خواص کاسنی: 25 فایده شگفت‌انگیز کاسنی برای سلامتی

آیا تابه‌حال ریشه کاسنی خورده‌اید؟ این ریشه معمولا به جایگزینی برای قهوه یا افزودنی برای قهوه شناخته‌شده است. اما بسیاری از ما از خواص کاسنی بی‌خبریم. آیا می‌خواهید بیشتر بدانید؟ پس لطفا خواندن این مطلب را ادامه‌دهید. کاسنی یک گیاه دائمی با برگ‌های آبی است. کاسنی گیاهی با فواید سلامتی بسیار است. انواع مختلفی از گیاه کاسنی رشدمی‌کند- برگ و ریشه. ریشه کاسنی معمولا به‌عنوان جایگزین قهوه به‌کارمی‌رود اما می‌تواند برای درمان مشکلاتی مانند بی‌اشتهایی، ناراحتی معده، یبوست، طپش قلب شدید و خیلی‌های دیگر استفاده‌شود.

خواص کاسنی شگفت انگیز در ادامه آمده است:

۱. حامی دستگاه گوارش است

بدیهی‌ترین خواص کاسنی فایده آن برای گوارش است. در روده ما، باکتری‌های مفید یا باکتری‌های همزیست مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر وجوددارد که به گوارش سالم کمک‌می‌کنند. این باکتری‌ها در قارچ کاندیدای بیماری‌زا ساکنند و از عملکرد سیستم ایمنی ما پشتیبانی‌می‌کنند.

کاسنی دارای اینولین نیز هست، یک پروبیوتیک و فیبر حل شدنی. اینولین در همه گیاهان موجود است اما کاسنی بالاترین میزان اینولین را دارد. اینولن قدرت کاهش اسیدیته بدن را دارد و می‌تواند برای پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند رفلکس اسید و سوء‌هاضمه مفید باشد.

مطالعات نشان‌داده‌اند که کاسنی، جریان صفرا را افزایش‌داده و این کار به شکستن چربی و درنتیجه گوارش درست کمک‌می‌کند.

عصاره کاسنی به کاهش ناراحتی گوارشی ناشی از مشکلات روده‌ای، کمک‌می کند.

۲. فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی در بدن انجام میدهد

همه گیاهان دارای ترکیباتی به نام فنول هستند و بیشتر فنول‌های موجود در گیاهان، خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

کاسنی، سرشار از پلی‌فنول است و همین ویژگی آن را به یک آنتی‌اکسیدانی قوی تبدیل‌می‌کند.

کاسنی به دلیل آنتی‌اکسیدان بودن به دفع سموم از بدن کمک‌کرده و بدن را پاک و از مواد مضر دورمی‌کند.

۳. با ارگانیزم‌های مضر مبارزه‌می‌کند

عصاره کاسنی دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی هم هست، به همین دلیل قدرت مبارزه با باکتری‌های قوی را دارد.

۴. برای کبد مفید است

کلیه‌ها و کبد مانند کانال‌های اصلی سم‌زدایی در بدن ما عمل‌می‌کنند. فواید سلامتی ریشه کاسنی، شامل افزایش سم‌زدایی ازطریق تحریک ادرار و ترشح صفرا می‌شود.

مصریان باستان به استفاده از کاسنی برای تصفیه کبد و خون مشهور بوده‌اند.

کاسنی قرن‌ها به‌عنوان دارو، مخصوصا برای سم‌زدایی کبد به‌کار رفته‌است. مطالعات انجام‌شده توسط سازمان جانورشناسی مصر، به این نتیجه رسیدند که در شرایط خاص، کاسنی، نقش مهمی در توقف استرس اکسیداتیو و زخم کبد دارد.

ریشه خشک‌شده کاسنی را می‌توان برای درمان یرقان و درنتیجه برای پیشگیری از آسیب کبد استفاده‌کرد.

همچنین، ریشه کاسنی می‌تواند برای درمان سنگ‌های صفرا و کبد به‌کاررود. این کار با افزایش ترشح صفرا از کبد و کیسه صفرا انجام‌می‌شود و ادرار و دفع مواد مضر را افزایش‌می‌دهد.

۵. در جلوگیری از بیماری قلبی موثر است

ریشه کاسنی حاوی اینولین است که علاوه‌بر فواید گوارشی به کاهش کلسترول بد در بدن نیز کمک‌می‌کند.

کلسترول LDL، کلسترول بد است که باعث تصلب شرایین می‌شود. افزایش سطح کلسترول LDL، خطر حمله‌های قلبی و سکته را افزایش‌می‌دهد. اینولین موجود در کاسنی به پایین‌آوردن فشارخون ناشی از افزایش کلسترول LDL، نیز کمک‌می‌کند.

