خواص شلغم: 17 خاصیت شلغم پخته و خام برای سلامتی

شلغم گیاهی نشاسته‌ای متعلق به خانواده کلمیان است. خواص شلغم پخته یا خام بسیار زیاد است تا جایی که ممکن است شما از این همه فواید تعجب کنید. این تیره گیاهی شامل کلم برگ ، کلم کالی ، کلم بروکسل و غیره نیز می‌شود. جوانه و برگ‌ شلغم نیز خوراکی و بسیار مغذی است، و در اروپا، آسیا و غذاهای شرق امریکا استفاده می‌شود. ریشه‌ی پیازی این گیاه اغلب خرد می‌شود و از آن ترشی تهیه می‌شود، به تنهایی و به صورت پخته مصرف می‌شود و حتی داخل سوپ از آن استفاده می‌شود. برگ‌های شلغم نیز معمولا در خورش و سوپ استفاده می‌شوند. شلغم های کوچک واقعا خوشمزه، ترد و شیرین هستند و در نتیجه، می‌توانید آنها را به سالاد اضافه کنید یا به صورت خام بخورید. وقتی که یک شلغم بالغ می‌شود، عطر و طعم آن بیش‌تر و بافت آن سفت و سخت می‌شود.

خواص شلغم برای سلامتی

۱. از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

این سبزی چلیپایی حاوی سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. حضور گلوکوزینولات جلوی سرطان را می‌گیرد و همچنین موجب کاهش اثر آن می‌شود. این مواد شیمیایی گیاهی طبیعی در هنگام هضم به دو ترکیب (یعنی ایندول و ایزوتیوسیانات) تجزیه می‌شوند. آنها به کبد کمک می‌کنند که سموم را پردازش کند، با تاثیرات سرطان‌زاها مبارزه می‌کنند و می‌توانند رشد سلول‌های تومور را مهار کنند. گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین روده‌ی بزرگ و سرطان رکتوم را کاهش دهد.

۲. شلغم سلامت قلب و عروق را ارتقاء میدهد.

یکی از خواص شلغم این است که دارای خواص ضد التهابی فوق‌العاده‌ای است به این دلیل که مقدار زیادی ویتامین K دارد. این‌ها به پیشگیری از حملات قلبی، سکته‌ی قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. برگ‌های شلغم با جذب مقدار بیش‌تری صفرا که کلسترول موجود در بدن را به طور کامل مصرف می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند. این امر منجر به کاهش کلسترول می‌شود. شلغم همچنین منبع بسیار خوبی از فولات است، که به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.

۳. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهد.

شلغم منبع مهم کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و استحکام استخوان‌ها، حیاتی هستند. مصرف منظم شلغم مانع آسیب به مفاصل می‌شود، و خطر پوکی استخوان و بروز آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را کاهش می‌دهد. شلغم همچنین منبع بسیار خوبی از کلسیم است، ماده‌ای معدنی که از تولید بافت همبند در بدن پشتیبانی می‌کند.

خواص آب لبو: ۲۲ خاصیت آب چغندر برای سلامتی ، پوست و مو

۴. تاثیر مثبتی روی سلامت ریه دارد.

مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار باعث کمبود ویتامین A، و منجر به التهاب ریه، آمفیزم و سایر مشکلات ریوی می‌شوند.یکی از خواص شلغم این است که ویتامین A موجود در شلغم با مقابله در برابر این کمبود، به حفظ سلامت ریه کمک می‌کند.

۵. به هضم غذا کمک می‌کند.

فیبر فراوان موجود در برگ شلغم از سیستم گوارشی بدن پشتیبانی می‌کند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که گلوکوزینولات همچنین ممکن است به معده برای پردازش باکتری‌هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

۶. از آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) جلوگیری می‌کند.

وجود بیش از اندازه‌ی رادیکال‌های آزاد در بدن سبب اکسیداسیون کلسترول بد و تجمع پلاکت‌ها در بدن می‌شود، و در نتیجه منجر به بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) می‌شود، اختلالی که به عروق خونی آسیب وارد می‌کند. ویتامین E، C و بتا کاروتن موجود در ریشه‌ی شلغم و برگ‌های آن آنتی‌اکسیدان‌هایی بسیار عالی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن هستند.یکی از خواص شلغم این است که مصرف منظم شلغم مانع از توسعه و پیشرفت این بیماری می‌شود.

۷. به درمان بیماری‌های شایع کمک می‌کند.

قدرت شفا‌بخشی شلغم در جلوگیری از بیماری‌های متعدد شایع مانند نداشتن اشتها و بواسیر مفید است. مصرف منظم شلغم سنگ کلیه را درمان می کند، البته اگر خیلی کوچک باشد.

۸. شلغم برای لاغری و کاهش وزن مفید است.

