صورت بیمار بودن نیز می‌تواند فرآیند درمان را تسریع کند. زمانی که نیاز روزانه به ویتامین C تامین شود، در دوره کوتاه‌تری احساس بهتر شدن خواهید داشت.

۱۶. با عفونت ویروسی مبارزه می‌کند

اگرچه بیشتر انواع عفونت‌های ویروسی کشنده نیستند اما این شرایط می‌تواند باعث آزار شما شود. زمانی که آنفولانزا می‌گیرید، احتمال این‌که به تب، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه دچار شوید وجود دارد. این‌‌ها علائم آزاردهنده‌ای هستند. خوردن روزانه کامکوات می‌تواند به مبارزه با عفونت ویروسی کمک کند.

۱۷. از پوست محافظت می‌کند

آیا می‌خواهید پوستی سالم و جوان‌تر داشته باشید؟ چیزی که نیاز دارید، محافظت از پوست‌تان در برابر تمام چیزهایی که می‌توانند به پوست آسیب برسانند – قرار گرفتن در معرض آفتاب، از بین رفتن سلول‌های پوستی، رادیکال‌های آزاد و غیره- است. خوشبختانه، کامکوات، سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که از پوست شما محافظت می‌کنند.

رپورتاژ

۱۸. با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند

رادیکال‌های آزاد برای بدن مضرند. آنها دلیل اصلی رشد سلول‌های سرطانی هستند. برای جلوگیری از سرطان، باید از ابتدا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرد. آنتی اکسیدان‌ها چیزهایی هستند که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد نیاز دارید و کامکوات از میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان است.

۱۰. یک ماده ضد پیری طبیعی است

همه می‌دانند که خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان، مواد ضد پیری طبیعی هستند. سوال این است که آنتی اکسیدان موجود در خوراکی‌ها چقدر قوی است و آیا ماده ضد پیری محسوب می‌شود یا نه. کامکوات، نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است بلکه سرشار از ویتامین C نیز هست و این ترکیبات، ترکیبات ضد پیری قوی هستند.

۲۰. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

بحث پوست که به میان می‌آید، فقط درمورد طراوت، تمیزی و روشنی پوست صحبت نمی‌کنیم. پوست سالم به معنای نداشتن پوست بی‌طراوت، چین و چروک، آکنه و دیگر مشکلات پوستی است. کامکوات سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که می‌تواند مانند یک ماده ضد پیری عمل کرده و از پوست‌تان محافظت کند.

۲۱. از سرطان جلوگیری می‌کند

سرطان، یکی از بیماری‌هایی است که دست و پنجه نرم کردن با آن کار سختی است. پیشگیری از آن بهتر از درمان آن است. احتمالا کامکوات یکی از راه‌های خوشمزه برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی است زیرا از همان ابتدا با ریشه آن مبارزه می‌کند.

۲۲. سلامت چشم را افزایش می‌دهد

بتاکاروتن که به پرو-ویتامین A نیز معروف است، دلیل رنگ نارنجی روشن کامکوات است. همچنین، بتاکاروتن و ویتامین A موجود در کامکوات برای افزایش سلامت چشم ضروری هستند.

۲۳. از تباهی لکه زرد جلوگیری می‌کند

پیر شدن چیزی است که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید اما می‌توان با کنترل رژیم غذایی، از پیر شدن با مشکل تباهی لکه زرد جلوگیری کرد. مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

۲۴. خطر آب مروارید را کاهش می‌دهد

آب مروارید اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سن فرد بالا می‌رود. به همین دلیل، باید به دنبال راهی باشید که در جوانی خطر آن را کاهش دهید. ویتامین A و بتاکاروتن نقش مهمی در کاهش این خطر دارند.

۲۵. انرژی را افزایش می‌دهد

کربوهیدرات چیزی است که برای ذخیره انرژی لازم دارید. کربوهیدرات، جذب بدن شده و گلوکز و انسولین، مسئول تبدیل آن به انرژی هستند.

۲۶. از التهاب جلوگیری می‌کند

التهاب، ریشه برخی مشکلات مربوط به سلامتی است و کامکوات، ویتامین C و ویتامین A دارد که می‌توانند از التهاب جلوگیری کنند.

۲۷. در برابر آرتریت از فرد محافظت می‌کند

یکی از مشکلات ناشی از التهاب، آرتریت است. بنابراین، اگر بتوانید از التهاب جلوگیری کنید ممکن است بتوانید جلوی آرتریت را نیز بگیرید.