۶. درد آرتریت را کاهش‌می‌دهد

ریشه کاسنی می‌تواند درمانی مفید برای مشکلات مفصل مانند آرتریت و روماتیسم باشد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ریشه کاسنی خواص ضدالتهابی دارد و بنابراین می‌تواند درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش‌دهد.

همچنین می‌تواند به‌عنوان یک ضدالتهاب برای دردها، درد عضلات و دردهای مفاصل به‌کاررود.

۷. در کاهش وزن موثر است

کاسنی حاوی اینولین و الیگوفروکتوز است که می‌تواند برای کاهش وزن به رژیم غذایی اضافه‌شود.

کاسنی، بالاترین تجمع اینولین را در قلمرو گیاهان دارد. اینولین، یک فیبر حل‌شدنی است که مانند سرکوب‌کننده اشتها عمل‌می‌کند. اینولین می‌تواند بدون اینکه قندخون یا کالری را بالاببرد، به شما حس سیری دهد. این خواص، باعث علاقه به استفاده از اینولین برای کاهش وزن شده است.

وجود فروکتو- الیگوساکاریدها در گیاه، باعث رشد باکتری‌های مفید در روده شده که به حفظ تعادل میکروارگانیزم‌های روده کمک‌کرده و از این طریق باعث عملکرد درست دستگاه گوارش می‌شود. عملکرد درست دستگاه گوارش، عاملی مهم در رژیم‌های کاهش وزن است.

۸. یبوست را رفع میکند

ریشه کاسنی منبعی سرشار از ویتامین C، ویتامین K، کولین و بتاکاروتن است.

ریشه کاسنی حاوی فیبر حل‌شدنی به نام اینولین است که برای پیشگیری از اختلالات روده مفید است و گفته‌می‌شود که درمان خوبی برای یبوست و دیگر اختلالات گوارشی است.

اینولین، رشد باکتری مفید روده را افزایش‌داده و از این طریق گوارش را بهبودبخشیده و از یبوست جلوگیری‌می‌کند.

۹. دستگاه ایمنی را تقویت میکند

کاسنی دار‌ای خواص ضدباکتری و فواید دیگر است که آن را به تقویت‌کننده سیستم ایمنی تبدیل‌می‌کند. کاسنی با باکتری‌های مضر مقابله‌کرده و ترکیبات پلی‌فنول موجود در آن مانند آنتی‌اکسیدان عمل‌می‌کنند. گفته‌می‌شود این ترکیبات فنولی، قدرت پیشگیری از سرطان به‌ویژه سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را دارند.

۱۰. اضطراب و استرس را کاهش می دهد

رپورتاژ

کاسنی به‌عنوان یک آرام‌بخش طبیعی برای سیستم عصبی به‌کارمی‌رود و می‌تواند اضطراب را کاهش‌داده و ذهن را آرام‌کند. کاسنی، استرس و تاثیرات خطرناکی که می‌تواند روی بدن داشته‌باشد را کاهش‌می‌دهد.

مطالعات نشان‌داده‌اند که عصاره کاسنی مانند یک عامل آرام‌بخش و ضدالتهاب برای سیستم عصبی عمل‌می‌کند. در افرادی که دچار اختلالات سیستم عصبی هستند، کاسنی می‌تواند التهاب را کاهش‌داده و درد را تسکین‌دهد.

عصاره ریشه کاسنی می‌تواند به‌دلیل داشتن خاصیت آرام‌بخش، به خواب کمک‌کند و جایگزین طبیعی بهتری برای قرص‌های خواب است. کاهش استرس و اضطراب می‌تواند برای کاهش احتمالات بیماری قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی‌خوابی و پیری زودرس مفید باشد.

۱۱. از سرطان پیشگیری میکند

عصاره کاسنی در مطالعات انواع مختلف سرطان با کاهش رشد تومور مرتبط است. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که این به دلیل فروکتان‌های موجود در کاسنی است که دارای کیفیت ضد تومور و خواص آنتی اکسیدانی هستند. براساس مطالعه تأثیر اینولین بر سرطان پستان و رشد تومور منتشر شده در مجله تغذیه، استفاده از پلی فنول‌ها و مواد فیتوشیمیایی در کاسنی نیز ممکن است یک روش آسان و بدون خطر برای پیشگیری از انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پستان و روده بزرگ باشد.

۱۲. دردهای ناشی از التهاب مفاصل را کاهش می دهد

از کاسنی به‌طور سنتی به‌عنوان درمانی برای التهاب مفاصل استفاده می‌شده است. مطالعات نیز نشان می‌دهند که کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و درنتیجه می‌تواند باعث کاهش درد بیماری‌هایی مانند التهاب مفصل بشود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت ۷۰٪ مبتلایان به آرتروز در اثر درمان با کاسنی، بهبود قابل توجهی را در شدت دردشان گزارش کردند. از کاسنی می‌توان به‌عنوان یکی از مواد ضد التهاب عمومی برای دردها، درد عضلات و مفاصل استفاده کرد.

