خواص روغن فندق: ۲۲ فایده روغن فندق برای پوست و مو

روغن فندق دوست دارید؟ خوب، پوست‌تان هم آن را دوست دارد! حالا که فرد از فندق حس خوشایندی به دست می‌آورد، چرا نگذاریم پوست نیز از آن بهره‌مند شود. بله، فندق فقط طعم خوبی ندارد بلکه روغن آن که به روش کمپرس سرد به دست می‌آید نیز خواص بسیاری برای زیبایی پوست دارد. یک فندق که به اندازه یک مروارید است، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فولات، روی، آهن، منگنز، ویتامین A، C، E، K، تیامین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید پانتاتپنیک و نیاسین است. برخی از بهترین خواص روغن فندق برای پوست و مو در ادامه آمده است.

۱. تاثیراتی را که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند، خنثی می‌کند

یکی از خواص مهم روغن فندق برای پوست، سرشار بودن آن از آنتی اکسیدان و بتاسیتوسترول است که فرآیند رشد سلول‌های سرطانی را خنثی می‌کند. روغن فندق با خنثی کردن احتمال انتشار سلول‌های سرطانی در بدن، سلول‌های بدخیم موجود در سیستم پوستی را غیر فعال می‌کند. آلفا توکوفرول – نوعی ویتامین E- نقش مهمی در خنثی کردن مکانیزم سرطانی که باعث تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود ایفا می‌کند.

۲. مشکلات پوستی را حل می‌کند

فندق سرشار از فلاونوئیدهای سالم مانند کاتچین و تانین است که این مغز را به یک ماده قابض بسیار موثر تبدیل می‌کنند. ویژگی قابض روغن فندق با گرفتن چربی منافذ موجود در اپیدرم، باعث درمان آکنه، جوش و جوش‌های سر سیاه می‌شود. از سوی دیگر، خواص ضد باکتری آن، با باکتری‌های مضر موجود در پوست مبارزه کرده و به درمان جای زخم باقی مانده از بسته شدن منافذ کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص فندق: ۳۰ فایده فندق برای سلامتی، پوست و مو

۳. در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند

یکی دیگر از خواص فندق برای پوست این است که مانند یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل می‌کند و جلوی اشعه مضر ماوراء بنفش آفتاب را می‌گیرد. روغن فندق به دلیل داشتن این ویژگی، در بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد آفتاب کاربرد دارد. روغن فندق، سرشار از ویتامین E است که در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش آفتاب از پوست محافظت می‌کند. برای سالم و درخشان نگه داشتن پوست، روغن فندق را با آووکادو، گردو و کنجد ترکیب کرده و به طور منظم بر پوست بزنید.

۴. به آبرسانی پوست کمک می‌کند

مقدار ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در فندق، بالاست و به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می‌کند. بنابراین مغزها مانند بهترین نرم کننده برای پوست عمل کرده و به حفظ رطوبت و بافت پوست کمک می‌کنند. استفاده منظم از ترکیب بالا باعث تغذیه پوست می‌شود.

۵. پیری زودرس پوست را به تعویق می‌اندازد/ خنثی می‌کند

یک فنجان فندق دارای ۸۵٪ ویتامین E است. فندق سرشار از ویتامین‌های A، C و K نیز هست. این ویتامین‌ها به صورت فردی و همراه با هم برای حفظ جوانی و جلوگیری از ایجاد چین و چروک عمل می‌کنند. افزایش زودهنگام خطوط روی پیشانی یا صورت نیز با به تعویق انداختن فرآیند پیری، متوقف می‌شود. تاثیرات ترکیبی ویتامین‌های A و C که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، رادیکال‌های آزاد و سموم را از پوست دفع کرده و مانع از ایجاد خطوط و چروک‌ها می‌شود.

مطلب مرتبط : خواص شکلات تلخ: ۲۳ فایده شکلات تلخ برای سلامتی، پوست و مو

۶. جوانی و درخشانی پوست را حفظ می‌کند

فندق سرشار از آنتی اکسیدان است که نقش مهمی را در حفظ سلامتی و درخشانی پوست ایفا می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم موجود در جریان خون مفید هستند. آنتی‌ اکسیدان‌ها پوست را از رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند رها می‌کنند.

