خواص نعناع فلفلی: 25 کاربرد و فایده نعناع فلفلی برای سلامتی و درمان

نعناع فلفلی دارای کاربردهای فراوان خوراکی و موضعی است و خواص ضد میکروبی دارد. این گیاه به همراه اسطوخودوس شاید پرکاربردترین اسانس در جهان باشد. به معنای واقعی کلمه، فقط چند مشکل معدود بدنی، سلامتی، و ذهنی وجود دارد که نعناع فلفلی نمی‌تواند تاثیر مثبتی روی آنها داشته باشد. در این مقاله با بازده همراه باشید تا خواص نعناع فلفلی و ۲۵ کاربرد و فایده نعناع فلفلی را بدانید.

عرق نعناع فلفلی یک حس خنکی در بدن ایجاد می‌کند و دارای اثر آرام بخش بر روی بدن است، به طوری که اگر به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند درد عضلات را تسکین بدهد. این گیاه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است بنابراین می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و مشکلات گوارشی را تسکین دهد.

نعناع فلفلی گونه‌ای دو رگه از نعناع دشتی و نعنای آبی است. روغن معطر این گیاه به روش تقطیر با بخار آب از قسمت‌های هوایی تازه‌ی گیاه تهیه می‌شود. فعال‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی نعناع فلفلی عبارتند از منتول (۳۵-۴۵٪) و منتون (۱۰-۳۰٪).

اگر بخواهیم به لحاظ بالینی صحبت کنیم، روغن نعناع فلفلی به خاطر خواص ضد تهوع و اثرات تسکین دهنده‌اش بر پوشش معده و روده‌ی بزرگ به دلیل توانایی‌اش درکاهش اسپاسم‌های عضلانی توصیه می‌شود.

نعناع فلفلی نه تنها یکی از قدیمی‌ترین گیاهان اروپایی است که برای اهداف دارویی استفاده شده‌است، بلکه دیگر مطالب تاریخی نیز استفاده از آن را به طب سنتی چینی و ژاپنی نسبت داده‌اند. این گیاه در اساطیر یونانی نیز ذکر شده‌است به این ترتیب که دختری به نام منتا (نعناع) توسط پلوتو که عاشق‌اش شده بود به یک گیاه تبدیل شد. پلوتو از مردم خواست که همیشه این گیاه را تقدیر کنند.

مدارکی متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در رابطه با فواید روغن نعناع فلفلی برای سلامتی و همچنین کاربردهای آن در چندین هرم در مصر یافت شده‌است.

مزایای روغن نعناع فلفلی

برخی از رایج‌ترین کاربردهای روغن نعناع فلفلی عبارتند از:

– درد معده را کاهش می‌دهد.

– مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد.

– بوی بد دهان را از بین می‌برد.

– سردرد را تسکین می‌دهد.

– خواص ضد میکروبی دارد.

– تمرکز ذهنی را بهبود می‌دهد.

– دستگاه تنفسی را تمیز می‌کند.

– انرژی را افزایش می‌دهد.

– عضلات سفت را شل می‌کند.

– یک جایگزین طبیعی و مقرون به صرفه برای دارو است.

صادقانه بگویم، من نمی‌توانم هیچ دلیلی پیدا کنم برای این‌که کسی در کره‌ی زمین نخواهد روغن نعناع فلفلی را در کابینت داروهای‌اش در خانه نداشته باشد!

خواص نعناع فلفلی

آیا برای شروع آشنایی با مزایایی که نعناع فلفلی برای سلامتی دارد، آماده هستید؟ اگر چنین است، ادامه‌ی این نوشتار خواص نعناع فلفلی را بخوانید و با ۲۵ راه استفاده از این گیاه خارق‌العاده آشنا شوید:

۱. درد عضلات را تسکین می‌دهد

روغن معطر گیاه نعناع فلفلی یک مسکن طبیعی و شل‌کننده بسیار موثر عضلات است. این گیاه به ویژه در تسکین درد کمر، درد عضلات و دور کردن سردردهای تنشی مفید است. یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از روغن نعناع به صورت موضعی سبب تسکین درد مرتبط با فیبرومیالژیا و سندرم درد میوفاسیال می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که روغن نعناع فلفلی، اکالیپتوس، منتول، کپسایسین و دیگر فرآورده‌های گیاهی نیز می‌توانند برای تسکین درد مفید باشد.

