انواع نگاه کردن: ۱۸ نوع نگاه یا زبان بدن چشم ها

با قدری توضیح و توجیه، غالبا می‌توان چشم‌ها را “‌پنجره‌های روح‌”‌ نامید، زیرا می‌توانند بسیاری از نشانه‌های غیر کلامی مختلف را به اطراف ارسال کنند. اگر علاقمند به شناختن انواع نگاه کردن یا زبان بدن چشم ها هستید با این نوشتار در سایت کسب و کار بازده همراه باشید.

برای خواندن زبان بدن استفاده از چشم‌ها بسیار مفید و موثر است، زیرا نگاه کردن به چشم‌های آدم‌ها یک بخش طبیعی برقراری ارتباط به شمار می‌رود (با این‌ حال، خیره شدن به بخش‌های دیگر بدن می‌تواند گستاخانه تلقی شود).

وقتی فردی عینک دودی می‌زند، ‌به ویژه داخل ساختمان، از خواندن نشانه‌های چشم‌اش توسط دیگران جلوگیری می‌کند. این مسئله متعاقبا باعث ایجاد تشویش و دلهره می‌شود؛ به همین دلیل نیز “‌گانگسترها‌”‌ و آن‌هایی که می‌خواهند قدرتمند به نظر برسند گاهی اوقات عینک دودی استفاده می‌کنند.

۱. نگاه به سمت بالا

وقتی فردی به سمت بالا نگاه می‌کند، غالبا در حال فکر کردن است. به ویژه، ممکن است در سرش تصویری خلق کرده باشد و بنابراین، این حالت چشم به خوبی نمایانگر فردی است که به شکلی مصور در حال تفکر است.

وقتی فردی در حال سخنرانی یا ارائه‌ی یک مطلب است، به بالا نگاه کردن شاید نشان‌دهنده‌ی این باد که در حال یادآوری مطالبی است که از قبل آماده کرده است.

نگاه کردن به سمت بالا و سمت چپ

می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یادآوری یک خاطره باشد. در حالی که نگاه کردن به سمت بالا و راست می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ساخت تخیلیِ یک تصویر باشد (از این رو می‌تواند دست یک دروغگو را رو کند). به این نکته دقت کنید: گاهی اوقات این جهت‌ها برعکس می‌شوند – اگر شک دارید، با درخواست از فرد برای یادآوری برخی حقایقی که از آن‌ها آگاه هستید یا تخیل چیزی، وی را امتحان کنید.

در تفسیر انواع نگاه، نگاه کردن به سمت بالا هم‌چنین نشانه‌ای از خستگی است، زیرا فرد محیط اطراف را به دنبال چیزهای جالب‌تر بررسی می‌کند.

وقتی سر پایین باشد و چشم‌ها رو به بالا به فرد دیگری نگاه می‌کنند، نشان از عملی خجولانه و دلالت بر پیشنهاد یا وسوسه دارد؛ زیرا این حالت ترکیبی از سر فرود آوردن و تسلیم، و برقراری تماس چشمی برای جذب و جلب نظر است. هم‌چنین این حالت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی قضاوت و استدلال نیز باشد؛ به ویژه اگر با کمی اخم همراه باشد.

۲. نگاه به سمت پایین

نگاه کردن به یک فرد می‌تواند عملی از روی قدرت و تسلط باشد. ولی منظور از نگاه به پایین، یعنی نگاه نکردن به فرد مقابل؛‌ که می‌تواند نشانه‌ای از تسلیم باشد (من واقعا یک تهدید نیستم؛ لطفا به من آسیب نزنید. شما آن‌قدر نورانی و با شکوه هستید که اگر نگاه‌تان کنم، نابینا خواهم شد.‌”)

بنابراین نگاه کردن به سمت پایین نشانه‌ای از تسلیم و فرمانبرداری است. هم‌چنین این حالت نشان می‌دهد فرد احساس گناه می‌کند.

راه جالب توجهی که در آن یک فرد مادون نگاه‌اش را در مقابل فرد بالاتر از خودش به پایین می‌اندازد، این است که سرش را به عقب می‌چرخاند. حتی آدم‌های قد بلند نیز این کار را می‌کنند.

نگاه رو پایین و چپ

می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این مسئله باشد که فرد در حالت حرف زدن با خودش است (به حرکات ریز لب‌های‌اش نگاه کنید). نگاه رو به پایین و راست نیز می‌تواند نشان دهد فرد دارای هیجان‌های داخلی است.

در بسیاری فرهنگ‌ها که تماس چشمی را نشانه‌ی گستاخی یا برتری‌جویی می‌دانند، آدم‌ها هنگام صحبت با یکدیگر به نشانه‌ی احترام به پایین نگاه می‌کنند. ‌

۳. به چپ یا راست نگاه کردن

مقدار زیادی از میدان دیدمان در سطح افق است، بنابراین وقتی فردی به چپ یا راست نگاه می‌کند، احتمالا می‌خواهد نگاه‌اش را از آن‌چه در برابرش قرار دارد، برگرداند یا به چیزی نگاه می‌کند که علاقه‌اش را جلب کرده است.

