دلایل گرفتگی بینی: برای رفع گرفتگی بینی از این 10 خوراکی دوری کنید

گرفتگی بینی می‌تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشد. این یعنی شما نمی‌توانید به آسانی از طریق بینی نفس بکشید و سبب می‌شود تمام روز احساس ضعف و خستگی کنید. هم‌چنین می‌تواند خواب خوب را در شب دشوار کند و حتی بیش‌تر احساس خستگی کنید. ممکن است در گلویتان نیز احساس گرفتگی یا درد بکنید که می‌تواند عمل بلع را برایتان دشوار کند. اکثر آدم‌ها این علائم را به گردن آلرژی‌ها یا سرماخوردگی معمولی می‌اندازند، اما اگر این اتفاق همیشه می‌افتد می‌تواند ناشی از سایر دلایل گرفتگی بینی مثل رژیم غذایی‌تان باشد. برخی مواد می‌توانند بدن را تحریک کنند و سبب تولید مخاط بیش‌تر شوند تا به این وسیله ماده‌ی تحریک‌کننده را کنترل کنند.

هر فرد به خوراکی‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، اما مشاهده شده‌است برخی خوراکی‌ها در مقایسه با خوراکی‌های دیگر آدم‌های بیش‌تری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه 10 خوراکی آمده‌است که اگر دچار گرفتگی بینی هستید باید از آن‌ها اجتناب کنید.

  1. خوراکی‌های تند

خوردن خوراکی‌های تند مانند کاری و تاکو می‌تواند باعث آب‌ریزش بینی شود چون در بدن هیستامین تولید می‌کند. هیستامین یک ترکیب التهاب‌آور است که سلول‌ها هنگام واکنش آلرژیک تولید می‌کنند.

  1. گوشت قرمز

گوشت قرمز می‌تواند سبب گرفتگی بینی شود چون حاوی مقدار زیادی پروتئین است. این باعث می‌شود مخاط اضافی در بینی‌تان انباشته شود که سینوس‌هایتان را حساس می‌کند.

تست شخصیت شناسی از روی فرم بینی: شکل بینی تان چه ویژگی شخصیتی را نشان می دهد؟

  1. موز

موز برای بدن فوق‌العاده است، اما در برخی آدم‌ها سبب گرفتگی بینی می‌شود. علت‌اش این است که این میوه بدن را تحریک به ترشح هیستامین می‌کند، برای همین بینی‌تان در تلاش برای حفاظت از بدن در برابر میهمانان ناخوانده شروع به آب‌ریزش می‌کند.

  1. شیر

شیر می‌تواند موقتا مخاط درون بینی‌تان را غلیظ کند، که این یعنی مدت بیش‌تری طول می‌کشد تا مخاط از بدن شما خارج شود. به عبارت دیگر مواد حساسیت‌زا مدت بیش‌تری در بدن‌تان باقی می‌ماند و سبب گرفتگی بینی می‌شود. هم‌چنین پژوهش نشان داده‌است شیر تولید مخاط را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر بینی‌تان گرفته است قطعا باید از شیر اجتناب کنید!

  1. پنیر
رپورتاژ

پنیر باعث گرفتگی بینی می‌شود چون حاوی شیر است که مخاط درون بینی‌تان را غلیظ می‌کند.

  1. قندهای تصفیه‌شده

قندهای تصفیه‌شده به چند دلیل برای ما بد هستند، و یکی از آن‌ها این است که التهاب را افزایش می‌دهند. معنی‌اش این است که بدن برای کمک به کاهش حساسیت ناشی از التهاب مخاط بیش‌تری تولید می‌کند.

  1. شکلات

از آن‌جا که شکلات حاوی قند است میزان مخمر را در بدن‌تان افزایش می‌دهد و باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها و انسداد بینی می‌شود. هم‌چنین شکلات حاوی لبنیات است که حتی می‌تواند سبب حساسیت بیش‌تر در بافت بینی، و به تورم و آب ریزش بینی منجر شود.

انحراف بینی: ۲۳ دلیل، علائم و درمان انحراف تیغه بینی

  1. ماهی تن

ماهی سرشار از هیستامین است که در برخی آدم‌ها سبب التهاب و تورم در راه هوایی بینی‌شان می‌شود. این می‌تواند تنفس را دشوار کند.

  1. پیتزا

پیتزا پر از اجزایی از قبیل پنیر، گلوتن، و گوجه فرنگی است که می‌تواند بدن را به تولید هیستامین بیش‌تر وادار کند. گفته می‌شود گوجه فرنگی خواص ضدالتهابی دارد اما باز هم می‌تواند باعث افزایش میزان هیستامین شود و بدن را به تولید مخاط بیش‌تر وادار کند. هم‌چنین میزان اسیدیته‌ی بالای گوجه‌فرنگی می‌تواند برای برخی از کسانی که مشکل رفلاکس معده دارند دردسر درست کند، چون عبور اسید از گلو می‌تواند آن را حساس کند.

اکثر آدم‌ها بعد از خوردن یک برش گوجه فرنگی خوب هستند، اما اگر دچار گرفتگی بینی هستید و احساس خستگی می‌کنید ممکن است علت‌اش همین باشد.

  1. نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدنی‌های الکلی حاوی قند و هیستامین طبیعی است که سبب تورم بافت بینی و آب‌ریزش بینی می‌شود. آب جو نیز می‌تواند حاوی گلوتن باشد که منجر به گرفتگی بینی و سرخی صورت می‌شود. معمولا به این شرایط حساسیت به الکل اطلاق می‌شود، اما در واقع عدم تحمل الکل است. این یک شرایط ژنتیکی است که بدن قادر نیست الکل را بشکند، برای همین سبب مشکلاتی مانند گرفتگی بینی می‌شود.

 

نوشته‌های مرتبط