یکی از خواص شلغم این است که شلغم کالری کمی دارد و بنابراین، می‌تواند بخشی از یک برنامه‌ی موثر کاهش وزن باشد. از سوی دیگر فیبر بالای موجود در شلغم سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند، وزن بدن را کنترل و از سلامتی و عملکرد روده‌ی بزرگ پشتیبانی می‌کند.

خواص لبو: ۲۸ فایده لبو یا چغندر قرمز برای سلامتی و بدن که نمی‌دانستید

۹. یکی از خواص شلغم این است که آسم را درمان می‌کند.

خواص ضد التهابی شلغم را می‌توان به میزان ویتامین C بالای موجود در آن که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، نسبت داد. این خواص در درمان آسم و کاهش علائم آسم موثر است. مطالعات ثابت کرده‌اند که دادن شلغم به بیماران مبتلا به آسم می‌تواند خس‌خس سینه‌ را در آنها کاهش دهد.

۱۰. از بوی بدن بوی بدن جلوگیری می‌کند.

بوی بد بدن، به ویژه در ماه‌های تابستان یک مشکل شایع است. آب شلغم در خلاص شدن از بوی بدن بسیار مفید است. نوشیدن آب شلغم به طور کلی برای سلامتی خوب است و همچنین به جلوگیری از بوی بد بدن کمک می‌کند.

۱۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ریشه‌ی شلغم نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. بتاکاروتن موجود در شلغم در تولید غشاهای سالم، به بدن کمک می‌کند.یکی از خواص شلغم این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

۱۲. سلامت چشم را بهبود می‌دهد.

شلغم منبع غنی لوتئین است، نوعی کاروتینوئید که سلامت چشم را بهبود می‌دهد و از بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و آب مروارید جلوگیری می‌کند.

رپورتاژ

خواص شیره چغندر قند: ۹ فایده ملاس چغندر قند برای سلامتی

۱۳. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم فواید زیادی برای بدن دارند.

شلغم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است. به خصوص ریشه‌ی شلغم غنی از ویتامین C است در حالی که برگ سبز آن مقدار فراوانی از تمام این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد. این گیاه همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی پیچیده‌ای است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی را تحریک می‌کند، و در نتیجه توانایی‌شان برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب به DNA سلول‌ها افزایش می‌یابد.

خواص شلغم برای پوست

شلغم سرشار از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن و همچنین مواد معدنی مانند مس است که برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند. بنابراین، این سبزی خواص زیر را برای پوست‌تان در بر دارد:

۱۴. یکی از خواص شلغم این است که پوست‌تان را روشن می‌کند.

مصرف مکرر شلغم پوست‌تان را روشن و صاف نگه می‌دارد. میزان فراوان ویتامین A و C موجود در شلغم باعث می‌شود که پوست سالم و درخشان بماند.

۱۵. ترک پا را درمان می‌کند.

استفاده خارجی از شلغم به درمان ترک پا کمک می‌کند. برای این منظور، شما می‌توانید در حدود ۱۲ شلغم را همراه با برگ‌هایش در آب بجوشانید. قبل از رفتن به رختخواب، پای‌تان را در این آب جوشیده با شلغم به مدت ۱۰ دقیقه خیس بگذارید و همچنین کمی شلغم روی ترک‌های پای‌تان بمالید. انجام این کار به طور منظم طی مدت ۳ روز پای‌تان را نرم می‌کند و پوست آن را ترمیم می‌کند. برگ شلغم به از بین بردن چین و چروک روی پا کمک خواهد کرد.

۱۶. یکی از خواص شلغم این است که اثرات ضد پیری دارد.

چنان‌چه قبلا گفته شد، شلغم منبع عالی ویتامین C (نوعی آنتی‌اکسیدان)است. این ویتامین با رادیکال‌های آزاد که مسئول ایجاد پیری پوست هستند، مبارزه می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین، این ریشه‌ی خوراکی پدیدار شدن علائم پیری را مانند لکه، چین و چروک و خطوط ریز به تعویق می‌اندازد.

خواص شلغم برای مو

شلغم که سرشار است از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، برای موهای‌تان نیز فایده دارد. شلغم می‌تواند به شیوه‌ی زیر برای موهای‌تان سودمند باشد:

۱۷. سلامت موهای‌تان را بهبود می‌دهد.

مصرف منظم شلغم سلامت و رنگ موهای‌تان را بهبود می‌دهد. این گیاه منبع خوبی از مس است که در تشکیل ملانین نقش دارد. ملانین رنگدانه‌ای است که به موهای شما رنگ می‌دهد. شلغم همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که کمک‌تان می‌کنند موهایی سالم داشته باشید.