نگاهی کوتاه به سمت چپ یا راست می‌تواند فقط برای بررسی منبع پرت شدن حواس و ارزیابی تهدید یا مسئله‌ی مورد علاقه باشد. این طرز نگاه هم‌چنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ناراحتی و رنجش نیز باشد (من از نظرتان خوش نیامد!).

نگاه به سمت چپ می‌تواند نشان‌ دهد فرد آوا یا صدایی را به خاطر آورده است. نگاه به سمت راست نیز می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این مسئله باشد که فرد آوا یا صدایی را تصور می‌کند. این مسئله می‌تواند با توجه به تحرکات بصری و غیره به شکل معکوس در بیاید و شاید نیاز باشد آن‌ها را نسبت به حقیقی یا ساختگی بودن‌شان بررسی نمایید.

۴. حرکات جانبی

حرکت چشم‌ها از سویی به سوی دیگر می‌تواند نشان از حقه‌بازی و دروغگویی باشد، گویی فرد در صورت رو شدن دست‌اش دنبال راه فرار می‌گردد.

حرکات جانبی چشم‌ها هم‌چنین می‌تواند هنگامی روی دهد که فرد در حال انجام کاری توطئه‌آمیز باشد، گویی وی در حال بررسی این مسئله است که آیا کسی به وی توجه می‌کند یا خیر.

هم‌چنین ممکن است چشم‌ها در دو طرف به عقب و جلو حرکت کنند (و گاهی اوقات به بالا و پایین)؛ در این حالت فرد احتمالا به موضوعی کلی و بزرگ فکر می‌کند و دقیقا در حال بررسی مختصر آن است.

۵. زل زدن

نگاه کردن به چیزی نشان‌دهنده‌ی علاقه به آن است، خواه آن چیز یک نقاشی باشد، میز باشد یا یک آدم. وقتی به چیزی نگاه می‌کنید،‌ آن‌گاه دیگران به چشم‌های شما نگاه می‌کنند، در این صورت احساس خواهند کرد مجبور هستند به آن‌چه زل زده‌اید پی ببرند. این مهارت قابل توجهی است که قادر هستیم با دقت بسیار به آن‌چه فرد دیگر زل می‌زند پی ببریم.

وقتی به طور طبیعی به یک فرد نگاه می‌کنید، زل زدن معمولا در سطح چشم یا فراتر از آن است (به بخش تماس چشمی مراجعه کنید که بعدا توضیح خواهیم داد). این زل زدن هم‌چنین می‌تواند به صورت نگاه بدون تمرکز به یک فرد عادی باشد.

اگر بعد از قفل شدن نگاه،‌ دو دوست بالقوه هم‌چنان به یکدیگر نگاه کنند، آن‌گاه ممکن است بین‌شان عشق وجود داشته باشد. اگر چشم‌ها روی بدن طرف مقابل به سمت پایین حرکت کنند، به احتمال زیاد پای شهوت در میان است. مسیر حرکت دقیق چشم‌ها حائز اهمیت است. نگاه کردن به دهان فرد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این مسئله باشد که تمایل دارید آن‌ها را ببوسید. نگاه کردن به نواحی جنسی طرف مقابل نشان از هوس شما برای برقرار رابطه‌ی جنسی با وی دارد.

نگاه‌های بالا و پایین به کل بدن فرد

معمولا به معنی ورانداز کردن وی هستند، خواه به عنوان یک تهدید بالقوه یا به عنوان یک شریک جنسی (توجه کنید در نهایت چشم‌ها در کدام نواحی بدن ثابت می‌مانند). این کار می‌تواند کاملا توهین‌آمیز باشد و بنابراین نشان‌دهنده‌ی موقعیتی از تسلط فرضی بر شخص مقابل است؛ گویی فرد به شکلی موثر می‌گوید، “‌من قوی‌تر از تو هستم، احساسات تو برای من بی‌اهمیت است و تسلیم زل زدن‌های من خواهی شد.‌”

نگاه کردن به پیشانی طرف مقابل یا نگاه نکردن به وی نشان‌دهنده‌ی عدم علاقه است. این پیام هم‌چنین از طریق عدم تمرکز چشم‌ها و در حالتی که فرد “‌در خودش فرو رفته است‌”‌ و به چیزهای دیگری می‌اندیشد، نیز نشان داده می‌شود.

زل زدن از روی قدرت

نگاه کوتاه ولی شدیدی است که برای تحمیل اراده‌ی یک فرد بر فرد دیگر به کار می‌رود و نشان‌دهنده‌ی قدرت بدون خصومت است.

پنهان کردن نگاه‌های زل کار دشواری است زیرا آدم‌ها مهارت ویژه‌ای در تشخیص محل دقیق نگاه‌های‌ آدم‌های دیگر دارند. این یکی از دلایلی است که ما نسبت به حیوان‌های دیگر دارای چشم‌های بزرگ‌تری هستیم؛ این چشم‌های بزرگ در برقراری ارتباطات پیچیده به ما کمک می‌کنند.

