۷ ترفند روانشناسی زبان بدن برای موفقیت در محل کار

ترفند روانشناسی زبان بدن برای موفقیت در محل کار واقعا ضروری و لازم است زیرا موفقیت در محل کار چیزی فراتر از برقراری ارتباط چشمی است و اصول و رمز و رازهای خودش را دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۷ ترفند روانشناسی زبان بدن برای موفقیت در محل کار را بدانید.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مدیریت دفتر کار ۵۵٪ از طریق ارتباط مؤثر با زبان بدن، ۳۸٪ از طریق لحن صدا و تنها ۷٪ کلماتی هستند که بیان می‌شوند، این نتایج نشان می‌دهند که باید نسبت به زبان بدن و رفتاری که پیش می‌گیریم آگاه باشیم.

ترفند روانشناسی زبان بدن برای موفقیت در محل کار

۱. وضعیت بدنی انتخاب کنید که اعتماد به نفس‌تان را نشان دهد

تحقیق انجام شده توسط مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد و کلمبیا نشان می‌دهد که قرار دادن بدن‌تان در وضعیت باز با “قدرت بالا” – مانند سرپا ایستادن با شانه‌های عقب‌داده شده، بازتر ایستادن یا بازکردن دست‌های‌تان – تستسترون را افزایش می‌دهد، تستسترون هورمونی است که به قدرت و اعتماد به نفس مرتبط است. این حالت‌ها همچنین سطوح کورتیزول را، که به‌عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، کاهش می‌دهد.

قبل از یک جلسه‌ی مهم سعی کنید در سرویس بهداشتی یا هر جای دیگری که برای‌تان مناسب است بایستید، دستان‌تان را باز کنید و چند دقیقه‌ای صاف بایستید. ولی مراقب باشید سرگرم شکلک درآوردن در آینه نشوید که هرچه رشته‌اید پنبه می‌شد.

۲. از “نشانه‌های اطاعت و فرمانبرداری“ استفاده نکنید

با ورود یک رئیس جدید یا معرفی یک ترویج بالقوه، همه‌ی ما کمی به فکر تایید گرفتن از مافوق‌مان می‌افتیم، و هیچ چیز جز رفتار ما این مورد را از بین نمی‌برد.

سرتان را کج کنید. کارول کنزی گومن نویسنده‌ي زبان می‌گوید، کج کردن سر، نشان‌دهنده‌ی همدردی و گوش‌دادن فعال است ولی “همچنین به‌صورت ناخودآگاه به‌عنوان علامت اطاعت و فرمانبری نیز برداشت می‌شود”.

به‌همین ترتیب، او این‌گونه می‌نویسد که سرتکان دادن می‌تواند تشویق و مشغولیت شما نسبت به موضوع را نشان دهد حال آن‌که می‌توانید نقص مدیریت و قدرت را نیز بیان کند.

به‌عبارت دیگر، تلاش کنید و هر دو را در کمترین اندازه‌ی ممکن نگه دارید، حتی اگر با مدیرعامل‌تان صحبت می‌کنید. و تحت هیچ شرایطی انگشت شصت هر دو دست‌تان را برای کسی بالا نبرید.

۳. هنگام ارائه‌های‌تان ثابت نایستید.

بازداشتن همکاران از رؤیاپردازی‌های روزانه‌شان درباره‌ی مثلا شام‌شان، سخت‌ترین چالش شما در زمان ارائه‌ها است. در این‌جاست که زبان بدن واقعا می‌تواند به کمک شما بیاید. از نظر فیزیکی نادیده گرفتن فردی که در حرکت است در مقایسه با فردی که ثابت ایستاده‌است دشوارتر است.

زمانی که ارائه‌ای دارید سعی کنید از حالت‌های مختلف سر، بدن و دستان‌تان استفاده کنید (تونی بلر در این زمینه عالی عمل می‌کرد). از فضایی که در آن قرار دارید استفاده کنید: به‌عنوان مثال اگر اسلایدی را می‌خوانید که سه نکته را بیان می‌کند، برای مطرح کردن هر یک از این نکات کمی جايتان را تغییر دهید.

رپورتاژ

۴. کف دستان‌تان را نشان دهید

در روزگاران قدیم مردم برای این‌که نشان دهند اسلحه‌ای همراه ندارند کف دستان‌شان را نشان می‌دادند. اکنون نیز نشان دادن کف دستان هنوز هم نشانه‌ی صداقت و راحت بودن با طرف مقابل است.

پتی وود، متخصص زبان بدن می‌گوید: “وقتی کف دستان‌تان رو به بالا باشد، نشان‌دهنده‌ی صداقت است. سیستم احساسی مغز این نشانه‌ی مثبت را دریافت می‌کند و موجب آرامش شنونده می‌شود”.

این مورد در مان انجام مصاحبه بسیار مهم است. فقط اطمینان حاصل کنید که آشکارا عرق نمی‌کنید.

۵. همیشه اولین یا آخرین باشید

مردم همیشه از اولین و آخرین چیزی که اتفاق می‌افتد خاطره‌ي روشنی در ذهن دارند، درحالی‌که تصویر آن‌چه در میان رخ می‌دهد تیره و تار است.

از این‌رو اگر می‌خواهید کار جدیدی انجام دهید سعی کنید یا اولین نفری باشید که از در وارد یا خارج می‌شوید یا نفر آخر.

۶.هر دو پاي‌تان را روی زمین نگه‌دارید

شاید بتوان گفت جالب‌ترین ترفند روانشناسی زبان بدن برای موفقیت در محل کار این نکته‌است.

اگرچه پا روی پا انداختن در مرد‌ها کمتر از زن‌ها رخ می‌دهد، حقیقتا دلیل عصب‌شناسی برای آن وجود دارد که بهتر است نسبت به آن آگاه باشید: قراردادن هر دو پا روی زمین به این معنی است که شما می‌توانید به سادگی بین جنبه‌های خلاقانه و منطقی مغزتان حرکت کنید.

وود می‌گوید: “این امکان وجود ندارد که، ولی جواب دادن به سؤالات بسیار پیچیده ممکن نیست مگر آن‌که هر دو پای‌تان روی زمین قرار داشته‌باشد.”

“این مورد با توانایی شما در حرکت به عقب و جلو بین سیستم احساسی مغز و نئوکورتکس ارتباط دارد”.

۷. کنار دشمن‌تان بنشینید.

برخلاف مقابله‌ی چهره به چهره در نشست‌های خبری بوکسورها و در دولت بریتانیا، مشاجره با کسی که کنار شما نشسته است و هر دو به یک سو نگاه می‌کنید، تقریبا غیرممکن است.

اگر احساس می‌کنید ممکن است با مخالفت کسی در یک جلسه مواجه شوید، آگاهانه عمل کنید و عامدانه درست در کنار او بنشینید. نزدیک بودن به فرد باعث می‌شود در بیان پرخاش و عدم موافقتش با شما احساس خوبی نداشته‌باشد، و کار برای‌تان راحت‌تر می‌شود.

نوشته‌های مرتبط