50 حقیقت شگفت‌انگیز در مورد عشق و عاشقی

همه ما در زندگیمان یکبار هم که شده عاشق شده ایم و عشق و عاشقی را تجربه کرده ایم آن دست از آدم‌هایی که ادعا می‌کنند هرگز عشق رمانتیک نداشته‌اند مبتلا به کم کاری هیپوفیز هستند، یک بیماری نادر که اجازه نمی‌دهد فرد جذبه‌ی عشق را احساس کند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵۰ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد عشق و عاشقی را بدانید.

۵۰ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد عشق و عاشقی

۱. از قدیم‌الایام هم در معجون‌های مهر و محبت و هم در عطرها از مقداری عرق انسانی استفاده می‌شده‌است.

۲. دانشمندان نشان می‌دهند که صرفا خیره شدن به چشمان شخص دیگری یک پیش‌ماده‌ی قوی در عشق است. در یک آزمایش، چند غریبه‌ از جنس مخالف در یک اتاق به مدت ۹۰ دقیقه حضور یافتند و آن‌جا در مورد جزییات شخصی صحبت کردند و سپس بدون صحبت کردن به چشم‌های هم خیره شدند. بسیاری از آنها جاذبه‌ی عمیقی را نسبت به هم احساس کردند و دو نفر بعد از ۶ ماه با هم ازدواج کردند.

۳. شبدر چهار برگ اغلب به عنوان نماد خوش‌شانسی در نظر گرفته می‌شود، اما بخشی از یک آیین عشق ایرلندی نیز هست. در برخی از نقاط ایرلند، اگر یک زن شبدر چهار برگ بخورد و در عین حال به مردی فکر بکند، ظاهرا عاشق آن مرد خواهد شد.

۴. در بالی، مردان بر این باور بوده‌اند که زن عاشق خواهد شد اگر خواستگار او نوع خاصی از برگ به او بخوراند. روی این برگ تصویری از یک معبود با آلت تناسلی بسیار بزرگ، حکاکی شده است.

۵. حلقه‌ی نامزدی اغلب برای انگشت چهارم دست چپ است زیرا یونانیان باستان معتقد بودند که این انگشت دارای vena amoris یا “رگ عشق” است که مستقیما به قلب منتهی می‌شود. نخستین حلقه‌ی ازدواج ثبت شده متعلق به مصر باستان است، این حلقه نشان‌دهنده ابدیت و همچنین خدایان قدرتمند خورشید و ماه است.

۶. قال گذاشته شدن از سوی طرف مقابل اغلب منجر به ایجاد “جاذبه‌ی ناشی از ناامیدی و سرخوردگی” می‌شود به این معنا که فرد به شدت و حتی بیش‌تر از قبل به کسی که او را رها کرد‌ه است، علاقمند می‌شود.

۷. مایع منی به طور بالقوه می‌تواند نقش موثری در روابط عشق و عاشقی داشته باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند مایعی که اسپرم را احاطه کرده‌است شامل دوپامین ( “ماده‌ی شیمیایی مرتبط با لذت”) و نوراپی‌نفرین و همچنین تیروزین ( اسید آمینه‌ای که مغز برای تولید دوپامین نیاز دارد) است.

۸. گفته می‌شود که نماد عشق پایدار، کوپیدو (Cupid) یا اروس از واژه‌ی Chaos ( “شکاف عظیم“) آمده و نشان‌دهنده‌ی نیروهای اولیه‌ی عشق و تمنا است.

۹. واژه‌ی “عشق” (Love) از واژه‌ی lubhyati به معنی “میل” در زبان سانسکریت مشتق شده‌است.

۱۰.طبق برآوردها ۴۰-۷۰ درصد از قتل‌های زنان توسط کسانی که عاشق آنها بوده‌اند یا همسران‌شان انجام شده‌است.