آدم‌هایی که دروغ می‌گویند ممکن است غالبا نگاه‌‌های‌شان را بدزدند، زیرا هنگام نگاه کردن به دیگران احساس گناه می‌کنند. با وجود این، وقتی از این حقیقت آگاه می‌شوند، با نگاه کردن طولانی‌تر از حد معمول ممکن است در جبران آن وضعیت زیاده‌روی کنند. این توانایی هم‌چنین کمک‌شان می‌کند که با زیر نظر گرفتن زبان بدن‌تان به دنبال نشانه‌هایی از تشخیص دروغگویی‌شان از جانب شما بگردند.

 نگاه کردن در فرهنگ های مختلف

مدت زمان قابل قبول زل زدن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و گاهی اوقات حتی در یک فرهنگ ممکن است نگاه کوتاه و گذرا نیز مثلا بین جنس‌های مختلف و توسط افراد سطح پایین جامعه غیر قابل قبول باشد.

وقتی گزینه‌ای پیش روی آدم‌ها قرار گرفته می‌شود (مثلا در یک مغازه)، آن‌ها به گزینه‌های دیگر خیره می‌شوند تا ارزیابی‌شان کنند. آن‌ها معمولا در نهایت به گزینه‌ی مورد علاقه‌شان مدت زمان بیش‌تری نگاه می‌کنند، و شاید غالبا بعد از نگاه کردن به گزینه‌های دیگر باز هم همان گزینه را ورانداز کنند. این کار تاثیر معکوس دارد، بنابراین اگر زمان موجود را در نگاه کردن به چیزهای مختلف مدیریت کنید، آن قلم جنسی که بیش از همه دیده می‌شود به احتمال زیاد همان گزینه‌ی انتخابی خواهد بود.

الگوهای زل زدن غیر بصری

الگوهای زل زدن غیر بصری شامل حرکات سریع (حرکات ارتعاشی چشم) و خیره‌شدگی هستند؛ این حرکات هنگامی روی می‌دهند که “‌در خودمان فرو رفته‌ایم و غرق اندیشه هستیم‌”‌. حرکات سریع چشم هنگامی بیش‌تر روی می‌دهند که به خاطرات بلند مدت‌مان دسترسی پیدا می‌کنیم و خیره‌شدگی‌ها نیز هنگامی اتفاق می‌افتند که به خاطرات کاری‌مان دست می‌یابیم.

این روش برای تشخیص این‌که آیا آدم‌ها به رویدادهای گذشته فکر می‌کنند یا به رویدادهای اخیر (یا رویدادهای گذشته‌ای که هم‌چنان جزء رویدادهای کاری‌مان قرار دارند) کارآمد است.

۶. نگاه کوتاه و گذرا

نگاه کوتاه و گذرا بر چیزی می‌تواند حاکی از میل و طلب‌مان نسبت به آن چیز باشد؛ برای مثال نگاه کوتاه به در می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تمایل‌مان برای خروج باشد.

نگاه کوتاه به یک فرد می‌تواند نشان از میل به حرف زدن با وی داشته باشد. این نگاه هم‌چنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی توجه و نگرانی برای احساسات آن فرد باشد، به ویژه هنگامی که چیزی ناراحت‌کننده‌ به وی گفته شود.

نگاه کوتاه و گذرا ممکن است نشان از تمایل به زل زدن به کسی یا چیزی باشد که نگاه طولانی مدت به آن ممنوع تلقی شود.

نگاه کوتاه و گذرا به سمت چپ یا راست به یک فرد و هم‌زمان بالا بردن ابروها می‌تواند نشان از جذب شدن و جلب نظر باشد. این نگاه بدون بالا بردن ابروها ممکن است بیش‌تر به معنی بی‌میلی و مخالفت باشد.

۷. تماس چشمی

تماس چشمی میان دو نفر یک عمل قدرتمند ارتباطی است و ممکن است نشان‌دهنده‌ی علاقه، محبت، یا تسلط باشد. تماس چشمی به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود.

الف. خمار کردن چشم‌ها

نگاهی نرم به همراه شل شدن ماهیچه‌های اطراف چشم و بدون تمرکز زیاد به سراسر بدن فرد دیگر که به آن معمولا نگاه خمار می‌گویند،‌ نشانی از  تمایل جنسی به همراه دارد، به ویژه اگر این زل زدن‌ها طولانی مدت باشند و مردمک‌ چشم گشاد شود. هم‌چنین در این حالت، چشم‌ها درخشان به نظر می‌رسند.

ب. برقراری تماس چشمی

با نگاه کردن به یک فرد خاطر نشان می‌کنید و نشان می‌دهید که به وی علاقه دارید، به ویژه اگر مستقیما به چشم‌‌های‌اش نگاه کنید.

