خواص آلبالو: 13 بهترین فواید آلبالو برای سلامتی، پوست و مو

همه ما گیلاس را می‌شناسیم که یا به‌عنوان میان‌وعده خورده‌می‌شود یا در پخت دسرها به‌کارمی رود. آلبالو، پوستی تیره‌تر از گیلاس دارد و ماده تشکیل‌دهنده معمول پای‌ها، بستنی‌ها، ژله‌ها، نوشیدنی‌های گازدار و دیگر غذاهاست. اما آیا شما از خواص آلبالو خبر دارید؟ این مطلب را بخوانید!

آلبالو چیست؟

درخت آلبالو، درختی کوچک است که طول آن معمولا به‌دو و نیم‌متر می‌رسد. میوه‌های نارس آن، معمولا نارنجی‌رنگ هستند و زمانی که می‌رسند به رنگ‌های قرمز تا سیاه درمی‌آیند. بسیاری از پرندگان و حیوانات مانند دارکوب‌ها، گنجشک‌ها، بوقلمون‌های وحشی، روباه قرمز، راکون، سنجاب خاکستری و بسیاری دیگر، میوه آلبالو می‌خورند. این میوه، به‌دلیل طعم گسی که دارد، در کیک‌های شکلات تلخ و تزیین کوکتل‌ها به‌کارمی‌رود.

این میوه تلخ‌وشیرین که به گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه کوهی نیز شهرت‌دارد، خواص سلامتی بسیاری دارد و به‌عنوان مکمل نیز به‌کارمی‌رود. دو نوع مکمل آلبالو وجوددارد، یکی از خود میوه گرفته‌می‌شود مانند آب یا کنسانتره آلبالو و دیگری از پوست درخت آلبالو.

برگ‌های میوه آلبالو را نباید خورد زیرا دارای یک ماده شیمیایی است که در بدن به سیانید تبدیل‌می‌شود. پوست درخت آلبالو نیز این ماده شیمیایی را دارد، به‌همین دلیل، فقط باید با دستور و راهنمایی پزشک مطلع مصرف‌شود.

خواص آلبالو برای سلامتی

این میوه‌ کوچک، علاوه‌بر خوشمزه‌بودن، سرشار از مواد مغذی نیز هست که می‌تواند خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داده و علائم دیگر وضعیت‌های پزشکی را درمان‌کند. خواص آلبالو برای سلامتی، در پایین آمده‌اند.

۱. ضدالتهاب

التهاب به‌دلیل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به‌وجود می‌آید و بر واکنش طبیعی سیستم ایمنی تاثیر بد می‌گذارد و به‌همین دلیل، عامل اصلی بیماری قلبی محسوب‌می‌شود. ترکیبات آنتوسیانین که باعث ایجاد رنگ آلبالو هستند، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که در قسمت‌های مختلف بدن رخ‌می‌دهند را دارند و بنابراین از التهاب جلوگیری‌می‌کنند. آب آلبالو برای کاهش التهاب مفید است.

۲. آرتریت را درمان‌می‌کند:

آرتریت به‌دلیل کریستالی‌شدن اسیداوریک در مفاصل به‌وجود آمده و باعث درد شدید می‌شود. افرادی که میزان اوره موجود در خون‌شان بالاست، در معرض خطر حمله نقرس قراردارند. تحقیقات ثابت‌کرده‌اند که آب آلبالو در کاهش درد آرتریت موثر است، زیرا ترکیبات آنتوسیانین به شکسته‌شدن کریستال‌هایی که در مفاصل ایجادشده و باعث درد می‌شوند، کمک‌می‌کند. نوشیدن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر آب آلبالو در روز و به‌مدت دوهفته، می‌تواند با کاهش سطح اوره، از حمله نقرس جلوگیری‌کند.

۳. خواب راحت را تسهیل‌می‌کند:

آلبالو دارای مقادیر قابل‌توجهی ملاتونین است. ملاتونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در غده پینه‌آل مغز تولیدشده و به تنظیم الگوی طبیعی خواب کمک‌می‌کند. چون ملاتونین آلبالو، از ملاتونینی که به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود بیشتر است، برای مبارزه با بی‌خوابی و افسردگی مناسب است. نوشیدن ۲۵ میلی‌لیتر کنسانتره آب آلبالو، یک ساعت قبل از خواب، به آرامش ذهن کمک‌کرده و خواب آرام و راحت را تسهیل‌می‌کند.

۴. مفید برای قلب:

آلبالو برای قلب شما نیز مفید است زیرا از آسیب دیواره‌های عروقی جلوگیری‌می‌کند. ملاتونین موجود در آلبالو، با پایین‌آوردن سطح لیپید، خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش‌می‌دهد. ترکیبات آنتوسیانین نیز به عنوان عوامل جلوگیری‌کننده از بیماری قلبی عمل‌می‌کنند.

۵. به جلوگیری از سرطان کمک‌می‌کند:

گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی‌تان، احتمال پیشرفت انواع متعدد سرطان را کاهش‌می‌دهد. آلبالو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعدد است که از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری‌می‌کند. آب آلبالو، میوه ۱۰۰ درصد خالص و بدون قند افزودنی است و بنابراین به اندازه خود میوه، مفید است.

۶. با پوسیدگی دندان مبارزه‌می‌کند:

حفره‌های دندانی و پوسیدگی دندان به‌دلیل عدم بهداشت دهانی ایجاد‌می‌شوند. ترکیبات موجود در آلبالو، مانع تشکیل پلاک می‌شود که معمولا عامل حفره‌ها و پوسیدگی است. بنابراین، می‌توانید برای کاهش احتمال تجربه پوسیدگی دندان، آلبالو را به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید.