۱۱. از قدیم گل سرخ (رز) نماد عشق بوده‌است و بسته به رنگی که دارد می‌تواند تفاوت‌های ظریف معنایی داشته باشد. به عنوان مثال، گل رز قرمز شور و عشق و عاشقی واقعی را نشان می‌دهد. رز صورتی روشن تمایل، علاقه، و انرژی را نشان می‌دهد؛ و صورتی تیره قدردانی را نشان می‌دهد. گل رز زرد می‌تواند هم به معنای دوستی و هم به معنای حسادت باشد. اسطوخودوس یا گل رز بی‌خار می‌تواند به معنای عشق در نگاه اول باشد. رز سفید به معنی فضیلت یا از خود گذشتگی است. برخی از رزها حتی ترکیبی از چند رنگ هستند و معانی پیچیده‌تری ایجاد کنند.

۱۲. مردان اروپایی ناخودآگاه دنبال زنانی هستند که دور کمرشان حدود ۷۰٪ از باسن‌شان باشد. نمونه‌های زیبایی مانند آدری هپبورن، ونوس میلو، و حتی توئیگی نسبت کمر به باسن‌شان دقیقا ۷۰ درصد بود.

۱۳. مردان و زنانی که دارای چهره‌ای بسیار متقارن هستند، طرفداران بیش‌تری دارند. علاوه بر این، مردانی که چهره‌ی متقارن دارند رابطه‌ی جنسی را چهار سال زودتر از بقیه آغاز می‌کنند، رابطه‌ی جنسی بیش‌تری دارند، و و در مقایسه با همسالان نامتقارن خود روابط نامشروع بیش‌تری دارند. زنان نیز با مردان متقارن بیش‌تر به ارگاسم می‌رسند.

۱۴. هنگامی که شخصی عاشق می‌شود، ناحیه‌ی تگمنتوم شکمی در مغز، هسته دمدار را پر از دوپامین می‌کند. کودات سپس برای دریافت دوپامین بیش‌تر سیگنال می‌دهد؛ هر چه دوپامین بیش‌تر باشد، احساسات فرد شدیدتر می‌شود. وقتی کسی کوکائین مصرف می‌کند، همین سیستم فعال می‌شود.

۱۵. از زمان یونان باستان، سیب نماد عشق و عاشقی بوده‌است. سلت‌ها بر این باور بودند که سیب نمایانگر عشق است چرا که پس از چیده شدن عمری طولانی دارد.

۱۶. به هم زدن رابطه با کسی که دوستش دارید باعث فعالیت همان بخش از مغز می‌شود که مسئول درد فیزیکی است.

۱۷. داروهای ضد افسردگی ممکن است عشق و عاشقی را به خطر بیندازند زیرا این داروها سطح سروتونین را افزایش می‌دهند. بالا بودن سطح سروتونین احساسات را کم می‌کند و افکار وسواسی را در مورد معشوق مهار می‌کند؛ هر دوی این‌ها اجزای حیاتی عشق هستند.

۱۸.”عشق” به معنای “بدون امتیاز” در تنیس به سال ۱۷۹۲ بازمی‌گردد و به معنی “بازی برای عشق” یا به عبارت دیگر، بازی برای هیچ است. متخصصین دیگر ادعا می‌کنند که “عشق” (love) به عنوان امتیازی در بازی تنیس، تغییر یافته‌ی کلمه فرانسوی تخم‌مرغ، “L’oeuf” است به دلیل شباهتی که تخم‌مرغ با عدد صفر دارد.

۱۹. برخی از روانشناسان بر این باورند که ما عاشق کسی می‌شویم که شبیه به یکی از والدین‌مان است که با او مشکلات حل نشده در دوران کودکی داشته‌ایم، غافل از این‌که ما به دنبال حل و فصل مشکل دوران کودکی در زمان بزرگسالی هستیم.

۲۰. وقتی کسی به یک عشق جدید می‌نگرد، مدارهای عصبی که معمولا با قضاوت اجتماعی مرتبط هستند، سرکوب می‌شود.

۲۱. مطالعات نشان می‌دهند که اگر یک مرد زنی را در وضعیتی خطرناک (و بالعکس) ملاقات کند، مثلا روی یک پل لرزان، احتمال این‌که عاش آن زن شود بسیار بیش‌تر است در مقایسه با زمانی که او در یک محیط معمولی مثل دفتر کار ملاقات کند.