هم‌چنین نگاه کردن به چشم‌های یک فرد به شما امکان می‌دهد بفهمید وی به کدام جهت نگاه می‌کند. آدم‌ها به شکل شگفت‌انگیزی در تشخیص آن‌چه دیگران نگاه می‌کنند مهارت دارند، و حتی به طور مثال می‌توانند تشخیص دهند یک فرد به کدام بخش از بدن‌شان نگاهی کوتاه انداخته است.

وقتی فردی هنگام دزدیدن نگاه‌تان از وی به شما چیزی بگوید، و آن‌گاه شما با وی تماس چشمی بر قرار کنید،‌ نشان می‌دهید که آن فرد نظرتان را به خوبی جلب کرده است.

پ. قطع تماس چشمی

برقراری تماس چشمی طولانی می‌تواند تهدیدآمیز باشد، بنابراین در طول یک مکالمه مرتبا نگاه‌مان را از طرف مقابل بر می‌داریم سپس مجددا تماس چشمی بر قرار می‌کنیم.

قطع تماس چشمی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیان چیزی باشد که فرد را به عدم تمایل به حفظ تماس چشمی وادار کرده است؛ برای مثال توهین، رو شدن دست، احساس تهدید و غیره. هم‌چنین این وضعیت می‌تواند هنگامی روی دهد که فرد به چیزی فکر می‌کند که باعث ناراحتی درونی مشابه‌ای شده باشد.

نگاه کردن به یک فرد، قطع تماس چشمی، و آن‌گاه برگرداندن فوری نگاه به وی یک عمل قدیمی دلبری و عشقبازی است؛ به ویژه اگر سرتان را با خجالت و تسلیم به پایین گرفته باشید.

ت. تماس چشمی طولانی

تماس چشمی طولانی‌تر از حد معمول می‌تواند معانی متفاوت بسیاری داشته باشد.

غالبا هنگام گوش دادن به حرف‌های فرد مقابل تماس چشمی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد،  به ویژه هنگامی که می‌خواهیم به حرف‌های فرد مقابل با دقت زیاد توجه کنیم. هنگام صحبت کردن تماس چشمی کم‌تری به کار می‌بریم، به ویژه اگر افرادی باشیم که با تخیل زیاد می‌اندیشیم و هنگامی که به گفته‌های‌مان فکر می‌کنیم به دور دست یا به سمت بالا خیره می‌شویم.

هم‌چنین بیش‌تر به آدم‌هایی نگاه می‌کنیم که دوست‌شان داریم و بیش‌تر آدم‌هایی را دوست داریم که بیش‌تر نگاه‌مان می‌کنند. وقتی این نگاه‌ها با چشم‌های خمارآلود و لبخند همراه باشند، نشانه‌ای از جذب شدن هستند. عشاق برای مدت‌های طولانی به چشم‌های همدیگر خیره می‌شوند. هم‌چنین این حالت از جذب شدگی به وسیله‌ی برقراری نگاه‌های عقب و جلو میان دو چشم نیز نشان داده می‌شود؛ گویی با ناامیدی سعی می‌کنیم تشخیص دهیم آیا طرف مقابل نیز به ما علاقه‌مند شده است یا خیر.

نشانه‌ی جذب شدگی

این نوع نگاه کردن که بیش‌تر میان زنان رایج است به این صورت است که حدود ۳ ثانیه به چشم‌های فرد مقابل زل می‌زنند، سپس یک یا دو ثانیه نگاه‌شان را از فرد مقابل می‌گیرند و آن‌گاه مجدد به آن‌ها نگاه می‌کنند (برای آن‌که ببینند آیا فرد مقابل به دام‌شان افتاده است یا خیر). اگر فرد مقابل هم‌چنان به آن‌ها نگاه کند، با لبخند خجولانه یا با چشمانی گشاد شده مواجه می‌شوند (یعنی این‌که آری، این پیام برای تو بود!).

وقتی تماس چشمی طولانی بدون چشمک زدن، با مردمک‌های منقبض و صورت بدون حرکت همراه باشد، نشان‌دهنده‌ی تسلط، تهاجم، و استفاده از قدرت است. در چنین مواقعی رقابت در خیره شدن در می‌گیرد و اولین فردی که نگاه‌اش را برگرداند شکست را می‌پذیرد.

تماس چشمی طولانی

می‌تواند دلهره‌آور باشد. ترفندی برای کاهش این استرس این است که به وسط بینی فرد مقابل نگاه کنید. این کار باعث می‌شود وی فکر کند شما هم‌چنان به چشم‌های‌اش نگاه می‌کنید.

گاهی اوقات دروغگوها، با آگاهی از این‌که تماس چشمی کم نشانه‌ی دروغگویی است، با نگاه‌های طولانی‌تر از حد معمول سعی می‌کنند این شرایط را جبران کنند. غالبا این کار آن‌ها بدون حتی پلک زدن انجام می‌شود؛ زیرا آن‌ها خود را مجبور به این کار می‌کنند. آن‌ها با دهان‌شان لبخند می‌زنند، نه با چشم‌های‌شان؛ زیرا در این حالت لبخند زدن با چشم‌ها کار دشواری است.

