اگر با یک خودشیفته رابطه دارید چه باید بکنید؟

همان‌طور که در بخش ۱ و بخش ۲ این سری مقاله‌ها دانستید، رابطه داشتن با یک خودشیفته از نظر عاطفی طاقت‌فرسا است و می‌تواند سبب شود به سلامت عقلی خود شک کنید. به خاطر چیزهایی که تقصیر شما نبوده‌است احساس گناه می‌کنید؛ به شما می‌گوید وقایع را آن‌گونه که واقعا اتفاق افتاده‌است به یاد نمی‌آورید؛ مجبور هستید از قواعدی پیروی کنید که شامل حال خودشیفته نمی‌شود.

اوضاع رابطه‌تان بدتر می‌شود. به قول‌های‌تان عمل نمی‌کنید و دعواها مدام بزرگ‌تر می‌شوند. بگذارید بگوییم به این نتیجه رسیده‌اید که دیگر نمی‌توانید با استرس رابطه داشتن با یک خودشیفته کنار بیایید.

حالا چه باید بکنید؟

۱. از توانایی کشش آگاه باشید

در بخش ۲ این سری، درباره‌ی مفهوم “کشش” صحبت کردیم. وقتی خودشیفته احساس می‌کند شما می‌خواهید به این رابطه پایان بدهید، سعی می‌کند دوباره شما را جذب کند. او از طریق پیام صوتی، ایمیل، و حتی پیغام‌هایی از طرف دوستان و اقوام این کار را انجام می‌دهد. خودشیفته قول‌های واهی به شما می‌دهد، می‌گوید این بار همه‌چیز بهتر می‌شود(توجه داشته‌باشید هرگز واقعا از شما عذرخواهی نمی‌کند). در روابط مبتنی بر سواستفاده این الگویی رایج است.

اول یک بخش مبتنی بر سواستفاده وجود دارد، بعد فاز آشتی و مصالحه، بعد از سرگیری تنش، بعد یک بخش مبتنی بر سواستفاده‌ی دیگر. این چرخه به پایان نمی‌رسد. فوارن خشم یک خودشیفته بعد از هر آشتی بدتر می‌شود. و آن فوران خشم در راه است.

۲. درمان را آغاز کنید

جلسات درمان انفرادی(فقط شما و درمان‌گر) را آغاز کنید. مهم است که یک شخص سوم بی‌طرف داشته‌باشید تا با او صحبت کنید. وقت آن است که روی چیزهایی که می‌خواهید و نیاز دارید تمرکز کنید. شاید حتی متوجه نشده‌باشید تا چه حد روی نیازهای خودشیفته تمرکز کرده‌اید و نیازهای خودتان را نادیده گرفته یا سرکوب کرده‌اید. مشاوران به شما کمک می‌کنند دوباره به خودتان بیایید و حد و مرزهای سالم را بشناسید.

رپورتاژ

۳. هیچ تماسی نداشته‌باشید

وقتی خودشیفته را ترک می‌کنید، هرگونه تماس را قطع کنید(اگر بچه دارید، با درنظر گرفتن هزینه‌ی آن، شخصی را پیدا کنید قرارهای ملاقات با فرزند را هماهنگ کند). شماره تلفن‌اش را مسدود کنید. ایمیل‌اش را مسدود کنید. باید هرگونه راه ارتباطی با او را مسدود کنید. تماس‌های ناشناخته را جواب ندهید. اگر دوستان و خانواده به شما گفتند از خودشیفته پیغامی برای‌تان دارند، نگذارید ادامه بدهند و بگویید علاقه‌ای به شنیدن آن ندارید. اگر باز هم ادامه دادند، از آن‌ها فاصله بگیرید. هرگونه تماس با خودشیفته می‌تواند منجر به کشش شود(مورد ۱ را در بالا ببینید).

اگر نگران امنیت‌تان هستید، ترک رابطه‌ای مبتنی بر سواستفاده زمانی است که بیش‌ترین خطر شما را تهدید می‌کند. آگاه باشید که خودشیفته می‌تواند بی‌ثبات باشد. با نزدیک‌ترین مرکز مبارزه با خشونت خانگی تماس بگیرید و اگر در معرض خطر آنی هستید با 110 تماس بگیرید.

یک “ساک اضطراری” آماده کنید، در آن یک دست لباس، دارو، و لوازم بهداشتی بگذارید. آن را در صندوق ماشین‌تان بگذارید، شاید لازم باشد فورا از خانه خارج شوید.

۴. ممکن است شما را فورا دور بیندازد

وقتی یک خودشیفته متوجه می‌شود ذخیره‌ی” تامین خودشیفتگی” شما ته کشیده‌است، ممکن است شما را مثل یک سیب خراب دور بیندازد. خودشیفته‌ها همیشه در جست‌وجوی “افیون” توجه بعدی‌شان هستند. ممکن است خودشیفته بدون‌مقدمه غیب‌اش بزند یا یک پیام صوتی شدید‌الحن با خشونتی بیش از حد برای‌تان بگذارد. این زمانی است که شما هیچ تماسی با او ندارید(مورد ۳ را در بالا ببینید).

اگر خودشیفته نتواند یک تامین‌کننده‌ی خودشیفتگی جدید پیدا کند یا ذخیره‌ی آن تامین‌کننده‌ی جدید تمام شود، دوباره برمی‌گردد. از کشید‌ه شدن به سمت او خودداری کنید(مورد ۱ را در بالا ببینید). هم‌چنین به فکر معاینه برای بیماری‌های مقاربتی باشید، چون خودشیفته‌ها معمولا در روابط‌شان “هم‌پوشانی” دارند(که به آن خیانت هم گفته می‌شود).

۴ راز شنیدنی درباره روانشناسی فروش برای کمک به فروش بیشتر

منبع psychologytoday
نوشته‌های مرتبط