16 مهمترین خواص آب گریپ ‌فروت طبیعی برای سلامتی

گریپ‌فروت که یکی از اعضای خانواده‌ی مرکبات است، اغلب به عنوان “میوه‌ای از بهشت” در نظر گرفته می‌شود زیرا دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. وقتی درباره‌ی مرکبات صحبت می‌کنیم، معمولا یاد پرتقال و لیمو می‌افتیم. در واقع، پرتقال و لیمو هم دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند. اما یکی دیگر از انواع مرکبات گریپ‌فروت است که در کشورهای نیمه گرمسیری، بسیار رایج است و به خاطر طعم ترش و شیرینی که دارد بسیار محبوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۶ مهمترین خواص آب گریپ ‌فروت طبیعی برای سلامتی را بدانید.

گریپ فروت چه میوه ای است؟

گریپ‌فروت هیبرید ناخواسته‌ی ۲ گونه مرکبات، نارنگی و دارابی، در باربادوس بود. هنگامی ‌که این میوه برای اولین بار یافت شد، به عنوان “میوه‌ی ممنوعه” در نظر گرفته شد. مدت‌های طولانی، گریپ‌فروت یک نوع دارابی محسوب می‌شد.

راه‌های زیادی برای مصرف گریپ‌فروت وجود دارد. ما می‌توانیم آن را درست مثل هر میوه‌ی دیگری از خانواده‌ی مرکبات بخوریم، آن را به سالاد اضافه کنیم، حرارت‌اش بدهیم تا قند طبیعی موجود در آن کاراملی شود، یا آب آن را بگیرید. در این مقاله، در مورد فوایدی که آب گریپ‌فروت بدون شکر افزوده برای سلامتی دارد، توضیح خواهیم داد. آب گریپ‌فروت بدون شکر نسبت به آب گریپ‌فروت شیرین‌شده فواید بیش‌تری برای سلامتی دارد زیرا اضافه کردن شکر به این آبمیوه می‌تواند منجر به چاقی، عفونت طولانی مدت و افزایش خطر بیماری‌های دژنراتیو مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان شود.

خواص آب گریپ ‌فروت طبیعی

۱. قند خون را تثبیت می‌کند.

انجمن دیابت آمریکا مصرف آب گریپ‌فروت بدون شکر را برای بیماران دیابتی، به خصوص دیابت نوع ۲ توصیه می‌کند. آب گریپ‌فروت بدون شکر دارای شاخص گلیسمی پایینی است بنابراین سطح قند خون طبیعی را حفظ می‌کند.

یک ماده فلاونوئیدی به نام نارینجنین که در گریپ‌فروت موجود است، می‌تواند حساسیت نسبت به انسولین را افزایش دهد و به حفظ وزن ایده‌آل کمک می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود، مقدار زیادی آب گریپ‌فروت بدون شکر افزوده مصرف کنند.

۲. با سرطان مبارزه می‌کند.

آب گریپ‌فروت بدون شکر افزوده باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، روده، مثانه، سینه و سرطان‌های نازوفارنژیال می‌شود. این آبمیوه، به ویژه اگر تازه باشد، به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد. چنان‌چه همه‌ی ما می‌دانیم، آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد، مواد خطرناک مسئول اختلالات سلولی و بیماری‌های دژنراتیو مرگبار مانند سرطان، مبارزه می‌کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ که در مجله Biochemical Nutrition منتشر شد، نشان داد که گریپ‌فروت به ترمیم اختلالات DNA در سلول‌های سرطان پروستات انسان کمک می‌کند. نارینجنین به ترمیم DNA در سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و از بدن ما در برابر سرطان محافظت می‌کند.

۳. از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری  می‌کند و سلامت کلیه‌ها را حفظ می‌کند.

با نوشیدن آب گریپ‌فروت بدون شکر به طور روزانه، می‌توانیم خطر ابتلا به سنگ کلیه‌ی اگزالات کلسیمی را کاهش دهیم. سطح بالای اسید سیتریک موجود در آب گریپ‌فروت از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند و حتی به خرد شدن سنگ‌های کوچکی که قبلا تشکیل شده‌اند نیز کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در ژورنال تغذیه‌ی بریتانیا منتشر شد، نشان داد اسیدیته‌ی ادرارِ زنانی که ۰.۵ تا ۱ لیتر آب گریپ‌فروت بدون شکر، آب سیب یا آب پرتقال را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، بالاتر است و این یعنی خطر ابتلا به سنگ کلیه‌ی اگزالات کلسیمی در آن‌ها کم‌تر است.

آب گریپ‌فروت بدون شکر نه تنها از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند، بلکه برای سلامتی کلی کلیه نیز مفید است. نارینجنین دارای اثرات ضد التهابی و هایپولیپیدمیک است. این اثرات به ترمیم سلول‌های ملتهب کلیه کمک می‌کند، فشار خون و قند خون را در حالت طبیعی حفظ  می‌کند و به این ترتیب سلامت کلیه‌ها را ارتقا می‌دهد.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

از آن‌جایی که آب گریپ‌فروت بدون شکر سرشار از ویتامین C است، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید محسوب می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در ژورنال آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد، نشان داد افرادی که به میزان فراوانی میوه و سبزیجات می‌خورند، ۱۵ درصد کم‌تر از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. کسانی که دارای بالاترین سطح ویتامین C در پلاسمای خون خود هستند نیز بسیار کم‌تر از بقیه در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند.

۵. از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

آب گریپ‌فروت بدون شکر همچنین از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند، اختلالی که در اثر آن فشار خون ما بیش از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه است.

آب گریپ‌فروت پتاسیم فراوانی دارد، که به عنوان وازودیلاتور (رگ‌گشادکن) عمل می‌کند. وازودیلاتور با شل کردن عروق خونی تاثیر خود را می‌گذارد، به این ترتیب فشار خون را پایین می‌آورد و خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

۶. از بروز سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نشان داد که مصرف فراوان میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، به خصوص پرتقال و گریپ‌فروت، می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی ایسکمیک را کاهش دهد. علاوه بر این، زنانی که گریپ‌فروت را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند، ۱۹ درصد کم‌تر از کسانی که مقدار کمی میوه‌های خانواده‌ی مرکبات را مصرف می‌کنند، در معرض خطر سکته‌ی مغزی ایسکمیک هستند.

۷. LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید را­ کاهش می‌دهد.

فایده‌ی دیگر آب گریپ‌فروت بدون شکر برای سلامتی این است که می‌تواند LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید را نیز کاهش بدهد.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت، نوشیدن آب گریپ‌فروت بدون شکر به طور روزانه باعث کاهش سطح LDL تا ۱۵.۵٪ و تری‌گلیسیرید تا ۲۷٪ می‌شود. فیبر محلول و فلاونوئیدهای موجود در آب گریپ‌فروت از جذب کلسترول بد در روده‌های ما جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب سلامت سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌دهد.

۸. . برای پیشگیری از آسم مفید است.

ویتامین C در بدن افراد مبتلا به آسم به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است. خطر ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C موجود در گریپ فروت و دیگر میوه‌ها و سبزیجات را ‌دریافت می‌کنند، کم‌تر است.

خواص گریپ فروت: ۲۰ فایده گریپ فروت برای سلامتی که شگفت‌زده‌تان میکند

۹. بدن را هیدراته می‌کند.

گریپ‌فروت به لحاظ تاثیری که برای هیدراته کردن بدن دارد درست بعد از هندوانه قرار می‌گیرد، چرا که این میوه از ۹۱ درصد آب تشکیل شده‌است.

۱۰. به فرآیند هضم کمک می‌کند.

گریپ‌فروت با توجه به فیبر و آب فراوانی که دارد، می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند و نظم فرآیند دفع را بهبود دهد.

۱۱. مشکلات لثه را حل می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی دندانپزشکی بریتانیا منتشر شد، نشان داد که مصرف دو عدد گریپ‌فروت در روز می‌تواند بیماری‌های لثه را درمان کند و از آسیب دیدن لثه‌ها پیشگیری کند. این مطالعه همچنین کاهش میزان خونریزی لثه را در افرادی که از بیماری لثه رنج می‌برند، نشان داد.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

گفته می‌شود که ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت و از آن حمایت می‌کند. حفظ سطوح مناسب ویتامین C می‌تواند شدت نشانه‌های سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر را کاهش دهد. خوردن نصف گریپ‌فروت حدود ۷ درصد از ویتامین C توصیه‌شده‌ی روزانه را برای بدن‌تان تامین می‌کند.

۱۳. آرتروز

رپورتاژ

ویتامین C و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها، آسیب رادیکال‌های آزاد را محدود می‌کنند. احتمال ابتلا به التهاب مفاصل در افرادی که رژیم غذایی حاوی غذاهای غنی از ویتامین C دارند، کم‌تر است.

۱۴. دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد)

ویتامین C، بتا کاروتن، روی و ویتامین E از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت می‌کنند.

خواص آب گریپ ‌فروت طبیعی برای زیبایی

۱۵. به روند کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

آب گریپ‌فروت بدون شکر که به طور طبیعی سرشار از ویتامین C، فیبر و آب است، می‌تواند به روند کاهش وزن بدن نیز کمک کند. ویتامین C به افزایش سیستم متابولیسم بدن و کنترل متابولیسم چربی کمک می‌کند و به این ترتیب فرایند سوختن چربی‌ها را بهبود می‌دهد. فیبر فراوان موجود در آب گریپ‌فروت سبب کاهش اشتها و میل به خوردن غذا می‌شود. این میوه همچنین برای جلوگیری از جذب بیش از حد نشاسته و قند در روده‌های ما شناخته شده است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که استفاده از گریپ‌فروت تازه قبل از غذا (چه خود میوه به صورت کامل و چه آب آن) برای افراد چاقی که رژیم کاهش وزن دارند، بسیار مفید و موثر است.

۱۶. سلامت پوست را ارتقاء می‌دهد.