ث. تماس چشمی محدود

وقتی فردی تماس چشمی بسیاری اندکی برقرار می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده‌ی احساس عدم امنیت وی باشد. هم‌چنین ممکن است دروغگویی باشد که نخواهد دست‌اش رو شود؛ از این رو از برقراری تماس چشمی خودداری می‌کند.

نگاه کردن به یک فرد از لحاظ شناختی با بررسی و ارزیابی همراه است؛ زیرا در صورت و چشم‌های فرد مقابل به دنبال معنی و مفهوم می‌گردیم. به همین دلیل هم معمولا هنگام صحبت کردن چشم‌های‌مان را از طرف مقابل بر می‌گردانیم، زیرا اگر هم‌زمان به چشم‌های فرد مقابل نگاه کنیم و صحبت نماییم به معنی حقیقی کلمه، پهنای باند ذهنی‌مان مختل می‌شود.

رپورتاژ

ج. برای متقاعد کردن افراد

برقراری تماس چشمی برای متقاعد کردن افراد بسیار مهم است. اگر به فرد دیگری نگاه کنید و وی به شما نگاه نکند، احتمالا حواس وی جای دیگری است. حتی اگر وی صدای شما را هم بشنود، فقدان تماس چشمی اتصال فردی را کاهش خواهد داد.

اگر می‌خواهید فردی را متقاعد یا نظرش را عوض کنید، اولین مرحله این است که با وی تماس چشمی بر قرار نمایید و سپس تا برقراری اتصال دائم این تماس چشمی را حفظ کنید.

۸. خیره شدن

خیره شدن به طور کلی به این صورت است که چشم‌ها از حالت عادی گشادتر می‌شوند، توجه فرد به موضوع مورد نظر عمیق‌تر می‌شود، و تعداد پلک زدن‌ها نیز کاهش می‌یابد. خیره شدن به طور کلی نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی ویژه به یک فرد یا یک چیز است.

خیره شدن به یک فرد می‌تواند نشانی از تعجب و عدم باور باشد؛ به ویژه بعد از گوش دادن به اخبار غیرمنتظره.

وقتی چشم‌ها بدون تمرکز می‌شوند، ممکن است توجه فرد به درون خودش معطوف باشد و آن‌چه به آن خیره شده است اهمیت چندانی نداشته باشد. (این شرایط بدون کنترل و مراقبت از خود ممکن است برای فرد پیامد خجالت‌آوری به همراه داشته باشد.)

خیره شدن طولانی

می‌تواند تهاجمی، از سر مهربانی، یا از سر فریب باشد؛ پیش‌تر در مورد تماس چشم توضیح داده شد. خیره شدن به چشم‌های دیگران معمولا یک عمل تهاجمی تلقی می‌شود.

نگاه خیره‌ی کوتاه با چشمان باز و سپس بازگشت به حالت طبیعی نشان‌دهنده‌ی تعجب است. بازگشت به حالت طبیعی به طور ضمنی نشان می‌دهد فرد تمایل دارد بیش‌تر خیره بماند، ولی می‌داند این کار بی‌ادبانه است (این کار ممکن است با عذرخواهی همراه باشد).

وقتی یک فرد به دیگری خیره می‌شود،‌ ممکن است فرد دوم خجالت‌زده شود و نگاه‌اش را برگرداند. اگر وی نیز تصمیم بگیرد که به چشم‌های فرد اول خیره شود، ‌آن‌ها چشم‌های آن دو در یکدیگر قفل می‌شوند و این وضعیت ممکن است به رقابتی تبدیل شود که در آن هر که زودتر نگاه‌اش را برگرداند، باخته است.

مدت زمان قابل قبول برای خیره شدن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است؛ هم‌چنین این گوناگونی فرهنگی در مورد فرد مجاز به خیره شدن، یا موضوع خیره شدن نیز صدق می‌کند. نوزادان و کودکان خردسال تا قبل از این‌که قواعد فرهنگی‌شان را بیاموزند، بیش از سایرین خیره می‌شوند.

۹. دنبال کردن نگاه

چشم‌ها به طور طبیعی هر گونه تحرکی را دنبال می‌کنند. اگر فردی به چیز مورد علاقه‌اش نگاه می‌کند،‌ آن‌گاه به طور طبیعی نگاه‌اش را به آن می‌دوزد. هم‌چنین افراد چیزهای خنثی یا ترسناک را نیز با چشم‌های‌شان دنبال می‌کنند، زیرا ممکن است تحرکات این چیزها باعث تهدیدشان شوند.

فروشندگان از این مسئله استفاده می‌کنند و با تکان دادن انگشت یا یک خودکار جهت نگاه مشتری را به سمت برقراری تماس چشمی یا به بخشی از محصولات در حال فروش‌شان می‌کشانند.