۷. استرس اکسیداتیو را کاهش‌می‌دهد:

اگر رادیکال‌های آزاد مهارنشوند، DNA را از الکترون‌های آن می‌گیرند که به این کار اکسیدشدن گفته‌شده و بر سیستم دفاعی بدن تاثیرمی‌گذارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو، با خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو را کاهش‌می‌دهد.

رپورتاژ

۸. فواید دیگر:

مصرف منظم آلبالو به کاهش کلسترول بالای خون کمک‌کرده و از زوال بینایی مرتبط با افزایش سن و پیری زودرس جلوگیری‌می‌کند. پوست درخت آلبالو به رفع سرفه، معروف است و بنابراین، به‌عنوان ماده تشکیل‌دهنده در داروهای سرفه به‌کارمی‌رود. نوشیدن روزانه آب آلبالو می‌تواند آسیب عضلانی ناشی از تمرین بیش‌ازحد را کاهش‌دهد. امروزه، چای آلبالو نیز برای بهبود عملکرد روده و افزایش سوخت‌وساز به‌کارمی‌رود.

خواص آلبالو برای پوست

این میوه شیرین خوشمزه، سرشار از مواد مغذی است و مانند بیشتر میوه‌های سالم، حدود ۷۵ درصد آب دارد. بنابراین، آلبالو خواص زیر را برای پوست دارد.

۹. سلامت پوست را افزایش‌می‌دهد:

مقدار زیاد آب موجود در آلبالو، تمام بدن شما را هیدراته کرده و باعث داشتن پوستی روشن، شاداب و تمیز می‌شود. آب، نقش مهمی در دفع سموم دارد، بنابراین، جریان آرام مواد مغذی به پوست را تسهیل‌می‌کند. به‌خاطر آبرسانی مناسب، سلول‌های پوست، پر شده و ظاهری سفت‌تر، تمیزتر و سالم‌تر به پوست می‌دهند.

۱۰. محافظت از پوست:

مصرف منظم آب آلبالو، از آسیب‌دیدن پوست توسط اشعه‌های فرابنفش A و B خورشید جلوگیری‌می‌کند. آنتوسیانین‌ها، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های ضدسرطانی، از سرطان پوست جلوگیری‌می‌کنند. آلبالو دارای بتاکاروتن نیز هست که برای سلامت پوست مفید بوده و از پوست، در برابر آسیب آفتاب، محافظت‌می‌کند.

۱۱. خواص ضدپیری:

پیری زودرس، نتیجه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد است که باعث مرگ زودهنگام سلول‌ها می‌شود. آنتوسیانین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند که به جلوگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک‌کرده، از پیری زودرس جلوگیری‌کرده و علائم پیری مانند خطوط و چین‌وچروک را کاهش‌می‌دهد.

خواص آلبالو برای مو

سلامت مو در درجه اول به تامین مواد مغذی ضروری برای فولیکول‌های مو بستگی‌دارد. آلبالو به‌دلیل سرشار بودن از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، به طرق زیر برای مو مفید است.

۱۲. با ریزش مو مبارزه‌می‌کند:

کم‌خونی، یکی از دلایل معمول ریزش مو است و برای مبارزه با این مشکل، باید غذاهای سرشار از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آب آلبالو، منبعی سرشار از آهن است و بنابراین مصرف منظم آب آلبالو می‌تواند کم‌خونی را درمان‌کرده و ریزش مو را کاهش‌دهد.

۱۳. سلامت مو را افزایش‌می‌دهد:

عصاره میوه آلبالو، ماده‌ای فعال در مکمل‌های دارویی متعدد و ویتامین‌هاست که باعث تقویت مو و مبارزه با مشکلات مو مانند ریزش و موخوره می‌شود.

این مطلب درباره خواص آلبالو بود، حالا به ارزش تغذیه‌ای آلبالو نگاهی بیندازید:

 حقایق تغذیه‌ای آلبالو:

مقدار آلبالو: ۱ فنجان
وزن کل آلبالو: ۹۸ گرم
مواد اصلی
مواد مغذی مقدار
پروتئین ۰.۴ گرم
کربوهیدرات ۷.۵ گرم
آب ۸۹.۶ گرم
کالری ۱۳۱ کیلوژول
فیبر ۱.۱ گرم
چربی ۰.۳ گرم

 

ویتامین‌ها
ویتامین A ۷۵۲ واحد بین‌المللی
ریبوفلاوین ۰.۱ میلی‌گرم
نیاسین ۰.۴ میلی‌گرم
فولات ۱۳.۷ میکروگرم
اسیدپانتوتنیک ۰.۳ میلی‌گرم
ویتامین C ۱۶۴۴ میکروگرم

 

مواد معدنی
کلسیم ۱۱.۸ میلی‌گرم
منیزیم ۱۷.۶ میلی‌گرم
آهن ۰.۲ میلی‌گرم
سدیم ۶.۹ میلی‌گرم
فسفر ۱۰.۸ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۴۳ میلی‌گرم
مس ۰.۱ میلی‌گرم
سلنیوم ۰.۶ میکروگرم
روی ۰.۱ میلی‌گرم

 

امیدواریم از این مطلب درمورد خواص آلبالو خوشتان آمده‌باشد.

نوشته‌های مرتبط