آب گریپ‌فروت بدون شکر، به دلیل ویتامین C فراوان و فلاونوئیدهای موجود در آن که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند، سلامت پوست را بهبود  می‌دهد. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد، و کلاژن به حفظ جوانی و حالت کشسانی پوست کمک می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آبمیوه نیز به مبارزه با پیری زودرس ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. اسید ملایم موجود در آب گریپ‌فروت به از بین رفتن و محو لکه‌های تیره‌ی روی پوست که ناشی از تولید بیش از حد رنگدانه هستند، کمک می‌کند. پتاسیم موجود در آب گریپ‌فروت نیز از پوست در برابر اشعه‌ی خطرناک UV محافظت می‌کند، و این یعنی علائم زودرس پیری از جمله چین و چروک و لکه‌های تیره‌ی روی پوست کاهش می‌یابد.

توصیه‌هایی برای مصرف آب گریپ‌فروت

برای به دست آوردن فواید آب گریپ‌فروت برای پوست، دو راه وجود دارد:

۱. هر روز به طور منظم آب گریپ‌فروت بدون شکر بنوشید تا از پوستی سالم برخوردار شوید.

۲. برای آماده کردن یک ماسک لایه‌بردار، به آب نصف یک گریپ‌فروت، ۱ قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان بلغور جوی دوسر را نیاز داریم. همه‌ی این مواد را خوب مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی صورت‌تان پخش کنید. اجازه بدهید خشک شود، سپس آن را با دست‌های مرطوب به آرامی روی صورت‌تان مالش دهید. می‌توانید این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید.

با دیدن مزایایی که آب گریپ‌فروت برای سلامتی دارد، باید سعی کنیم هر روز این میوه را مصرف کنیم. بهترین فصل برای مصرف این میوه تابستان و پاییز است.

یادتان باشد که مصرف آب گریپ‌فروت جذب داروهای ضد هیپرگلیپیدمی (استاتین) یا ضد فشار خون (مسدودکننده‌های کانال کلسیم) را با اختلال مواجه می‌کند. اگر هر گونه دارویی مصرف می‌کنید، لطفا با پزشک‌تان مشورت کنید تا معلوم شود که مصرف آب گریپ‌فروت برای‌تان مشکلی ندارد.

رسپی‌های گریپ‌فروت

نوشیدنی مخصوص پاکسازی کبد

این ترکیبات، کبد و کیسه صفرا را تحریک می‌کنند و سبب سم‌زدایی ملایم این دو ارگان می‌شوند.

مواد لازم:

– آب ۱ گریپ‌فروت صورتی

– آب نصف لیمو (حدود ۲ قاشق غذاخوری)

– ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون فوق‌العاده بکر

تمام مواد را با هم مخلوط کنید و بعد نوشیدنی حاصل را نوش جان کنید!

مضرات گریپ فروت: ۱۰ عارضه جانبی مصرف زیاد گریپ فروت

اسموتی گریپ‌فروت

مواد لازم:

– ۱ عدد گریپ‌فروت، پوست‌کنده و بدون دانه

– ۱ عدد پرتقال ، پوست‌کنده و بدون دانه

– ۱ عدد انبه، پوست‌کنده و بدن هسته

– ۲ فنجان اسفناج

– ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی‌لیتر آب یا آب نارگیل

روش تهیه:

تمام مواد را در یک مخلوط کن بریزید و آن را روی سرعت بالا روشن کنید. به میکس کردن مواد تا جایی ادامه بدهید که نرم و یکدست شوند. اسموتی گریپ‌فروت آماده است! لذت ببرید!

حقایقی در مورد مواد مغذی موجود در آب گریپ ‌فروت طبیعی

گریپ‌فروت بسیار خوشمزه و طراوت‌بخش است. این میوه همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین C (نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند)، ویتامین A، ویتامین B، پتاسیم، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزیم و فلاونوئیدها است. ما می‌توانیم مقادیر دقیق مواد مغذی ۱ فنجان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب گریپ‌فروت بدون قند را در جدول زیر مشاهده کنیم.

هر وعده‌ی یک فنجانی ارزش روزانه
کالری ۹۶.۳ کیلوکالری ۵٪
پروتئین ۱.۲ گرم ۲٪
ویتامین A ۱۰۸۷ وادح جهانی ۲۲٪
ویتامین C ۸۳.۹ میلی‌گرم ۱۵۵٪
تیامین ۰.۱ میلی‌گرم ۷٪
نیاسین ۰.۵ میلی‌گرم ۲٪
ویتامین B۶ ۰.۱ میلی‌گرم ۵٪
کلسیم ۲۲.۲ میلی‌گرم ۲٪
آهن ۰.۵ میلی‌گرم ۳٪
منیزیوم ۲۹.۶ میلی‌گرم ۷٪
فسفر ۳۷.۰ میلی‌گرم ۴٪
پتاسیم ۴۰۰ میلی‌گرم ۱۱٪
سدیم ۲.۵ میلی‌گرم ۰٪
روی ۰.۱ میلی‌گرم ۱٪
مس ۰.۱ میلی‌گرم ۴٪

 

با ارزش‌های تغذیه‌ای که در جدول بالا می‌بینیم، جای تعجب نیست که آب گریپ‌فروت بدون شکر افزوده فواید زیادی برای سلامتی دارد.

نوشته‌های مرتبط