۱۰. تنگ کردن چشم‌ها

تنگ شدن چشم‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ارزیابی یک موقعیت باشد؛ موقعیتی که در آن، احتمالا فرد فکر می‌کند چیزی که به وی گفته شده است حقیقت ندارد (یا دست‌کم کاملا مبتنی بر حقیقت نیست).

تنگ کردن چشم‌ها هم‌چنین عدم اطمینان را نشان می‌دهد (“‌دقیقا نمی‌توانم بفهمم این مسئله به چه معنا است.‌”)

تنگ کردن چشم‌ها تاثیر مشابه‌ای بر انقباض مردمک‌ها دارد که از این طریق باعث ایجاد میدان دید عمیق‌تری می‌شود و می‌توان مسائل مورد نظر را با جزییات بیش‌تر نگاه کرد. این شیوه توسط حیوانات نیز استفاده می‌شود؛ این حیوانات هنگام شکار و تعیین فاصله‌شان تا قربانی از این شیوه استفاده می‌کنند؛ این شیوه در انسان و حیوان دارای هدف تهاجمی مشابه‌ای است.

افراد دروغگویی که نمی‌خواهند فرد مقابل فریب‌شان را شناسایی کند نیز چشم‌های‌شان را تنگ می‌کنند.

وقتی فردی به چیزی فکر می‌کند و نمی‌خواهد تصویر ذهنی‌اش را ببیند، به صورت ناخودآگاه چشمان‌اش را تنگ می‌کند.

هم‌چنین تنگ کردن چشم‌ها هنگامی اتفاق می‌افتد که نور یا اشعه‌ی آفتاب چشم را اذیت کند.

پایین آوردن پلک‌ها دقیقا همان تنگ کردن چشم‌ها نیست ولی می‌تواند معنی مشابه‌ای داشته باشد. این نیز ممکن است نشان‌دهنده‌ی خستگی باشد.

پایین آوردن پلک‌ها و هم‌زمان نگاه کردن به فرد مقابل می‌تواند بخشی از یک مجموعه‌ی عاشقانه و مبتنی بر یک پیشنهاد باشد، و ممکن است با عقب بردن سر و جمع کردن ملایم لب‌ها به نشانه‌ی بوسه همراه باشد.

۱۱. پلک زدن

پلک زدن فرایند طبیعی پاکسازی چشم است که در آن پلک‌ها سطح چشم را تمیز می‌کنند؛ درست مانند برف پاک‌کن‌های خودرو.

هر چه آدم‌ها بیش‌تر فکر می‌کنند یا احساس استرس دارند، سرعت پلک زدن نیز بیش‌تر می‌شود. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دروغ‌گویی نیز باشد، زیرا دروغگو دائما در حال فکر کردن به دروغ‌های‌اش است.

اگر دروغگوها از این مسئله آگاه باشند، ممکن است عمدا بخواهند چشم‌‌های‌شان را باز نگه دارند و خیره شوند.

پلک زدن هم‌چنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تفاهم باشد و آدم‌هایی که از لحاظ فکری یا قلبی به هم متصل می‌شوند ممکن است با سرعت یکسان پلک بزنند. آن‌‌هایی که با دقت در حال گوش کردن به حرف‌های‌تان هستند، ممکن است با توقف حرف‌های‌تان پلک بزنند (زیرا چشم‌‌های‌شان را باز نگه می‌دارند تا به دقت حرف‌های‌تان را گوش دهند).

به غیر از پلک زدن‌ها تصادفی و طبیعی، پلک زدن یک‌باره ممکن است نشانه‌ای از شگفت‌زدگی باشد؛ به این معنی که فرد آن‌چه را می‌بیند کاملا باور ندارد (“‌چشمان‌ام را پاک کردم تا بهتر ببینم‌”‌).

پلک زدن‌‌های سریع جلوی دید را مسدود می‌کنند و می‌توانند نشانه‌ای از تکبر و خودخواهی باشند؛ فرد با این کار می‌گوید، “‌من آن‌قدر مهم هستم که نیازی به دیدن شما ندارم‌”‌.

هم‌چنین پلک زدن سریعی که باعث لرزش پلک‌ها می‌شود می‌تواند نشان دهنده‌ی دعوت عاشقانه و خجولانه باشد.

کاهش پلک زدن قدرت تمرکز را بالا می‌برد، خواه با هدفی عاشقانه باشد یا تسلط.

۱۲. چشمک زدن

بستن یک چشم به صورت چشمک زدن، حرکتی عمدی است که غالبا نشان‌دهنده‌ی توطئه است (“‌من و تو، هر دو از این مسئله آگاه هستیم، ولی فرد سوم حاضر از این مسئله آگاه نیست‌”‌).

چشمک زدن هم‌چنین می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده‌ی آشنایی و احوال‌پرسی، و یادآور دست تکان دادن باشد (“‌سلام، دوست عزیزم‌”‌).