ارزش غذایی و خواص شلغم پخته و خام:

شلغم دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی است. این گیاه حاوی ویتامین‌های K، A، C، E، B۱، B۳، B۵، B۶، B۲ و فولات و همین‌طور مواد معدنی مانند منگنز، فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و مس است. همچنین میزان فراوانی فسفر، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین در شلغم وجود دارد.

میزان کالری شلغم

شلغم به رغم طعم قوی خود، کالری کمی دارد. یک فنجان شلغم خام فقط ۳۶ کالری دارد که می‌تواند ۲.۵٪ از مصرف روزانه‌ی کالری شما را تشکیل بدهد اگر یک رژیم غذایی ۱۵۰۰ کالری را دنبال می‌کنید یا ۱.۸ درصد از کالری مصرفی روزانه‌تان را تشکیل می‌دهد اگر یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری را دنبال می‌کنید. یک فنجان شلغم پخته شده تنها ۳۰ کالری و ۴ گرم قند به بدن شما می‌رساند.

فیبر:

فیبر می‌تواند به شما کمک کند که احساس سیری داشته باشید و از این رو برای محدود کردن میزان کالری مصرفی‌تان مفید است. یک فنجان شلغم حدود ۵ گرم فیبر دارد. شلغم پخته در حدود ۴ گرم فیبر غذایی به بدن‌تان می‌رساند که این میزان ۱۶ درصد از نیاز روزانه‌تان است. مقدار نیاز توصیه شده‌ی روزانه‌ی هر فرد به فیبر ۲۵ گرم و ۳۸ گرم به ترتیب برای مردان و زنان است.

کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی:

شلغم حاوی مقادیر فراوانی کربوهیدرات است. یک فنجان شلغم خام در حدود ۸.۵ گرم کربوهیدرات دارد. این مقدار شامل حدود ۵ گرم قند و ۱.۲ گرم نشاسته است. قند و نشاسته، انرژی مورد نیاز را برای فعالیت‌های روزانه به بدن می‌رسانند. شلغم پروتئین و چربی کمی دارد به این صورت که هر یک فنجان شلغم حدود ۱ گرم پروتئین و ۰.۱ گرم چربی به بدن‌تان می‌رساند.

ویتامین‌ها:

شلغم سرشار از ویتامین‌های مختلف است. یک فنجان شلغم له شده حدود ۲۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن‌تان می‌رساند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است که ترمیم بافت را تسهیل می‌کند و ایمنی را بهبود می‌دهد. میزان نیاز روزانه‌ی توصیه شده به این ویتامین برای بزرگسالان ۷۵ و ۹۰ میلی‌گرم به ترتیب برای زنان و مردان است. شلغم همچنین غنی از ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات و اسید پانتوتنیک است. یک فنجان شلغم حدود ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین B۶ برای شما فراهم می‌کند.

مقدار مجاز روزانه‌ی این ویتامین ۱.۳ میلی‌گرم است. ویتامین‌های گروه B مهم هستند زیرا سوخت و ساز چربی، کربوهیدرات و پروتئین را تسهیل می‌کنند و عملکرد سیستم عصبی و سلامت پوست، مو، چشم و کبد را بهبود می‌دهند. برگ‌های شلغم، ویتامین نسبتا بیش‌تری دارند، و ویتامین A و K را به مقدار بیش‌تر از ارزش روزانه به بدن می‌رسانند. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین C و A هستند. یک فنجان برگ شلغم شامل ۳۳ میلی‌گرم ویتامین C و ۶۳۷۳ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین A است که حدود ۶۴ درصد از نیاز روزانه را فراهم می‌کند. این مقدار برگ همچنین ۳۱۸ واحد بین‌المللی ویتامین K ارائه می‌دهد که در حدود ۳ برابر نیاز روزانه‌ی بزرگسالان است.

مواد معدنی:

شلغم همچنین دارای مواد معدنی مختلفی است. یک فنجان شلغم له شده حدود ۷۶ میلی‌گرم کلسیم دارد که این مقدار معادل ۸ درصد از ارزش روزانه‌ی توصیه شده را فراهم می‌کند. این مقدار همچنین ۴۰۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد که برای حفظ تعادل فشار خون و مایعات، حیاتی است. مقدار پتاسیم مجاز روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم است. شلغم همچنین حاوی مقادیر کمی از آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز و سلنیوم است.

از این رو، شلغم می‌تواند یک افزودنی سالم و خوشمزه برای رژیم غذایی شما باشد. و از آن‌جایی که کالری کمی دارد، می‌توانیم آن را به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیب‌زمینی در بسیاری از غذاها استفاده کنیم. بنابراین بکوشید کم‌کم راه‌هایی برای گنجاندن شلغم در بشقاب‌تان پیدا کنید، و از خواص آن استفاده کنید. به منظور داشتن عمر طولانی‌تر و زندگی با کیفیت‌تر، انواع مواد غذایی سالم را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

نوشته‌های مرتبط