خواص روغن آووکادو: 8 فایده روغن آووکادو برای پوست و مو و سلامتی

برخلاف اکثر روغن‌ها که از پرس کردن دانه‌ها به دست می‌آیند، روغن آووکادو مانند روغن زیتون از له شدن میوه به دست می‌آید که سرشار از اسید اولئیک است، یک اسید چرب ۹ امگا تک غیر اشباع که به دلیل فواید سلامتی خود از جمله کاهش التهاب و بهبود سلامت بدن شناخته شده است و به علاوه این‌که روغن آووکادو برای پوست و مو نیز مفید است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص روغن آووکادو نکات بیشتری بدانید. روغن آووکادو چه طعمی دارد؟ روغن  خالص هیچ مزه‌ای ندارد. این بافت تری گلیسیرید روی زبان شماست که طعمی لذت بخش دارد. چون روغن بالای ۹۹٪ چربی دارد، ترکیبات طعم دهنده خیلی کمی از میوه باقی می‌ماند. مزه آووکادوی تازه نمی‌دهد. مزه آن، تقریبا آجیلی و کره‌ای است، اما آن‌قدر ملایم است که بسیاری افراد، آن را روغن “پاک  “توصیف می‌کنند.

خواص روغن آووکادو

۱.خواص آنتی اکسیدانی

روغن آووکادو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است که به محافظت از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

۲. فشار خون پایین‌تر

اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFA) که به امگا۹ نیز معروف هستند، در مقایسه با چربی‌های اشباع دارای زنجیره بلند،  تاثیرات مفیدی بر فشار خون دارند .

۱۳ طرز تهیه اسکراب خانگی برای انواع پوست

۳. سرشار از مواد مغذی

روغن آووکادو مملو از مواد مغذی مانند پتاسیم، لسیتین و سایر اسیدهای چرب ضروری است که می تواند برای سلامت و تندرستی کلی مفید باشد. همچنین روغن آووکادو جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. نشان داده شده است که روغن آووکادو جذب کاروتنوئیدها را از میوه ها و سبزیجات افزایش می دهد و آن را به سالادها و سایر غذاهای حاوی این مواد مغذی اضافه می کند.

۴. مفید برای پوست و مو: مرطوب کننده و مغذی

روغن آووکادو به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و تغذیه عمیق پوست و همچنین خاصیت ضد التهابی که دارد، اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. دیگر خاصیت خوب آن برای پوست، ویتامین E مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است.چون روغن آووکادو، باعث انسداد منافذ پوست بسیاری از افراد  نمی‌شود و خواص مرطوب کننده دارد، ماده خوبی برای مراقبت از پوست محسوب می شود.

در مطالب زیر می توانید طرز تهیه بهترین ماسک های پوست و مو برای مشکلاتی مث لک صورت، موخوره و چروک های دور چشم و … را با آووکادو بدانید

۵. کاهش کلسترول LDL

رپورتاژ

نوع بد کلسترول- LDL- در هیچ گونه غذای گیاهی یافت نمی‌شود. فقط منابع حیوانی مانند گوشت و لبنبات حاوی آن است. بنابراین، بدون در نظر گرفتن این‌که از روغن زیتون یا آوواکادو یا هر نوع دیگری استفاده کنید، نگران افزوده شدن کلسترول به غذای خود به دلیل استفاده از آن‌ها نباشید.

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند که خوردن چربی چند غیر اشباع به جای چربی اشباع ، ممکن است در مقدار LDL خون خود اثر کند. در مطالعه‌ای که یک رژیم غذایی با MUFA بالا را با رژیم غذایی با MUFA پایین‌تر و چربی اشباع بالاتر مقایسه کرد، کاهش ۱۰٪ در کلسترول کل و ۱۴٪ در کلسترول LDL مشاهده شد.

۶. افزایش کلسترول HDL

این، نوع خوب کلسترول است، بنابراین بالا بودن آن را می‌خواهید.

یک مطالعه جامع  از ۶۰ آزمایش کنترل شده به این نتیجه رسید که زمانی که چربی‌های غیر اشباع (مانند تک غیر اشباع) برای کاهش مصرف کربوهیدرات به کار می‌رود، کلسترول HDL افزایش یافت.

جدای از آن‌ها، یک مطالعه جالب وجود دارد که ۴۵ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن و چاق را مورد مطالعه قرار داد. آن‌‌ها از روغن خالص آووکادو استفاده نکردند اما یک گروه، هر روز آووکادو خوردند در حالی که به گروه دیگر، روغن‌های با اولئیک بالا داده شد تا پروفایل اسید چرب را تقلید کند.

نسبت کلسترول LDL به HDL در گروهی که میوه خوردند، بهتر بود. این نشان می‌دهد که ممکن است چیز دیگری در گیاه  وجود داشته باشد که در میزان کلسترول نقش دارد، زیرا یه گروه بعدی یک پروفایل اسید چرب مشابه داده شد اما این حد از بهبودی را تجربه نکردند.

۷. مبارزه با آرتریت و التهاب

اسید اولئیک موجود در روغن آووکادو دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند آرتریت و بیماری قلبی کمک کند.

پرپشت شدن ابرو: ۲۴ روش خانگی تقویت مژه و پرپشت کردن ابرو

۸. بالاترین نقطه دود برای آشپزی

حرارت آشپزی، نه تنها مواد مغذی موجود در روغن‌ها را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند ترکیبات خطرناکی مانند تركيبات گليكوزيله نهايي را نیز به وجود بیاورد. برخی تركيبات گليكوزيله نهايي، ترکیبات سرطان زا  هستند و مدارک محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد این ترکیبات در التهاب و حتی پیری پوست نیز نقش دارند.

روغن تصفیه شده آووکادو، نقطه دود ۵۲۰ درجه فارنهایت دارد و به این معناست که در فرآیندهای سرخ کردن و پختن با دمای پایین تا متوسط، مقدار کمی AGE به وجود می‌آید. این نقطه دود از نقطه دود روغن‌های دیگر بالاتر است و روغن دانه آفتابگردان  تصفیه شده (۴۸۶°) و دیگر روغن‌های محبوب مانند روغن بادام (۴۲۸°)، کانولا (۴۲۸°)، زیتون فوق بکر (۴۰۵°) و روغن نارگیل تصفیه شده (۴۰۰°)، بعد از آن می‌آیند .

دلیل مقاومت روغن آووکادو در برابر حرارت ، پایین بودن میزان چربی چند غیر اشباع است که ناپایدار است و به راحتی اکسید می‌شود.

آیا می‌توانید از روغن آووکادو برای  سرخ کردن استفاده کنید؟ از روغن تصفیه شده می‌توانید اما به هر حال، استفاده از روغن تصفیه نشده برای آشپزی خوب نیست. روغن تصفیه نشده، نقطه دودی پایین‌تر از ۳۰۰-۳۷۵ درجه دارد. حتی اگر شعله شما پایین باشد، به یاد داشته باشید که در تابه خود، نشان‌گر گرما داشته باشید که بالا رفتن دما را نشان ‌دهد.

نوشته‌های مرتبط