مطالب مرتبط: باز شدن چشم سوم: ۱۰ راه طلایی برای گشودن چشم سوم

۱۳. بستن چشم

بستن چشم‌ها، دنیا را به روی‌تان می‌بندد؛ به این معنی که ‌”‌نمی‌خواهم آن‌چه را جلوی روی‌ام قرار دارد، ببینم، واقعا وحشتناک است‌”‌.

گاهی اوقات آدم‌ها هنگام صحبت کردن چشم‌‌های‌شان را می‌بندند. این حرکت نیز معادل رو برگرداندن است، زیرا از تماس چشمی جلوگیری می‌کند و به طور موثری نشانه‌ی نادیده گرفتن هر گونه درخواست ضمنی از طرف فرد مقابل است.

آن‌هایی که در ذهن‌شان به تصویری فکر می‌کنند نیز گاهی اوقات هنگام صحبت چشم‌های‌شان را می‌بندند، به این ترتیب می‌توانند بدون هیچ عامل مزاحم خارجی تصاویر ذهنی‌شان را بهتر ببینند.

۱۴. چشم‌های نمناک

مجاری اشک باعث مرطوب شدن چشم‌ها می‌شوند؛ هم برای شستشوی آن‌ها و هم برای عمل گریستن.

چشم‌‌های نمناک می‌توانند حاصل گریستن باشند و نشان‌دهنده‌ی اضطراب، ترس یا ناراحتی. چشم‌های نمناک نشان می‌دهند فرد به تازگی گریه کرده است.

هم‌چنین نمناکی چشم‌ها ممکن است هنگام خستگی نیز اتفاق بیفتد (این حالت می‌تواند با قرمزی چشم‌ها همراه باشد).

۱۵. اشک

اشک‌های واقعی که از گونه‌ها سرازیر می‌شوند غالبا علامت ترس یا ناراحتی شدید هستند، اگر چه به طور متناقض ممکن است فرد از روی شادی نیز گریه کند.

اشک ریختن می‌تواند آهسته و بدون صدا باشد؛ با علائم کم‌تری نسبت به گریه کردن (که نشان‌دهنده‌ی میزان خاصی از کنترل است). هم‌چنین اشک ریختن معمولا می‌تواند حالت صورت را به هم بریزد، و هنگامی که هیجانات بسیار شدید باشند، می‌تواند با هق‌هق‌های تکان‌دهنده نیز همراه باشد.

در بسیاری از فرهنگ‌ها انتظار نمی‌رود مردها گریه کنند؛ آن‌ها یاد می‌گیرند این واکنش را سرکوب نمایند؛ از این رو حتی هنگام تنهایی نیز قادر نیستند گریه کنند. حتی وقتی چشم‌های‌شان نمناک می‌شود نیز از طرف مقابل رو بر می‌گردانند.

اشک و ناراحتی ممکن است به خشم تغییر یابند که می‌تواند مستقیما هر کسی را که در دسترس باشد، تحت تاثیر قرار دهد.

۱۶. اندازه‌ی مردمک‌ها

نشانه‌ای ظریف که گاهی اوقات فقط به صورت ناخودآگاه تشخیص داده می‌شود و به ندرت خود افراد از این‌که مردمک‌های چشم‌شان بزرگ‌تر (گشادتر) یا تنگ‌تر شده‌اند، آگاه هستند.

میل جنسی علت شایع گشاد شدن مردمک‌ها است و گاهی اوقات به آن “‌خماری چشم‌”‌ یا “‌چشم‌های شهوانی‌”‌ می‌گویند (گاهی اوقات برای جذب مشتری روی صفحه‌ی اول مجله‌های کشورهای دیگر از مدل‌هایی با چشم‌های خمار استفاده می‌کنند). وقتی مردمک فرد مقابل‌مان گشاد می‌شود، ممکن است به سمت‌اش جذب شویم و در پاسخ به آن، مردمک چشم ما نیز گشاد می‌شود.

به همین نحو، با منقبض شدن مردمک چشم‌های‌شان، مردمک چشم‌های‌ ما نیز منقبض می‌شود. هم‌چنین مردمک چشم‌های‌مان با دیدن آدم‌‌های مورد علاقه یا مورد تحسین‌مان نیز گشاد می‌شوند. این مسئله در تعیین میزان وفاداری افراد موثر است (مثلا با نشان دادن تصویر یک سیاستمدار به آن‌ها).

هم‌چنین وقتی محیط تاریک باشد و نور کمی وارد چشم‌ها شوند نیز مردمک‌ها گشاد می‌شوند. شاید به همین دلیل باشد که کلوب‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، و دیگر مکان‌‌های رمانتیک تیره و تاریک هستند.

معکوس این قضیه –گشاد شدن مردمک چشم‌ها در اثر جذب شدن – هنگام ناامیدی یا عدم علاقه‌ی یک فرد به فرد دیگر است که در این حالت مردمک چشم‌ها منقبض می‌شود.