۲۸. برای رگ‌های خونی مفید است

ترکیب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کامکوات برای رگ‌های خونی مفیدند. فیبر موجود در آن، این اطمینان را می‌دهد که رگ‌های خونی از ترکیبات غیر ضروری رهایی می‌یابند، ویتامین C کامکوات مانند یک سم زدا عمل می‌کند و مواد معدنی، بدن را در وضعیت مطلوب قرار می‌دهند.

سرشار از مواد معدنی است

همان‌گونه که در بالا گفته شد، کامکوات نه تنها سرشار از ویتامین است بلکه دارای مواد معدنی نیز هست. برخی مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم در مقادیر بالا در کامکوات یافت می‌شوند.

۲۹. باعث قوی‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود

همه می‌دانیم که برای داشتن استخوان‌های قوی‌تر، به کلسیم کافی نیاز داریم. کامکوات، به عنوان نوعی مرکبات، سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم است.

۳۰. رشد سالم مو را تحریک می‌کند

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ارتباط نزدیکی میان مواد معدنی و رشد سالم مو وجود دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید موهای براق، سالم و قوی‌ داشته باشید، چرا کامکوات را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دهید تا این مسئله برای‌تان اثبات شود؟

۳۱. برای حفره دهانی خوب است

کلسیم موجود در کامکوات، نه تنها برای استخوان‌ها بلکه برای حفره دهانی مفید است و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و سلامت لثه‌ها را حفظ می‌کند.

۳۲. تولید سلول‌های قرمز خونی را افزایش می‌دهد

مواد معدنی مانند آهن، چیزی است که برای افزایش تولید سلول‌های خونی نیاز دارید و کامکوات، حاوی مواد معدنی به ویژه آهن است.

۳۳. انتقال پیام عصبی را بهبود می‌بخشد

یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که مواد معدنی با عملکرد سیستم عصبی در ارتباط هستند. اثبات شده است که مصرف روزانه کامکوات به بهبود انتقال پیام‌های عصبی کمک می‌کند.

۳۴. گردش خون را بهبود می‌بخشد

پتاسیم، برای اطمینان از عدم وجود اختلال در گردش خون، ضروری است. گردش خون سالم، به این معناست که قلب شما مجبور به کار کردن بیش از اندازه نیست و رگ‌های شما در بهترین وضعیت قرار دارند.

۳۵. عمل اکسیژن رسانی به سلول‌ها را انجام می‌دهد

گردش خون بهتر، بر توزیع اکسیژن توسط هموگلوبین در سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. حتما می‌دانید که اکسیژن برای عملکرد درست سلول‌های بدن و بازسازی سلول‌های جدید، ضروری است.

۳۶. فشار خون را تنظیم می‌کند

پتاسیم در دفع سدیم اضافی که باعث افزایش فشار خون می‌شود، موثر است.

۳۷. عملکرد مغز را بالا می‌برد

اگر در تمرکز کردن مشکل دارید، شاید لازم باشد یک میان وعده بخورید. به هر حال، میان وعده شکری که برای بدن ضرر دارد نخورید و به جای آن، کامکوات بخورید تا عملکرد مغزتان را افزایش دهد و بتوانید بهتر فکر کنید.

احتیاط

کامکوات، یک خوراکی سالم محسوب می‌شود که می‌توانید روزانه مصرف کنید. متاسفانه، این میوه در تمام فصول در دسترس نیست. فواید کامکوات از مضرات آن بیشتر است.

– درست مانند دیگر انواع مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند، محتوای اسیدی کامکوات باعث ناراحتی معده می‌شود. خوشبختانه، کامکوات، میوه کوچکی است و یک مشت از آن آسیبی به معده نمی‌رساند، مگر این‌که مشکل جدی معده داشته باشید.

– چون کامکوات را با پوست می‌خورید، باید آن را با دقت بشویید. اگرچه ارگانیک است اما بازهم ممکن است کرم‌ها و باکتری‌ها باعث خراب شدن آن‌ شده باشند.

نحوه مصرف کامکوات

بهترین راه برای مصرف کامکوات، خوردن آن به صورت خام و با پوست است. به هر حال، باید بدانید کامکوات از کجا می‌آید و چون آن را با پوست می‌خورید، بهتر است نوع ارگانیک آن را خریداری کنید زیرا فرآیند کاشت آن بدون استفاده از سموم و مواد شیمیایی خطرناک مانند آفت کش‌ها انجام می‌شود.

بنابراین، با دانستن فواید کامکوات، می‌توانید خوراکی‌های پرکالری که همیشه مصرف می‌کنید را کنار بگذارید. کامکوات نه تنها یک خوراکی خوشمزه است بلکه سالم نیز هست.

نوشته‌های مرتبط