۱۳. مشکلات کلیوی را درمان میکند

عصاره ریشه کاسنی به عنوان ادرار آور استفاده می‌شود که باعث حجم ادرار را بالا می‌برد. تکرر ادرار می‌تواند به دفع سمومی که بدن در کبد و کلیه‌ها ذخیره می‌کند، کمک کرده و از شرایط خطرناکی که هنگام ماندن مواد سمی در بدن رخ می‌دهد، جلوگیری کند. ادرار مکرر می‌تواند وزن اضافی آب را از بین ببرد و حتی باعث کاهش چربی شود؛ زیرا ۴ درصد ادرار معمولاً رسوبات چربی است که در غیر این صورت در جای دیگری از بدن ذخیره می‌شود.

۱۴. روند تولید خون در بدن را بهبود و تسریع می بخشد

اگر از کم‌خونی رنج می‌برید، باید در رژیم غذایی روزانه خود از گیاه کاسنی استفاده کنید. این بیماری اساسا در اثر کمبود آهن در بدن ما رخ می‌دهد. این گیاه برگ سبز غنی از مواد معدنی است. می‌توانید به تنهایی آب آن را بنوشید یا با مخلوط کردن آب جعفری، آب کرفس و آب کاسنی یک نوشیدنی ترکیبی آماده کنید. این نوشیدنی به عنوان یک تونیک خون عمل می‌کند که سبب بهبود روند تولید خون در بدن ما می‌شود و ما را از کم‌خونی دور نگه می‌دارد.

۱۵. مشکلات تنفسی را درمان میکند

گیاه کاسنی طبیعتی ضد التهاب دارد، به همین دلیل می‌تواند تمام انواع عفونت‌های تنفسی را از بین ببرد و از شما در برابر اختلالات شدیدی مانند آسم محافظت کند. با مخلوط کردن برگ‌های تازه‌ی گیاه کاسنی، برگ کرفس و چند تکه هویج، یک نوشیدنی ترکیبی آماده کنید. نوشیدن این ترکیب می‌تواند به شما در جلوگیری از حملات آسم کمک کند.

۱۶. به سلامت چشم ها کمک میکند

هیچ ماده‌ی خوراکی بهتر از کاسنی برای داشتن چشمانی سالم و زیبا وجود ندارد. این گیاه که غنی از تمام مواد مغذی ضروری است، از بروز مشکلات جدی چشم نظیر آب مروارید، دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد)، گلوکوم و غیره جلوگیری می‌کند. نیازی نیست که به داروهای قدرتمند تکیه کنید یا سراغ جراحی‌های گران قیمت بروید. فقط آب کاسنی را هر روز بخورید و همه چیز تمام است.

۱۷. در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است

با توجه به مطالعات پزشکی مختلف، کاسنی که سرشار از ویتامین E است می‌تواند با اختلالات عصبی غیرطبیعی مانند “بیماری آلزایمر” مبارزه کند. به عبارت دیگر، مصرف مکرر کاسنی خام و تازه می‌تواند به شما در حفظ یک سیستم عصبی سالم کمک کند.

۱۸.کنترل قند خون را بهبود میبخشد

فیبر ریشه کاسنی ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد به خصوص در افرادی که دیابت دارند. این ممکن است به دلیل انولین موجود در آن باشد. انولین به رشد باکتری‌های مفید در روده ی بزرگ، تجزیه کربوهیدرات به قند، افزایش حساسیت به قند و جذب قند از خون کمک می‌‌کند. فیبر ریشه کاسنی همچنین دارای ترکیباتی مانند اسیدهای کاسنی و کلروژنیک است که در مطالعات جوندگان باعث افزایش حساسیت عضلات به انسولین می‌شوند. یک مطالعه ۲ ماهه روی ۴۹ زن مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱۰ گرم اینولین در روز منجر به کاهش قابل توجه‌ای در سطح قند خون و هموگلوبین A1c در مقایسه با مصرف دارونما می‌شود. قابل ذکر است که اینولین استفاده شده در این مطالعه به عنوان اینولین با عملکرد بالا شناخته و اغلب به عنوان جایگزین قند به کالاهای پخته و نوشیدنی اضافه می‌شود که دارای ترکیب شیمیایی کمی متفاوت از انواع دیگر اینولین است.

۱۹.درد آرتروز را کاهش می‌دهد

کاسنی به طور سنتی به عنوان درمانی برای آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطالعات نشان داده است که خاصیت ضد التهابی دارد. به همین دلیل درد را در شرایطی مانند آرتروز کاهش می‌دهد. در مطالعه ای ۷۰ درصد افراد مورد آزمایش که تحت درمان با کاسنی قرار گرفته بودند، بهبود قابل توجهی در درد مرتبط با شرایط آرتروز را گزارش کردند. کاسنی همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمومی برای دردهای عضلانی و مفاصل استفاده شود.