اپیدرم نیز در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش و UVB خورشید محافظت می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها در ترکیب با فلاونوئیدهای موجود در مغزها، رشد سلول‌های جدید پوست را افزایش داده و سلول‌ها مرده را از بین می‌برند. این فرآیند جوان‌سازی و احیا باعث جوانی و درخشش پوست می‌شود.

۷. برای پوست حساس خطری ندارد

ویژگی مرطوب کنندگی و نرم کنندگی ملایم فندق، این مغز را به نرم کننده طبیعی ایده‌آلی برای پوست به ویژه پوست خشک و حساس تبدیل می‌کند.

۸. انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند

روغن فندق، اسیدهای چرب بسیاری مانند اسید لینولئیک دارد که در آبرسانی پوست خشک نقش دارند. بنابراین روغن فندق، یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات پوست خشک محسوب می‌شود. این روغن، انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: فندق افسونگر چیست: ۲۴ شگفت انگیزترین خواص فندق افسونگر

۹. مرطوب و نرم می‌کند

روغن فندق خواصی مانند نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای پوست دارد. این خاصیت به دلیل وجود ویتامین E، فیتواسترول‌ها و اسیدهای استئاریک است. منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در روغن فندق به نرم کردن پوست کمک می‌کنند.

۱۰. خاصیت ضد باکتری دارد

رپورتاژ

خواص روغن فندق برای پوست شامل خواص ضد باکتری می‌شود. این روغن، منافذ پوست را کوچک می‌کند و باعث ترشح سبوم  می‌شود که مانند درمانی ضدباکتری برای مشکلات پوستی مانند ترک لب، ترک‌های پوستی، جای زخم و غیره، جدا از آکنه و جوش عمل می‌کند.

۱۱. به تغذیه پوست کمک می‌کند

روغن فندق به بازسازی و جوان‌سازی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. این روغن، پوست را احیا می‌کند. ارزش تغذیه‌ای روغن فندق باعث می‌شود این روغن به عنوان درمان زیبایی برای پوست صورت، بدن و دست‌ها کاربرد داشته باشد.

۱۲. برای ماساژ پوست مناسب است

خواص روغن فندق برای پوست شامل ماساژ و پاک‌سازی پوست نیز می‌شود. این روغن مانند یک ماده جذب کننده در روغن‌های معطر به کار می‌رود. روغن فندق خاصیت بافت خشک دارد که باعث چربی پس از استفاده نمی‌شود. این روغن جذب پوست شده و بافت‌های پوست را نرم می‌کند. از این روغن برای تسکین دردهای بدنی نیز استفاده می‌شود.

۱۳. پوست چرب را درمان می‌کند

خواص روغن فندق شامل درمان پوست چرب نیز می‌شود. این روغن، منافذ پوست را بسته و ترشح روغن از پوست را تنظیم می‌کند و باعث تمیز و بدون چربی شدن پوست می‌شود. این روغن به عنوان ماده کلیدی در صابون‌ها، لوسیون‌‌ها و روغن‌های حمام کاربرد دارد.

۱۴. پوست را از جوش پاکسازی می‌کند

جوش مشکل پوستی رایجی است که میلیون‌ها نفر انسان را در سرتاسر جهان درگیر خود کرده است. برای جوش زدن دلایل بسیاری می‌تواند وجود داشته باشد، اما در کل، علت اصلی آن بسته شدن منافذ پوستی با گرد و غبار، آلاینده‌ها، چربی بیش از حد، سلول‌های پوستی مرده و غیره است. وقتی پوست ما مسدود می‌شود، از بین بردن ناپاکی‌ها و ناخالصی‌های پوستی برای بدن‌مان دشوار می‌شود و همین موجب جوش زدن می‌شود که از انواع آن زخم‌ها، راش‌ها، جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه و … است.