 ۲: از سینوس‌ها مراقبت می‌کند

استنشاق روغن نعناع فلفلی اغلب می‌تواند بلافاصله سینوس‌های شما را باز کند و به تسکین خارش گلو کمک کند. نعناع فلفلی به عنوان یک خلط‌آور عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت، آسم و برونشیت کمک کند.

۳. درمانی برای مشکلات مفصل‌ها است

زمانی که مفصل‌های شما دردناک می‌شوند، استفاده از کمی روغن نعناع خالص درترکیب با روغن اسطوخودوس می‌تواند عضلات را در حالی که خودتان گرم و خشک هستید، مانند حمام یخ، سرد کند.

 ۴: ولع خوردن را کاهش می‌دهد

استشاق عرق نعناع فلفلی می‌تواند جلوی خوردن هله هوله و تنقلات را بگیرد و کمک‌تان کند که سریع‌تر احساس سیری کنید. اگر نمی‌خوانید هنگام خوردن شام دستگاه بخور به همراه‌ داشته باشید، استفاده از چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی شقیقه‌ها یا قفسه‌ی سینه‌تان امتحان کنید یا چند بار بوی آن را از بطری‌اش به طور عمیق استنشاق کنید.

۵. یک انرژی‌دهنده‌ی طبیعی است

به عنوان یک جایگزین غیر سمی برای نوشابه‌های انرژی‌زای خطرناک، چند بار عطر نعناع فلفلی را استنشاق کنید. این کار شما را در سفرهای جاده‌ای طولانی، در مدرسه یا هر زمان دیگری که لازم است بیش از همیشه کار و فعالیت کنید، کمک می‌کند. برای کسانی که مبتلا به سندرم خستگی مزمن هستند روغن نعناع فلفلی می‌توان تمرکز و دقت را بهبود بخشد.

 ۶: کیفیت شامپوی‌تان را بهبود می‌دهد

۲ تا ۳ قطره از عرق نعناع فلفلی‌تان را به نرم‌کننده و شامپویی که هر روز صبح استفاده می‌کنید، اضافه کنید تا پوست سرتان تحریک شود، توانایی ذهن‌تان افزایش بیابد، و خواب از سرتان بپرد! از آنجا که نعناع فلفلی یک ضدعفونی‌کننده‌ی بسیار قوی است می‌تواند به از بین بردن شوره‌ی سر و شپش کمک کند.

 ۷: آلرژی‌تان را بهبود می‌دهد

روغن نعناع فلفلی در شل کردن عضلات حفره‌ی بینی بسیار موثر است و می‌تواند به پاک کردن آنها از آلودگی‌ها و گرده‌ها در طول فصل‌های آلرژی‌زا کمک کند. انتشار عطر نعناع فلفلی همراه با روغن میخک و روغن اوکالیپتوس نیز می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

۸. تا حدی اختلال کم‌توجهی را بهبود می‌دهد

کمی روغن نعناع فلفلی روی پیراهن فرزند‌تان قبل از زمان مطالعه اسپری کنید یا می‌توانید یک قطره از این روغن را روی زبان او و یا زیر بینی‌اش قرار دهید تا هوشیاری و تمرکزش بهبود بیابد.

 ۹: ضد خارش است

خواه یک جوش یا اگزمای پوستی داشته باشید و خواه پوست‌تان در اثر تماس با پیچک سمی امریکایی دچار التهاب شده باشد، استفاده از کمی روغن نعناع فلفلی مخلوط با روغن اسطوخودوس می‌تواند هر گونه خارشی را تسکین دهد.

 ۱۰: تب را کاهش می‌دهد

از آن‌جایی که روغن نعناع فلفلی دارای اثرات خنک‌کننده است، یک درمان طبیعی بسیار عالی برای پایین آوردن تب به ویژه در کودکان است. نگران نباشید، به جای استفاده از آسپرین یا داروهای دیگر، روغن نعناع را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را روی گردن کودک و در پایین پایش بمالید تا تبش پایین بیاید.

۱۱. یک داروی طبیعی برای دفع حشرات است

کنه تنها حشره‌ای نیست که از روغن نعناع فلفلی نفرت دارد. در واقع، مورچه‌ها، عنکبوت، سوسک، پشه، موش، و حتی شپش هم در اثر عطر نعناع فلفلی دفع خواهند شد.

