خواص توت: ۲۳ خاصیت شگفت‌انگیز توت برای سلامتی، پوست و مو

توت میوه‌ای خوشمزه و مقوی است که موردعلاقه مردم سراسر دنیاست. توت بر درخت “مورس آلبا” رشدمی‌کند. میوه‌ای شیرین است که شکلی شبیه آلبالو و طعمی مانند گریپ‌فروت دارد. توت روی درخت رشدمی‌کند و در مناطق گرم آسیا، افریقا و امریکا کشت‌می‌شود. انواع مختلفی توت وجوددارد که شامل قرمز، سیاه و آبی می‌شود. میوه توت به شکل خشک هم خورده‌می‌شود. توت، میوه‌ای همه‌کاره است و می‌تواند در دستورات غذایی متنوع قراربگیرد.

برگ‌ درخت توت دارای مواد مغذی است که به عنوان غذای کرم‌های ابریشم استفاده‌می‌شود. از توت برای اهداف دارویی مختلف مانند درمان ریزش مو و همچنین به‌عنوان ضدالتهاب و آنتی بیوتیک استفاده‌می‌شود.

برای شناخت بیشتر خواص توت مطلب زیر را بخوانید:

ارزش تغذیه‌ای:

– توت منبعی عالی از مواد مغذی و پروتئین است. ۳۲ گرم توت، ۹ گرم پروتئین دارد.

– توت منبعی بزرگ از آهن، کلسیم، ویتامین‌های A، C، K، فولات، تیامین، پیریدوکسین، نیاسین و فیبر است.

– آنتی‌اکسیدان‌های یافت‌شده در توت، رادیکال‌های آزاد را ترمیم‌می‌کنند. آنتی‌اکسیدان رزوراترول، به‌وفور در توت یافت‌می‌شود. این آنتی‌اکسیدان سلامت قلب و انرژی را افزایش‌می‌دهد.

– توت، سرشار از پلی‌نوترینت‌هایی مانند فلاونوئیدها، لوتئین، زی-زانتین، بتاکاروتن و آلفاکاروتن نیز هست.

خواص میوه توت برای سلامتی:

توت، درمان مهمی در داروسازی چینی محسوب‌می‌شود. خواص سلامتی توت را می‌توان به عصاره آن نسبت‌داد که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است.

۱. بیماری‌های خاص را درمان‌می‌کند:

آنتوسیانین فراوان موجود در میوه‌ها برای برخی از بیماری‌‌ها، خواص درمانی دارد و همچنین به عنوان رنگ طبیعی غذا مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

۲. از سرطان جلوگیری‌می‌کند:

توت، منبع خوبی از رزوراتول است. رزوراتول یک فیتونوترینت قوی است که به نظر محققان، از سرطان جلوگیری‌می‌کند. توت مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که مانع از رشد سلول‌های سرطان و تومور می‌شود.

۳. خطر لخته شدن خون و سکته را کاهش‌می‌دهد:

توت به افزایش گردش خون، معروف و ضدالتهابی مفید است که به پایین آوردن فشارخون کمک‌کرده و آسیب‌پذیری شما را دربرابر لخته شدن خون و سکته کاهش‌می‌دهد. آب توت ممکن است به کاهش علائم کم‌خونی کمک‌کند. علاوه‌بر این‌ها، توت به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک‌می‌کند.

۴. خون را تصفیه‌می‌کند:

در داروسازی چینی، توت به عنوان مقوی خون شناخته‌می‌شود. توت، خون را تصفیه‌کرده، گردش آن را افزایش‌داده و به تقویت تمام سیستم گردش خون کمک‌می‌کند. توت، با نرم‌کردن و آرام‌کردن رگ‌ها، خون را غنی‌می‌کند.

۵. کبد را پاکسازی کرده و کلیه را تقویت‌می‌کند:

توت باعث تقویت کلیه‌ها و پاکسازی کبد می‌شود.

۶. از آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری‌می‌کند:

توت، ویتامین C و فلاونوئید بالایی دارد که یک تقویت‌کننده طبیعی سیستم ایمنی است و از آنفولانزا، سرفه، سرماخوردگی و دیگر دردها جلوگیری‌می‌کند. توت به مشکل گاستریت و هپاتیت مزمن نیز کمک‌می‌کند.