علت اساسی گشاد شدن چشم‌ها

این به علت تلاش شناختی فرد است. وقتی بیش‌تر فکر می‌کنیم، چشم‌های‌مان گشاد می‌شوند. این مسئله به توضیح “‌خماری چشم‌” کمک می‌کند: وقتی به فرد دیگری علاقه داریم، نگاه کردن به وی باعث می‌شوند عمیقا فکر کنیم چگونه می‌توانیم به وی دست یابیم و توجه‌اش را جلب کنیم. با این حال، انقباض مردمک‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشغول بودن بیش از حد مغز باشد (شاید فرد ناخودآگاه سعی می‌کند چشم‌اش به جهان ببندد، درست وقتی آدم‌ها عمدا چشم‌‌های‌شان را می‌بندند).

هم‌چنین بسیاری اعتقاد دارند، وقتی آدم‌ها در حال اتخاذ تصمیم بدی هستند، مردمک‌های‌شان بیش‌تر گشاد می‌شوند.

آدم‌هایی که دارای عنبیه‌ی تیره رنگ هستند

این افراد با عنبیه تیره رنگ (عنبیه: دایره‌ی رنگی اطراف مردمک) جذاب‌تر به نظر می‌رسند زیرا به سختی می‌توان مردمک‌شان را از عنبیه تشخیص داد؛ به همین دلیل نیز مردمک‌های تیره‌شان بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند. مردمک چشم آدم‌هایی را که دارای چشم‌های روشن هستند، می‌توان راحت‌تر تشخیص داد؛ از این رو، وقتی مردمک چشم‌های‌شان واقعا گشاد می‌شود، به راحتی قابل شناسایی است؛ همین عامل باعث افزایش جذابیت آن‌ها “‌در زمان گشادتر شدن مردمک چشم‌های‌شان‌”‌ می‌شود.

عکس این مسئله، هنگامی است که از فرد مقابل خوش‌مان نمی‌آید؛ مثلا در این حالت خودمان نیز چشم‌های‌مان را کمی تنگ‌تر می‌کنیم. آدم‌هایی با مردمک چشم کوچک‌تر تهدیدکننده یا ناخوشایند به نظر می‌رسند.

افراد با مردمک گشاد

با این‌که دلایل مختلفی برای گشادی یا انقباض مردمک چشم وجود دارد، نکته‌ی ساده‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به طور کلی مردمک‌های گشاد دارای نشانه‌ی مثبت، و مردمک‌های منقبض دارای نشانه‌ای منفی هستند. هم‌چنین یک نکته‌ی کلی مفید دیگر نیز در مورد گشادی مردمک‌ها وجود دارد: مردمک گشاد یعنی “‌بیش‌تر می‌خواهم‌”‌ و مردمک منقبض یعنی “‌می‌خواهم کم‌تر ببینم‌”‌.

مردمک‌هایی که دارای قطر کم‌تر از ۳ میلی‌متر یا بزرگ‌تر از ۶.۵ میلی‌متر هستند ممکن است نشان‌دهنده‌ی این حقیقت باشند که صاحب آن مواد مخدر مصرف کرده است (پلیس این موضوع را بررسی می‌کند).

مردمک‌هایی که دارای اندازه‌ی برابر نیستند، دایره‌ای شکل نیستند، یا در برابر نور واکنش نمی‌دهند ممکن است نشان‌دهنده‌ی آسیب مغزی صاحب‌شان باشند ( به همین دلیل نیز پزشکان با استفاده از چراغ قوه چشم‌های فرد آسیب دیده را بررسی می‌کنند).

۱۷. مالیدن چشم

وقتی فردی احساس ناراحتی می‌کند، ممکن است کمی اشک از چشم‌های‌اش خارج شود. برای پنهان ساختن این مسئله و تلاش برای خشک کردن چشم‌ها، این فرد ممکن است چشم‌های‌اش را بمالد و حتی وانمود کند خسته است یا چیزی در چشم‌اش رفته است. این مسئله نیز به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که نگاه‌شان را از شما بر گردانند.

عمل مالیدن چشم ممکن است توسط یک انگشت، یک انگشت و شست (برای هر دو چشم) یا با هر دو دست انجام شود. هر چه فرد بخواهد بیش‌تر چشم‌های‌اش را بپوشاند، به این معنی است که تلاش می‌کند چیزی را پشت دست‌های‌اش پنهان کند.

۱۸. خطوط چشم

ژن Pax6 بر بخش‌هایی از مغز (واقع در قشر سینگولیت قدامی چپ) که تمایلات رویکرد محور را تنظیم می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. این ژن هم‌چنین بر خطوط ظاهری در چشم‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. نتیجه شگفت‌انگیز آن‌ این است که آدم‌هایی با خطوط دایره‌ای در عنبیه‌‌شان معمولا گرم و رقیق‌القلب هستند. آن‌هایی هم که در عنبیه‌شان دارای خطوط متمرکزی هستند که دور مردمک انحنا یافته‌اند، افرادی هیجانی و تکانشگر هستند.

۳۰ زیباترین چشم جهان که شما را جادو می‌کنند

منبع changingminds
نوشته‌های مرتبط