۱۲. مزایایی برای سلامتی پوست دارد

نعناع فلفلی اثرات آرام‌بخش روی التهاب پوست دارد. شما می‌توانید روغن نعناع فلفلی را به بوم لب و لوسیون بدن‌تان اضافه کنید تا یک حس خنک‌کنندگی مطلوب را تجربه کنید. مخلوط روغن معطر نعناع فلفلی و اسطوخودوس می‌تواند اگزما و پسوریازیس را بهبود بخشد در صورتی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد.

 ۱۳: آکنه را درمان می‌کند

مطابق به مطالعات پزشکی یکی از بهترین کاربردهای روغن نعناع فلفلی به لطف خواص ضد‌میکروبی‌اش درمان صورت است. بنابراین روغن نعناع فلفلی یک ماده‌ی بسیار عالی برای کمک به درمان آکنه به طور طبیعی است.

رپورتاژ

۱۴. سردرد را درمان می‌کند

روغن نعناع فلفلی توانایی بهبود گردش خون، درمان روده و آرام کردن عضلات منقبض شده را دارد. همه‌ی این اختلالات می‌توانند سردرد تنشی یا میگرن ایجاد کنند، به همین دلیل روغن نعناع فلفلی یک درمان طبیعی بسیار عالی برای سردرد است.

مطالعه‌ای که توسط محققان در کلینیک عصب‌شناسی در دانشگاه کیل آلمان صورت گرفت، نشان داد که ترکیبی از روغن‌ها، که حاوی روغن نعناع فلفلی نیز باشد “اثر ضد درد قابل‌توجهی همراه با کاهش حساسیت نسبت به سردرد‌ها دارند.” روغن‌ها برای تسکین درد روی پیشانی و شقیقه‌ها مالیده شدند.

۱۵: رشد مو را تحریک می‌کند

روغن نعناع فلفلی در بسیاری از محصولات با کیفیت مراقبت از مو استفاده می‌شود زیرا به طور طبیعی می‌تواند موهای آسیب‌دیده را تغذیه کند و آنها را ضخیم کند. خیلی راحت کمی روغن نعناع فلفلی به شامپوی فعلی‌تان اضافه کنید.

۱۶. آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

روغن نعناع فلفلی می‌تواند پوست سوخته را آبرسانی کند و درد آفتاب سوختگی را تسکین بدهد. شما می‌توانید روغن نعناع فلفلی را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۱۷. IBS (سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر) را درمان می‌کند

ثابت شده‌است که اگر روغن نعناع فلفلی به صورت داخلی به شکل کپسول مصرف شود در درمان طبیعی سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر موثر است. یک مطالعه ۵۰٪ کاهش در علائم IBS را در ۷۵ درصد از بیمارانی که از آن استفاده کرده بودند، گزارش داد.

۱۸. نفخ و سوء هاضمه را بهبود می‌دهد

روغن نعناع فلفلی به عنوان یک جایگزین طبیعی برای داروهایی مانند بوسکوپان (Buscopan) برای کاهش اسپاسم روده‌ی بزرگ عمل می‌کند. این روغن معطر به وسیله‌ی شل کردن عضلات روده‌تان تاثیر خود را می‌گذارد، و به این ترتیب می‌تواند نفخ و گاز معده را کاهش دهد. چای نعناع فلفلی را قبل از غذا امتحان کنید یا می‌توانید ۱ قطره روغن نعناع فلفلی را قبل از غذا به آب‌تان اضافه کنید.

۱۹. نفس‌تان را تازه می‌کند و کرم‌خوردگی دندان را کاهش می‌دهد

روغن نعناع فلفلی به مدت بیش از ۱۰۰۰ سال برای تازه کردن نفس به طور طبیعی استفاده شده‌است. با توجه به مطالعات، روغن نعناع فلفلی بهتر از دهان شویه‌ی شیمیایی کلرهگزیدین در کاهش کرم‌خوردگی دندان‌ها عمل می‌کند. شما می‌توانید خمیر دندان و مایع شستشوی دهان خانگی درست کنید، یا یک قطره از این روغن را زیر زبان‌تان بگذارید و به دنبال آن یک لیوان آب بنوشید، این کار بوی بد دهان را از بین می‌برد.

 ۲۰: تهوع را کاهش می‌دهد

یک مطالعه پزشکی پی برد که استفاده از روغن نعناع فلفلی تهوع ناشی از شیمی‌درمانی را بهتر از درمان‌های معمول پزشکی کاهش می‌دهد. خیلی ساده با اضافه کردن یک قطره روغن نعناع فلفلی به آب، یا مالش ۱تا ۲ قطره از این روغن در پشت گوش‌تان، یا حتی پخش کردن بوی آن در فضا می‌توانید به کاهش حالت تهوع کمک کنید.