۷. فرآیند بهبودی را سرعت می‌بخشد:

آب توت برای بیمارانی که عمل جراحی داشته‌اند بسیار مفید است. توت، درمان را تسریع‌کرده، گردش خون را افزایش‌داده و از بروز عفونت جلوگیری‌می‌کند. توت همچنین برای سرعت‌بخشیدن بهبود پس از زایمان و همچنین به‌عنوان یک روش ضدالتهاب پس از جراحی به‌کارمی‌رود.

۸. قندخون را کنترل‌می‌کند:

توت دارای ترکیباتی است که از تعادل قندخون پشتیبانی‌کرده و قندخون را در بیماران دیابتی کنترل‌می‌کند. فلاونوئید موجود در توت از نوسان قندخون در بیماران جلوگیری‌می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل ناشی از افزایش قندخون در بیماران، موثر است.

۹. سلامت قلب را حفظ‌می‌کند:

خوردن توت برای سلامت قلب مفید است. توت، سیستم عصبی را تقویت‌کرده، کلسترول را کاهش داده و درنتیجه از انسداد جریان خون جلوگیری‌می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از حمله‌های قلبی و سکته بسیار مفید است.

۱۰. کلسترول را کنترل‌می‌کند:

خوردن منظم توت، سطح کلسترول را در محدوده سلامت حفظ‌می‌کند.

۱۱. اشتها را افزایش‌می‌دهد:

مصرف منظم توت، سیستم گوارشی را بهبودبخشیده و اشتها را افزایش‌می‌دهد.

۱۲. ایمنی را افزایش‌می‌دهد:

توت می‌تواند ترشحات درونی را متعادل‌کرده و ایمنی را افزایش‌دهد. این میوه، تولید مایعات بدن را افزایش‌می‌دهد. همچنین به افرادی که مبتلا به کم‌آبی هستند نیز کمک‌می‌کند. افرادی که به کمبود آب بدن دچارند باید روزانه ۱۰ میلی گرم توت بخورند.

۱۳. بینایی را افزایش‌می‌دهد:

رپورتاژ

نوشیدن یک لیوان آب توت، بینایی را نیز افزایش‌می‌دهد. توت دارای مقدار زیادی ویتامین A است که بینایی ما را افزایش‌داده و خستگی چشم را کاهش‌می‌دهد که برای افرادی که ساعت‌ها وقت‌شان را پای کامپیوتر می‌گذرانند، مفید است. توت، در برابر رادیکال‌های آزاد که عامل از دست‌رفتن بینایی و تباهی لکه زرد (آسیب شبکیه) هستند، از چشم‌ها محافظت‌می‌کنند.

خواص توت برای پوست

۱۴. خواص ضدپیری:

توت، مانند همه میوه‌های توتی، سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خواص موثر ضدپیری دارد.

۱۵. پوست را پاکسازی‌می‌کند:

توت خواصی دارد که به پاکسازی نقطه‌های سیاه و دیگر لکه‌های پوست صورت کمک‌می‌کند.

۱۶. پوست را جوان می‌کند:

فرآیند سنتز ملانین به‌طور موثری تنظیم‌می‌شود و کمک‌می‌کند پوست تمیز و شفافی که همیشه می‌خواستید را به‌دست بیاورید. متخصصین برای جوانسازی پوست، خوردن میوه توت یا نوشیدن چای توت یا آب توت راتوصیه‌می‌کنند.

۱۷. مشکلات پوست را درمان‌می‌کند:

برای درمان مشکلات پوستی و همچنین مشکلاتی مانند سرماخوردگی، گلودرد، تب و غیره، می‌توان برگ‌های درخت توت را ۳۰ دقیقه یا بیشتر در آب داغ گذاشت.

۱۸. پوست خشک و حساس را درمان‌می‌کند:

برای درمان پوست خیلی خشک می‌توان از برگ‌های توت استفاده‌کرد. برای این کار، آنها را چندروز در روغن نارگیل یا زیتون گذاشته و پس از آن، روغن را روی پوست‌تان بگذارید. برای درمان پوست خشک یا تحریک‌پذیر، می‌توان این روغن را همراه با لوسیون استفاده‌کرد.

۱۹. پوست را نرم و درخشان‌می‌کند:

شما می‌توانید نمک‌های حمام و صابون‌های ساخته‌شده از توت را برای نرم‌ و درخشان‌شدن پوست‌تان پیداکنید. برای بازشدن منافذ پوست و سم زدایی بدن، می‌توان از برگ‌های توت در سوناها و حمام‌های گرم استفاده‌کرد. بخار برآمده از برگ‌های توت اجازه‌می‌دهد بدن‌تان عرق‌کرده و سوخت‌وساز بدن‌تان را نیز تنظیم‌می‌کند.