۲۲. پنهان‌کاری یا “تعقیب و گریز” اغلب یک عنصر حیاتی در عشق و عاشقی است. موقعیتی که گاهی اوقات “اثر رومئو و ژولیت” نامیده می‌شود و دارای چالش‌ها و موانعی است که شور و شوق را نسبت به معشوق به شدت زیاد می‌کند.

۲۳. دانشمندان ثابت می‌کنند که پیدایش پخت و پز منجر به این شد که بشر مواد غذایی سالم‌تر بخورد، و همین به نوبه‌ی خود منجر به بزرگ‌تر شدن مغز شد و نتیجتا عشاق احتمالی ظرفیت بیش‌تری برای اشکال جدید قابلیت‌های زبانی و هنری فریبنده به‌دست آوردند.

۲۴. زمان به طور قابل‌توجهی عشق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. احتمال عاشق شدن آدم‌ها زمانی بیش‌تر است که به دنبال ماجراجویی باشند، تمایل بسیار زیادی به ترک خانه و تنهایی و نقل مکان به یک کشور خارجی داشته باشند، به مرحله‌ی جدیدی از زندگی وارد شوند، یا زمانی که به لحاظ مالی و روانی آماده‌ی آغاز زندگی مشترک تشکیل خانواده باشند.

رپورتاژ

۲۵. احتمال این‌که زنان در سراسر جهان عاشق مردانی شوند که جاه‌طلب، تحصیل‌کرده، ثروتمند، محترم، دارای موقعیت اجتماعی خوب و دارای حس شوخ‌طبعی باشند و به طور کلی بالاتر از آنها باشند، بسیار بیش‌تر است. زنان همچنین استخوان‌های گونه متمایز و یک استخوان فک قوی را که به سطح تستوسترون مرتبط است، ترجیح می‌دهند. زنان حتی در زمان تخمک‌گذاری، بیش‌تر علاقمند مردانی می‌شوند که دارای نشانه‌های تستوسترون هستند.

۲۶. فرمانروای مکزیک، موکتزوما (Montezuma) شکلات را “داروی عشق” می‌دانست و قبل از این‌که ۶۰۰ زن حرمسرای خود را ملاقات کند، ۵۰ فنجان شکلات می‌خورد.

۲۷. افلاطون ادعا می‌کرد در سمپوزیوم او در ابتدا همه‌ی انسان‌ها یکی بوده‌اند، موجوداتی نرماده با چهار دست، چهار پا، دو چهره‌ی یکسان در یک سر / گردن، چهار گوش، و دارای هر دو اندام تناسلی. هنگامی که این موجودات زیبا و قوی کوشیدند که خدایان را نابود کنند، زئوس آنها را به دو بخش – مردان و زنان – تقسیم کرد و میل ذاتی انسان‌ها را به یکدیگر ایجاد کرد که دوباره احساس یکی شدن را به‌دست بیاورند.

۲۸. عشق و عاشقی لزوما تضمینی بر تداوم داشتن ازدواج‌ نیست. عوامل دیگر عبارتند از سن زن و شوهر (احتمال طلاق گرفتن شوهری که نه سال یا بیش‌تر از زن بزرگ‌تر است یا مردی که قبل از سن ۲۴ سالگی ازدواج کند، بیش‌تر است)، در ازدواج دوم یا سوم خود بودن، فرزند داشتن قبل از ازدواج، و امور مالی. عواملی که روی موفقیت ازدواج تاثیری ندارند عبارتند از تعداد فرزندان یا سن آن‌ها، وضعیت اشتغال زن، و تعداد سال‌هایی که زن کار کرده‌است.

۲۹. کلمه “لزبین” از جزیره‌ی یونانی لسبوس مشتق شده‌است که در آن شاعری به نام سافو اشعار معروف خود را برای عاشق معروف خود که یک زن بود، سرود.

۳۰. در یکی از نظرسنجی‌هایی که در مورد عشق صورت گرفت، ۶۰ درصد از مردان متاهل در امریکا گفتند که بی‌وفا شده‌اند، در مقایسه با ۴۰ درصد از زنان امریکایی که معتقدند بی‌وفا هستند.