۲۱. مزایایی برای دستگاه تنفسی دارد

روغن معطر نعناع فلفلی توانایی باز کردن مجراهای تنفسی را دارد و به عنوان یک ضد احتقان عمل می‌کند. آن را با روغن معطر نارگیل و اوکالیپتوس مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی قفسه‌ی سینه، گلو و پشت‌تان مالش بدهید تا علائم آسم و برونشیت در شما کاهش بیابد.

 ۲۲: قولنج نوزادان را درمان می‌کند

تحقیقات پزشکی که روی روغن نعناع فلفلی انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که این روغن به اندازه‌ی داروی Simethione برای درمان کولیک شیرخوارگی (قولنج نوزادی) موثر است، بدون این‌که عوارض جانبی مرتبط با داروها تجویز شده را داشته باشد. روغن نعناع فلفلی یک بخش ضروری از درمان‌های طبیعی برای کولیک است.

۲۳. درد دندان درآوردن را در نوزادان کاهش می‌دهد

روغن نعناع فلفلی یک درمان طبیعی عالی برای از بین بردن درد همراه با دندان درآوردن در نوزادان است. خیلی ساده روغن نعناع را با روغن نارگیل به نسبت ۱ به ۱ ترکیب کنید و آن را روی لثه‌های نوزاد مالش دهید.

۲۴. هورمون‌ها را متعادل می‌کند و علائم PCOS (سندرم تخمدان پلی‌کیستیک) را تسکین می‌دهد

روغن نعناع فلفلی می‌تواند هورمون را متعادل کند و درمانی برای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) باشد.

خواص نعناع فلفلی ۲۵: سرطان را درمان می‌کند

تحقیقات بالینی روی سرطان نشان می‌دهند که نعناع حاوی ترکیب منتول است، که مانع از رشد سرطان پروستات می‌شود. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند نعناع فلفلی از بدن در برابر آسیب DNA ناشی از اشعه و مرگ سلولی محافظت می‌کند.

مطالعات و پژوهش‌هایی که روی روغن نعناع فلفلی صورت گرفته‌است.

در زمان نوشته شدن این مقاله، ۳۰۲ مطالعه‌ی علمی روی روغن معطر نعناع فلفلی و ۲۲۹۷ مورد در مورد منتول صورت گرفته‌است. باور کنید که نتایح تحقیقات صورت گرفته قطعی هستند و هیچ مشکلی ندارند! اگر گنجاندن این درمان قدرتمند را در زندگی روزمره‌تان تبدیل به یک عادت بکنید، به شما قول می‌دهم که زندگی شما به شیوه‌هایی بیش‌تر از حد تصورتان تغییر خواهد کرد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه ایالتی کلیتون انجام شد، توانایی روغن نعناع فلفلی را برای کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل مورد آزمایش قرار داد. حالت تهوع که به طور کلی به عنوان یک عارضه‌ی جانبی شایع در بیهوشی عمومی رخ می‌دهد، در حدود یک سوم از تمام آدم‌هایی را که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند با میزان شدت متفاوت مبتلا می‌کند.

برای مادرانی که فقط سزارین داشته‌اند، حالت تهوع می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد چرا که به احتمال بسیار زیاد در شیر مادر تداخل ایجاد می‌کند و می‌تواند مادر را از آن تجربه‌ی الفت و محبت فوق‌العاده با نوزاد‌ش دور کند.

این مطالعه چگونگی واکنش ۳۵ مادر را به این آروماتراپی باستانی بررسی کردند و کشف کردند که عرق نعناع فلفلی نه تنها در کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل کاملا موثر است، بلکه به طور قابل‌توجهی سطح حالت تهوع این شرکت‌کنندگان را در مقایسه با زنانی که داروهای تهوع مصرف کرده بودند، کاهش داد.

فقط یک قطره روغن نعناع فلفلی که روی معده مالیده شود یا به صورت داخلی مصرف شود می‌تواند سوء هاضمه را به سرعت رفع کند. توانایی زیاد نعناع فلفلی برای کمک به رفع مشکلات دستگاه گوارش به تازگی توسط جامعه‌ی علمی مورد بررسی قرار گرفته‌است.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که نعناع فلفلی می‌تواند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را بهبود دهد و بدن‌تان را از شر استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی و مواد شیمیایی دیگر که بدن‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خلاص کند. شاید یکی از دلایل این‌که این گیاه در درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر تا این حد موثر است، همین باشد.

یک مطالعه‌ی ترکیبی پزشکی روی تمام مطالب نوشته شده در مورد توانایی نعناع فلفلی برای درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) اخیرا منتشر شد. محققان این مطالعه از روی ۹ پژوهشی که بررسی کرده بودند اظهارکردند که:

“روغن نعناع فلفلی برای بهبود کلی علائم IBS و بهبود درد شکم به طور قابل‌توجهی بهتر از دارونما عمل می‌کنند.” آنها به این نتیجه رسیدند که:

“روغن نعناع فلفلی یک درمان بی‌خطر، موثر و کوتاه مدت برای سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر است.”

روغن نعناع فلفلی برای دفع حشرات

یکی از کاربردهای خوب روغن نعناع فلفلی قطعا دفع حشرات است!

مطالعه‌ای که در سال گذشته در اسرائیل منتشر شد ۷ محصول تجاری مختلف را برای دفع حشرات مورد مطالعه قرار داد. همان‌طور که انتظار دارید، روغن معطر طبیعی نعناع فلفلی برای دفع پشه (که ترکیبی از دارچین، اوژنول، گل شمعدانی، نعناع، و روغن علف لیمو بود) به عنوان موثرترین دفع‌کننده‌ی حشرات شناخته شد.

دیگر مطالعات نشان دادند که اگر ۰.۱ میلی‌لیتر از روغن نعناع فلفلی را روی بازوهای‌تان بمالید، به مدت ۱۵۰ دقیقه به طور کامل پشه‌ها از شما دور خواهند ماند. محققان اشاره کردند که بعد از ۱۵۰ دقیقه، اثر روغن نعناع کاهش می‌یابد، و باید دوباره تکرار شود.

نگرانی‌ها و تداخلات احتمالی

روغن نعناع فلفلی زمانی که از طریق دهان به مقداری که معمولا در مواد غذایی موجود است، مصرف شود، و هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، احتمالا بی‌خطر است. خوردن روغن نعناع فلفلی ممکن است برای برخی از آدم‌ها دارای عوارض جانبی باشد، عوارضی مانند سوزش سر دل، گرگرفتگی، زخم دهان و سردرد. برخی داروهای تجویزی و داروهایی که بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسد،

با روغن نعناع فلفلی فعل و انفعال نشان می‌دهد. مکمل‌های روغن نعناع فلفلی که دارای پوشش روده‌ای هستند، ممکن است باعث تجزیه و شکست سریع و در نتیجه منجر به سوزش سر دل، تهوع، و جذب سریع بعضی از داروها شوند. اقدامات احتیاطی لازم را انجام بدهید.

داروهای زیر تا حد متوسطی ممکن است با با روغن نعناع فلفلی فعل و انفعال نشان دهند:

نئورال، ساندیمون، تریپتیلین، الاویل، هالدول، زوفران، ایندرال، تئو الدور، کالان، ایزوپتین، پریلوسک، پریواسید، پروتونیکس، دیازپام، والیوم، سوما، ویراسپت، کاتافلام، ولتارن، ایبوپروفن / موترین، موبیک، فلدین، سلبرکس، آمی تریپتیلین، وارفارین / کومادین، گلوکوترول، لوزارتان، کوزار، مواکور، نیزورال، اسپورانوکس، آلگرا، تریازولام.

احتمال فعل و انفعال نشان دادن داروهای زیر با روغن نعناع فلفلی بسیار کم است:

آنتی‌اکسیدان‌هایی که با نسخه‌ی پزشک یا بدون نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسند از جمله تامس، رولایدز، ریپان، سولفات منیزیوم، آمفوژل، تاگامت، زانتاک، اکسید، پپسید، پریلوسک، پریواسید، آسیفکس، پروتونیکس، نکسیوم.

اقدامات احتیاطی در مورد مکمل طبیعی نعناع فلفلی

نعناع فلفلی می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد اگر همزمان با آهن مصرف شود. اگر مکمل‌های آهن و نعناع فلفلی مصرف می‌کنید، دست کم سه ساعت بین مصرف این دو فاصله بیندازید. روغن نعناع همچنین جذب کوئرستین را کاهش می‌دهد اگر که به طور همزمان مصرف شوند؛ دست کم سه ساعت بین مصرف این دو فاصله بدهید.

نوشته‌های مرتبط