خواص توت برای مو

۲۰. فولیکول‌های مو را جوان‌می‌کند:

توت خواصی دارد که به سالم‌ترکردن موی شما کمک‌می‌کند. همه می‌دانند توت رشد مو را افزایش‌داده و از ریزش مو جلوگیری‌می‌کند. این میوه، به‌ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان که شیمی‌درمانی انجام‌می‌دهند مفید است زیرا فولیکول‌های موهای‌شان، توسط ماده گرفته‌شده از این میوه، جوان می‌شوند.

۲۱. رشد مو را افزایش‌می‌دهد:

اگر به ریزش مو دچارید، آب توت، جایگزین‌ خوبی برا درمان‌های شیمیایی یا جراحی است. می‌توانید برای افزایش رشد مو، آب توت را روی موهای‌تان بگذارید.

۲۲. رنگ طبیعی مو را حفظ‌می‌کند:

تولید ملانین در موی شما، با توت افزایش می‌یابد. این میوه به حفظ رنگ طبیعی مو کمک‌می‌کند. این خبر خوبی، مخصوصا برای افرادی که دچار سفید شدن زودرس مو هستند، است. اگر می‌خواهید مویی سالم داشته‌باشید، نوشیدن منظم آب توت می‌تواند برای‌تان مفید باشد، چه موی‌تان سفید شده‌باشد چه نه.

نحوه انتخاب و نگه‌داری توت:

توت‌های سفید و قرمز در ماه‌ آخر بهار یا اوایل فصل تابستان یافت‌می‌شوند. توت سیاه فقط در اواخر تابستان می‌رسد. هنگامی که توت می‌رسد، بهتر است آن را بچینیم زیرا پرنده‌ها آنها را می‌خورند. اگر توت را از فروشگاه می‌خرید، دقت‌کنید توت‌ها گوشتی و خوشرنگ باشند. اگر قصد خرید توت سفید دارید، دقت‌کنید توت‌های کمرنگ نخرید چون هنوز نرسیده‌اند.

اگر درخت توت دارید، چیدن میوه‌ها کار سختی نیست. تنها چیزی که لازم‌دارید یک پارچه است که روی زمین و زیر شخه‌های درخت پهن‌کنید و شاخه‌ها را تکان‌دهید تا توت‌ها روی پارچه بیفتند. اگر زمان رسیدن میوه‌هاست، باید این کار را یک‌روز درمیان انجام‌دهید.

وقتی توت‌ها را جمع‌کردید، آنها را در سبد بگذارید‌. به یاد داشته‌باشید سبدها را کاملا پرنکنید زیرا توت‌های زیرین له‌می‌شوند. مرحله بعدی، نگه‌داری آنها در ظرف‌های بدون هواست. می‌توانید توت‌ها را قبل از نگه‌داری یا در زمان استفاده بشویید. این میوه را می‌توان تا ۳ روز در یخچال نگه‌داری‌کرد. اگر فریزرکردن آنها برای شما بهتر است، می‌توانید آنها را با پارچه نرم به‌آرامی بشویید و در کیسه‌های کاملا بسته نگه داری‌کنید. می‌توانید توت‌هارا به‌مدت ۳ ماه در فریزر بگذارید.

نکات استفاده:

همانطور که قبلا گفته‌شد، از توت و برگ‌های آن برای درست‌کردن چای و دیگر نوشیدنی‌ها استفاده‌می‌شود. جدا از این، توت، ماده میانی عالی بسیاری از پای‌ها و دسرهاست. از میان همه میوه‌های توتی، توت بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد که آن را بدون درنظرگرفتن نحوه آماده‌شدن، به میوه‌ای سالم تبدیل‌می‌کند. اسموتی توت بسیار خوشمزه است. برای اطمینان از ثابت‌ماندن سطح کلسترول‌تان، می‌توانید توت را به رژیم غذایی روانه‌تان اضافه‌کنید. مصرف توت، این اطمینان را می‌دهد که بدن شما تمام مواد مغذی حیاتی که برای سالم و قوی ماندن لازم دارد، دریافت‌می‌کند.