۳۱. مغز در عشق و مغز در شهوت یکسان نیست. عکس‌های شهوانی ناحیه‌ی هیپوتالاموس (که گرسنگی و تشنگی را کنترل می‌کند) و آمیگدال (انگیختگی) مغز را فعال می‌کند. عشق آن نواحی از مغز را فعال می‌کند که دارای میزان بالایی از گیرنده‌های دوپامین (مرتبط با شادی و سرخوشی، ولع و اعتیاد) و هم خانواده‌ی آن نوراپی‌نفرین هستند.

۳۲. برگ درخت افرا در چین و ژاپن و شمال امریکا نماد عشق و عاشقی است، و اغلب روی تخت کسانی که به تازگی تغییر مکان داده‌اند، نهاده می‌شده تا باعث لذت بیش‌تر و آرامش در خواب شود.

۳۳.آن دست از آدم‌هایی که ادعا می‌کنند هرگز عشق رمانتیک نداشته‌اند مبتلا به کم کاری هیپوفیز هستند، یک بیماری نادر که اجازه نمی‌دهد فرد جذبه‌ی عشق را احساس کند.

۳۴. مردان عاشق فعالیت بیش‌تری در بخش بینایی مغز دارند، در حالی که زنان عاشق فعالیت بیش‌تری در بخشی از مغز دارند که بر حافظه تسلط دارد. دانشمندان معتقدند که مردان باید زن را به صورت بصری تخمین بزنند تا ببینند که آیا او می‌تواند بچه‌دار شود، در حالی که زنان باید جنبه‌های رفتاری مردان را در خاطر داشته باشند تا تعیین کنند که آیا او می‌تواند زندگی خوبی را فراهم کند یا نه!

۳۵. بسیاری از فرهنگ‌ها از گره به عنوان نمادی از عشق ابدی که نه آغاز دارد و نه پایان استفاده می‌کنند. زنان جوان مسلمان به عشاق خود با استفاده از گره‌های پیچیده، پیام‌های عشقی می‌فرستند.

۳۶. هر چه‌قدر یک معاشقه حساب‌شده‌تر و طولانی‌تر باشد، چشم‌اندازهای بهتری برای طولانی بودن ازدواج وجود دارد. افرادی که روابط عاشقانه‌ی شدیدتر و هالیوودی در آغاز دارند، به احتمال زیاد از هم جدا خواهند شد.

۳۷. عشق رمانتیک بیش از یک سال طول می‌کشد، شاید به این دلیل که مغز تا ابد نمی‌تواند حالت هیجان اولیه‌ی عشق و عاشقی را حفظ کند. در هنگام این‌که عشق رمانتیک کم می‌شود، عشق دلبستگی، که عشقی با ثبات‌تر است وارد میدان می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای زنده نگه داشتن شور و عشق، زوج باید فعالیت‌های ارضاءکننده و هیجان‌انگیز انجام بدهند.

۳۸. بالا رفتن سطح تستوسترون ممکن است اکسی‌توسین و وازوپرسین (مواد شیمیایی مرتبط با عشق) را سرکوب کند. این فرآیند ممکن است توضیحی باشد بر این موضوع که چرا مردان با سطوح تستوسترون بالاتر تمایل کم‌تری به ازدواج دارند، در ازدواج خود بیش‌تر اهل سوءاستفاده هستند، و بیش‌تر طلاق می‌گیرند. هنگامی که مردان نوزادی را در آغوش می‌گیرند، تستوسترون‌شان پایین می‌رود، این امر ممکن است در اثر افزایش اکسی‌توسین و وازوپرسین باشد.

۳۹. زنان اغلب زمانی که رو در رو با شریک زندگی‌شان صحبت می‌کنند، احساس عشق و عاشقی دارند؛ از سویی دیگر مردان، اغلب نزدیک زمانی که مشغول کار، بازی، یا زمانی که پهلوی یک خانم نشسته‌اند و صحبت می‌کنند، احساسات‌شان گل می‌کند.

۴۰. اشتیاق به عاشق شدن، مانند رابطه‌ی جنسی و گرسنگی، یک محرک ابتدایی و بیولوژیکی است.