۲۰. به هضم غذا کمک می‌کند

کاسنی برای سلامتی گوارشی فواید بسیاری دارد زیرا حاوی اینولین (یک پروبیوتیک قدرتمند) است. پری بیوتیک یک دسته بندی از باکتری‌هاست که به جای بیماری، مزایایی برای میزبان دارند. اینولین برای مقابله با تعدادی از مشکلات روده ای و گوارشی، از جمله ریفلاکس اسید، سوء هاضمه و سوزش معده استفاده می‌شود زیرا به طور فعال خاصیت اسیدی معده را کاهش می‌دهد. بنابراین، کاسنی نقش مهمی در تسهیل هضم غذا دارد.

۲۱. خون را پاکسازی می‌کند

گاهی، اگر مواظب محیط اطراف‌تان و آنچه می‌خورید نباشید، ممکن است خون‌تان دچار آلودگی و سمی شود. این امر می‌تواند به بروز بیماری‌هایی منجر شود. اما می‌توانید با مصرف خوراکی‌های پاکسازی کننده‌ی خون – مثل بذر کاسنی – از این امر پیشگیری کنید. ترکیب‌های شیمیایی موجود در بذر کاسنی عوامل خطر آفرین موجود در خون را خنثی می‌سازد. بنابراین، از آن سم زدایی می‌کند.

۲۲. منبع بی‌نظیر فیبر رژیمی است

خب، به جای خوردن هله هوله که فقط چربی و کربوهیدرات دارند (که باعث چاقی می‌شوند)، چرا از بذر کاسنی استفاده نکنیم؟ این از لحاظ سلامتی بسیار بهتر است. اگر به ارزش غذایی کاسنی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که بذر کاسنی مملو از فیبر رژیمی است.

این حاکی از آن است که به خاطر خواص ملین بودن برای سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش مفید است. فیبر رژیمی جذب مواد مغذی خوراکی‌ها را راحت‌تر می‌کند. در نتیجه، تمام فرایند بیولوژیکی رخ داده در دستگاه گوارشی با هیچ مانعی مواج نخواهند شد. همچنین خوراکی‌های دارای فیبر بالا احساس سیری را طولانی‌تر می‌کنند. بنابراین، زود به زود گرسنه نخواهید شد.

۲۳. منبع خوبی برای کربوهیدرات است

خب، به رغم اینکه وجود آن (به ویژه به مقدار زیاد) در بدن با ابتلا به بیماری دیابت (نوع ۱ و نوع ۲) مرتبط است، اما کربوهیدرات همچنان برای عملکرد صحیح بدن‌مان ماده‌ای لازم و ضروری است. بذر کاسنی مقدار متوسطی کربوهیدرات دارد. بنابراین، با مصرف آن کربوهیدرات کافی به بدن خود می‌رسانید. یادتان نرود زیاد ورزش کنید.

۲۴. به تحریک اشتها کمک می‌کند

هر کسی که مریض باشد معمولا با خوردن غذا مشکل پیدا می‌کند. خب، به استثنای بیمارانی که از طریق روش‌های درمانی تغذیه می‌شوند، سایر بیماران همچنان به مواد مغذی غذاهایی که به سختی می‌خورند نیاز دارند. چون به زور غذا خوردن همیشه آسان نیست، می‌توانید از کاسنی برای تحریک اشتها استفاده کنید. در نتیجه، مصرف غذا برای‌تان بسیار راحت‌تر خواهد شد. فقط کافی است کمی بذر کاسنی را بجوید تا اشتهای‌تان باز شود.

۲۵. منبع عالی پتاسیم است

موز به داشتن منبعی غنی از پتاسیم مشهور است. اما، جایگزین‌های فراوان دیگری نیز برای موز وجود دارند که بذر کاسنی یکی از آن‌ها است. خب، این یکی دیگر از فایده‌های کاسنی برای سلامتی است: کاسنی منبع عالی پتاسیم است!

پتاسیم در دستگاه مجاری ادراری ما نقش بی چون و چرایی ایفا می‌کند و بخش مهمی از عمل دفع است. در نتیجه مصرف پتاسیم کافی در متابولیسم بدن‌تان به حفاظت از مجاری ادراری شما در برابر بیماری‌ها کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی

اگرچه ریشه کاسنی بی‌خطر است و بیشتر افراد آن را تحمل‌می‌کنند اما ممکن است باعث واکنش‌های حساسیت‌زا در برخی دیگر از افراد شود. اگر به ریشه کاسنی یا محصولات آن حساسیت دارید، از محصولات ریشه کاسنی اجتناب‌کنید.

نوشته‌های مرتبط