خوردن توت می‌تواند از خیلی از بیماری‌هایی که بر کبد، کلیه و ریه تاثیر می‌گذارند جلوگیری‌‌کند. متخصصان برای سم‌زدایی بدن، نوشیدن روزانه یک لیوان آب توت تازه را توصیه‌می‌کنند. روش‌های زیادی برای گنجاندن این میوه توتی در رژیم غذایی وجوددارد. توت و برگ‌های آن خواص مفید زیادی دارند که می‌توانید برای سلامتی کلی بدن، از آنها استفاده‌کنید.

اگر به دنبال یک راه طبیعی برای پاکسازی بدن، داشتن پوستی درخشان و مویی سالم هستید، توت می‌تواند بهترین انتخاب باشد. هر قسمتی از بدن‌تان می‌تواند از این میوه شگفت‌انگیز سودببرد، بنابراین باید آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه‌کنید!

 

جدول تغذیه‌ای توت (USDA)

ارزش تغذیه‌ای واحد ارزش در هر ۱۰۰ گرم ۱فنجان ۱۴۰ گرم ۱۰ میوه ۱۵ گرم
مقادیر تقریبی
آب گرم ۸۷.۶۸ ۱۲۲.۷۵ ۱۳.۵
انرژی کیلوکالری ۴۳ ۶۰ ۶
پروتئین گرم ۱.۴۴ ۲.۰۲ ۰.۲۲
لیپید (چربی) کل گرم ۰.۳۹ ۰.۵۵ ۰.۰۶
کربوهیدرات، با تفاوت گرم ۹.۸۰ ۱۳.۷۲ ۱.۴۷
فیبر، کاملا رژیمی گرم ۱.۷ ۲.۴ ۰.۳
قند، کل گرم ۸.۱۰ ۱۱.۳۴ ۱.۲۲

 

مواد معدنی
کلسیم میلی‌گرم ۳۹ ۵۵ ۶
آهن میلی‌گرم ۱.۸۵ ۲.۵۹ ۰.۲۸
منیزیم میلی‌گرم ۱۸ ۲۵ ۳
فسفر میلی‌گرم ۳۸ ۵۳ ۶
پتاسیم میلی‌گرم ۱۹۴ ۲۷۲ ۲۹
سدیم میلی‌گرم ۱۰ ۱۴ ۲
روی میلی‌گرم ۰.۱۲ ۰.۱۷ ۰.۰۲

 

ویتامین‌ها
ویتامین C، اسید اسکوربیک کل میلی‌گرم ۳۶.۴ ۵۱.۰ ۵.۵
تیامین میلی‌گرم ۰.۰۲۹ ۰.۰۴۱ ۰.۰۰۴
ریبوفلاوین میلی‌گرم ۰.۱۰۱ ۰.۱۴۱ ۰.۰۱۵
نیاسین میلی‌گرم ۰.۶۲۰ ۰.۸۶۸ ۰.۰۹۳
ویتامین B۶ میلی‌گرم ۰.۰۵۰ ۰.۰۷۰ ۰.۰۰۸
فولات میکروگرم ۶ ۸ ۱
ویتامین B۱۲ میکروگرم ۰.۰۰ ۰.۰۰ ۰.۰۰
ویتامین A، RAE میکروگرم ۱ ۱ ۰
ویتامین A، IU واحد بین‌المللی ۲۵ ۳۵ ۴
ویتامین E (آلفا-توکوفرول) میلی‌گرم ۰.۸۷ ۱.۲۲ ۰.۱۳
ویتامین D (D۲ + D۳) میکروگرم ۰.۰ ۰.۰ ۰.۰
ویتامین D واحد بین‌المللی ۰ ۰ ۰
ویتامین K (فیلوکوئینون) میکروگرم ۷.۸ ۱۰.۹ ۱.۲

 

لیپیدها
اسیدهای چرب، کاملا اشباع گرم ۰.۰۲۷ ۰.۰۳۸ ۰.۰۰۴
اسیدهای چرب، کاملا تک‌غیراشباع گرم ۰.۰۴۱ ۰.۰۵۷ ۰.۰۰۶
اسیدهای چرب، کاملا چندغیراشباع گرم ۰.۲۰۷ ۰.۲۹۰ ۰.۰۳۱
کلسترول میلی‌گرم ۰ ۰ ۰

 

دیگر
کافئین میلی‌گرم ۰ ۰ ۰

 

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط