۲۵ حقیقت جالب درباره‌ کاخ سفید که احتمالا نمی دانستید

کاخ سفید، محل سکونت و محل کار رسمی رئیس جمهور ایالات متحده و نماد یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان، بی شک یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌های جهان است. بنابراین، خیلی چیزها درباره‌ی این اثر معماری نمادین ورد زبان‌ها است. با وجود این، چند حقیقت غافلگیر کننده و عجیب درباره‌ی کاخ سفید وجود دارد که اکثر آدم‌ها احتمالا از آن‌ها خبر ندارند. برای آگاهی از حقایقی مانند تسهیلات و امکانات پنهان در زیرزمین تا ارواحی که مرتبا این ساختمان را به تسخیر خود در می‌آورند به مطالعه‌ی ۲۵ حقیقت جالب درباره‌ی کاخ سفید که احتمالا نمی‌دانستید بپردازید.

۲۵. در حالی که اولین رئیس جمهور ایالات متحده، جرج واشنگتن، مکان کاخ سفید را انتخاب کرد، اما در واقع هیچ‌گاه در آن زندگی نکرد. واشنگتن در 1799، یک سال قبل از آن که ساختمان تکمیل شود، در گذشت. اولین ساکنین کاخ سفید دومین رئیس جمهور آمریکا جان آدامز و همسرش ابیگل بودند.

۲۴. ساخت کاخ سفید 8 سال به طول انجامید و 232.372 دلار هزینه در بر داشت که (با احتساب تورم) به نرخ امروز 4 میلیون دلار می‌شود.

۲۳. قبل از آنکه رئیس جمهور تئودور روزولت نام کاخ سفید را در 1901 رسمی کند، این ساختمان با چندین و چند نام دیگر شناخته می‌شد از جمله قصر ریاست جمهوری، کاخ رئیس جمهور، و عمارت اجرائی.

۲۲. معروف است رئیس جمهور تئودور روزولت، که یک مشت‌زن و جودکار بسیار پر شور و حرارت بود، زیرزمین کاخ سفید را با تشک‌های تمرینی فرش کرده بود و و با هر کس که تمایل داشت در آنجا مبارزه می‌کرد، من جمله قهرمان مشت‌زنی جان سولیوان و وزیر سوئیس.

۲۱. تا سال 1833 وایت هاوس آب لوله‌کشی نداشت تا این که در این زمانی طی دوران ریاست جمهوری آندرو جکسون به این سیستم مجهز شد.

۲۰. با 51.2 متر طول و 26.2 متر عرض (بدون احتساب ایوان‌ها)، کاخ سفید به مدت بیش از ۶۰ سال بزرگترین عمارت در ایالات متحده بود.

۱۹. در 1933 رئیس جمهور معلول (به خاطر فلج اطفال) فرانکلین دی روزولت یک استخر در داخل کاخ سفید درست کرد. و در زمان ریاست جمهوری جرالد فورد در 1975 یک استخر هم در خارج ساختمان درست کردند.

۱۸. بنجامین هریسون، 23 امین رئیس جمهور آمریکا، اولین رئیس جمهوری بود که از جریان برق در وایت هاوس استفاده کرد. با وجود این، او و همسرش به خاطر ترس از برق‌گرفتگی هیچ‌گاه به کلیدهای برق دست نزدند.

۱۷. کاخ سفید تنها مسکن خصوصی سران دولتی است که عموم مردم می‌توانند به صورت رایگان از آن دیدن کنند. هر چند، تورهای گردشی باید از قبل رزرو شده باشند.

۱۶. در اصل، طوری برنامه‌ریزی شده بود که کاخ سفید توسط کارگران اروپایی ساخته شود، اما پاسخ به این طرح آنچنان مایوس کننده بود که نهایتا آفریقایی آمریکایی‌ها (هم بردگان و هم غیر برده‌ها) برای ساخت آن استخدام شدند.

۱۵. در طول تاریخش، کاخ سفید شاهد مرگ و میرهای بسیاری بوده است. بعضی از آدم‌هایی که در کاخ سفید در گذشتند عبارتند از رئیس جمهور ویلیام هنری هریسون، رئیس جمهور زکری تیلور، ویلی لینکلن (پسر ابراهام لینکلن)، و بانوی اول دربار الن ویلسون.

۱۴. در ۱۸۱۴، در طول جنگ ۱۸۱۲، کاخ سفید توسط ارتش بریتانیا در آتش‌سوزی واشنگتن به آتش کشیده شد که اندرونی و بخش زیادی از قسمت بیرونی آن نابود شد.

رپورتاژ

۱۳. کاخ سفید توسط جیمز هابان، یک مهاجر ایرلندی که بعد از جنگ‌های انقلابی (فرانسه) به آمریکا آمده بود، طراحی شد. هابان، که طرحش در رقابتی عمومی برنده اعلام شد، از کاخ لینستر در دوبلین الهام گرفته بود.

۱۲. هر بار که بخش‌های بیرونی کاخ سفید مجددا رنگ‌آمیزی می‌شود به 750 گالن رنگ سفید احتیاج است.

۱۱. کاخ سفید همچنین خانه‌ی چند حیوان خانگی غیر عادی نیز بوده است. وودرو ویلسون گوسفند، ابراهام لینکلن بز، جان اف کندی یابو، تئودور روزولت مار، کالوین کولیج شیر، و هربرت هوور تمساح نگهداری می‌کردند.

۱۰. طبق گزارش‌ها کاخ سفید به تسخیر ارواح در می‌آید. روح ابراهام لینکلن که معمولا در اتاق خواب لینکلن و اتاق بیضی زرد دیده می‌شود معروف‌ترین آن‌ها است. بسیاری از مهمانان برجسته من جمله وینستون چرچیل و ملکه‌ی هلند ویهلمینا مدعی هستند که آن را دیده‌اند.

۹. هر چند زندگی در کاخ سفید ممکن است بسیار شگفت‌انگیز باشد، اما همه‌ی روسای جمهور آمریکا از آن لذت نمی‌برده‌اند. به عنوان مثال، رئیس جمهور هاری ترمان آن را “محبس با شکوه” و “زندان سفید بزرگ” می‌نامید.

۸. دقیقا ۱۳۲ اتاق، ۳۵ حمام، ۴۱۲ درب، ۱۴۷ پنجره، ۲۸ شومینه، ۸ راه پله، و ۳ آسانسور در کاخ سفید وجود دارد.

۷. مسیر پیاده روی معرف کاخ سفید در طول ریاست جمهوری بیل کلینتون ساخته شد که می‌خواست برای وزن کم کردن ورزش کند.

۶. یک کپی دقیق از وایت هاوس در مک‌لین ورجینیا وجود دارد که توسط یک مهندس ویتنامی در 1995 ساخته شد. از ساختمان مک‌لین در فیلم “روز استقلال” به عنوان بدل کاخ سفید استفاده شد.

۵. آنقدر درخواست‌های رئیس جمهور لیندون جانسون برای داشتن فشار آب بیشتر شدید و زیاد بود که یکی از لوله‌کش‌های کاخ سفید دچار فروپاشی عصبی شد.

۴. زیرزمین کاخ سفید پر از تسهیلاتی است که انتظار آن را ندارید من جمله یک مغازه‌ی نجاری، گل فروشی، شکلات فروشی، رنگ فروشی، و حتی یک مطب دندانپزشکی.

۳. یکی از معروفترین بازیگران تمام دوران هالیود، تام هنکس، به تازگی برای اتاق مطبوعات کاخ سفید دو دستگاه اسپرسوساز خریداری کرده است تا روزنامه نگاران را به تلاش برای “مبارزه در راه حق و حقیقت” تشویق کند.

۲. برای رساندن این منظور که رئیس جمهور و بانوی اول در حال انجام نزدیکی هستند یک عبارت رمزی وجود دارد. آن عبارت رمزی این است “آن‌ها دارند درباره‌ی مسئله‌ی بوسنی بحث می‌کنند.”

۱. حتی رئیس جمهور هم باید بابت خوراک و خدماتی که برایش انجام می‌شود پول پرداخت کند. در انتهای هر ماه، رئیس جمهور صورتحسابی بابت خوراک و هزینه‌های خودش و خانواده‌اش دریافت می‌کند که شامل لوازم آرایشی بهداشتی و خشک شویی می‌شود.

منبع list25
نوشته‌های مرتبط