۴۱. درمانگران به زوج‌ها توصیه می‌کنند که برای عاشق ماندن در تمام طول زندگی، گوش شنوای خوبی برای شریک زندگی‌شان باشند، به طور جدی از هم سوال بپرسند، پاسخ بدهند، قدردان هم باشند، جذاب بمانند، به لحاظ فکری رشد کنند، شریک زندگی خود را در آغوش بگیرند، به حریم خصوصی او احترام بگذارند، صادق و قابل اعتماد باشند، آن‌چه نیاز دارند را به همسرشان بگویند، کاستی‌های او را قبول کنند، به او احترام بگذارند، هرگز او را تهدید به رفتن و تنها گذاشتن‌اش نکنند، رابطه‌ی نامشروع با کسی نداشته باشند، تصور نکنند که رابطه‌شان برای همیشه دوام خواهد داشت و درون رابطه‌شان عنصر تنوع را پرورش دهند.

۴۲. مردان در انتخاب‌های عاشقانه‌شان زمانی که به دنبال روابط کوتاه مدت هستند انعطاف بیش‌تری دارند اما زمانی که به دنبال رابطه‌ای بلند مدت هستند، در خصائص عمومی سخت‌گیر‌تر می‌شوند.

۴۳. در سراسر جهان، طلاق معمولا در سال چهارم زندگی زوج‌ها اتفاق می‌افتد. پس از چهار سال، ازدواج‌ها به طور کلی تا حدود هشت سال ثبات دارند.

۴۴. عاشق بودن سطح دوپامین را افزایش می‌دهد در حالی که دل شکسته شدن سطح دوپامین را کاهش می‌دهد. کسانی که از سوی فرد مورد علاقه‌شان طرد شده‌اند برای افزایش میزان دوپامین، باید ورزش کنند و از نور خورشید بهره‌مند شوند. لبخند نیز مسیرهای عصبی را که می‌توانند احساس لذت ایجاد کنند، فعال می‌کند.

۴۵. یکی از بزرگترین پیش‌بینی‌کننده‌های عشق نزدیکی است. نزدیکی فیزیکی منجر به افزایش احساسات می‌شود، و شنیدن داستان‌هایی از کارفرمایانی که عاشق منشی‌شان شدند، چندان غیرمعمول نیست. از سوی دیگر، دانشمندان درحال‌حاضر فکر می‌کنند که یک زمان بحرانی در دوران کودکی (زمانی بین سنین ۴ تا ۶ سالگی)، پسران و دخترانی که نزدیک به هم زندگی می‌کنند ممکن است توانایی خود را برای عاشق همدیگر شدن از دست بدهند و شاید به این ترتیب از عمل تخریبی مخلوط شدن DNA فرد با خویشاوندان نزدیک جلوگیری شود.

۴۶. کاما سوترا (عشق + قوانین قرابت) متنی کهن است در مورد عشق در ادبیات سانسکریت که توسط مالاناگا واتسیایانا در حدود قرن دوم بعد از میلاد مسیح نوشته شده‌است. کاما خدای عشق هندو است و معنای دیگر آن “میل شدید” است. سوترا به معنی کتابچه‌ی آموزشی یا راهنما است.

۴۷. قلب نماد رایج عشق و عاشقی است و می‌تواند بال کبوتر نیز داشته باشد. این تصویر در اسرائیل باستان نشان عشق بوده‌است و همچنین می‌تواند نماد آفرودیته الهه‌ی یونانی عشق باشد.

۴۸. دانشمندان نشان می‌دهند که بیشتر آدم‌ها قبل از ازدواج حدودا ۷ بار عاشق می‌شوند.

۴۹. به طور متوسط، مردان در سراسر جهان با زنانی ازدواج می‌کنند که سه سال از آنها جوان‌تر هستند. در ایالات متحده، مردانی که دوباره ازدواج می‌کنند، همسری را برمی‌گزینند که پنج سال از خودشان جوان‌تر هستند؛ اگر آنها برای بار سوم ازدواج کنند، اغلب کسی را انتخاب می‌کنند که هشت سال از خودشان جوان‌تر باشد.

۵۰. مطالعات نشان می‌دهد که خطر افشا شدن یک “عشق مخفی” به لطف افزایش سطح فنتیل‌آمین احساسات عاشقانه را بین زن و مرد افزایش می‌دهد.

نوشته‌های مرتبط