۱۵. برای رنگ کردن مو مفید است

روغن فندق برای رنگ کردن مو و برای کسانی که عاشق رنگ کردن مو هستند بسیار مفید است. فندق حاوی قدرت زنگ کنندگی طبیعی است، و به همین دلیل، از آن به عنوان عنصری طبیعی در محصولات رنگ مو استفاده می‌شود. فندق نه تنها رنگ قهوه‌ای شادی به موهای‌مان می‌دهد بلکه دوام رنگ فعلی را نیز تضمین می‌کند. این آجیل به موهای ما حالت می‌دهد، آن را سالم نگه می‌دارد و در عین حال از آن در برابر اثرات ترکیب‌های شیمیایی موجود در محصولات رنگ مو مواظبت می کند.

۱۶. استحکام و قدرت مو را افزایش می‌دهد

فندق برای بهبود قدرت و استحکام مو بسیار مفید است. برای بهره بردن از این جنبه‌ی آن کمی روغن فندق را به طور کامل روی پوست و موی سرتان ماساژ بدهید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. این کار قدرت و استحکام موها را افزایش می‌دهد و همچنین به رفع مشکل ریزش مو کمک می‌کند.

۱۷. برای موهای خشک و آسیب دیده خوب است

فندق نه تنها برای رهایی پوست از خشکی و شوره مفید است بلکه به همان اندازه نیز برای درمان موهای خشک و آسیب دیده کمک کننده است. به منظور انجام این درمان دو عدد تخم مرغ را خوب بزنید و دو قاشق غذاخوری فندق حسابی پودر شده به آن بیفزایید و آن را خوب هم بزنید. این مخلوط را روی پوست سر و موی خشک‌تان بمالید، و بعد آن را با آب ولرم و یک شامپوی خوب پس از ۲۰ دقیقه بشویید. این کار به رفع خشکی پوست سر کمک می‌کند و همچنین مشکل خشکی و آسیب دیدگی موها را بر طرف می‌کند. چون پوست سر خشک دلیل اصلی بسیاری از مشکلات مختلف مو است مانند ریزش مو، شوره، خارش پوست سر و …. بنابراین با رفع خشکی پوست سر و آسیب پذیری موها، روغن فندق خطر مربوط به این مشکلات را نیز کاهش خواهد داد.

۱۸. مو خوره را درمان می‌کند

فندق برای رفع موخوره بسیار موثر است و به منظور بهره بردن از این فایده‌‌ی آن باید چند قطره روغن فندق را روی قسمتی از موهای‌تان که دچار مو خوره است ماساژ بدهید. این کار نه تنها موخوره را برطرف خواهد کرد بلکه موهایمان را نیز سالم و درخشان می‌سازد.

۱۹. مو و پوست سر را تغذیه می‌کند

فندق منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، و … است و وجود این ترکیب‌ها آن را به راه حلی بسیار مفید برای تغذیه‌ی صحیح مو تبدیل می‌کند. ماساژ دادن منظم موها و پوست سرمان با روغن فندق تغذیه‌ی آن‌ها را فراهم می‌آورد و وقتی مو و پوست سرمان را خوب تغذیه کرد، مشکلات مربوط به مو و پوست سر خود به خود به کمترین حد می‌رسند.

۲۰. قدرت رشد مو را حفظ می‌کند

پروتئین‌ها و مواد معدنی موجود در فندق نه تنها برای تامین تغذیه‌ی درست مو و پوست سر مفید هستند بلکه به حفظ قدرت رشد صحیح موها کمک می‌کنند، و آن‌ها را مستحکم و براق نگه می‌دارند و رشد عادی و سالم آن‌ّها را تضمین می‌کنند.

۲۱. روند پر پشت شدن موها را بهبود می‌بخشد

ماساژ منظم موها و پوست سرمان نه تنها منبع تغذیه‌ای برای موها و پوست سر به شمار می‌رود بلکه بر پر پشتی و ضخامت موها نیز می‌افزاید.

۲۲. درخشندگی موهای‌مان را حفظ می‌کند

استفاده‌ی منظم از روغن فندق به تغذیه‌ و حفظ رطوبت موها کمک می‌کند و علاوه بر آن برای بهبود درخشندگی موها نیز مفید و موثر است. این روغن موها را براق تر می‌کند و به رنگ اصلی مو جلای دیگری می‌بخشد.

منبع goodhealthall
نوشته‌های مرتبط