9 روش از بین بردن موش در خانه که بسیار موثر است

هزاران سال است که موش ها همواره بلای جان انسان‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شوند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۹ روش از بین بردن موش در خانه را بدانید.

سر و کله‌ی این موجودات هر جایی پیدا می‌شود از مزرعه گرفته تا خانه، از سقف گرفته تا کف زمین! آنها نه تنها مواد غذایی را می‌دزدند، بلکه غذا و هوا را نیز آلوده می‌کنند، ملک و املاک آدم‌ها را ویران می‌کنند، طاعون خیارکی را به انسان‌ها منتقل می‌کنند و بیماری‌های زیادی را از حشرات انتقال می‌دهند. به علت تاثیرات مخربی که موش صحرایی دارد، مهم است بدانیم که چگونه باید به شیوه‌ای سریع و موثر از شر موش ها خلاص شویم.

۲ گونه‌ی اصلی موش صحرایی وجود دارد که همه‌ی صاحب خانه‌ها و به طور کلی انسان‌ها را آزار می‌دهند. یکی از این دو گونه، موش‌های صحرایی سیاه هستند که در مناطق ساحلی یافت می‌شوند و دیگری موش‌های صحرایی قهوه‌ای هستند که تقریبا در هر جایی که انسان هست، یافت می‌شوند. در حالی که موش‌های صحرایی سیاه اغلب سبزیجات و میوه‌ها را در اتاق زیر شیروانی می‌خورند، موش‌های صحرایی قهوه‌ای گوشت و ماهی را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل به طور عمده در سطح زمین ظاهر می‌شوند. در کل، موش‌ها می‌توانند تقریبا هر ماده‌ای را در هر جایی که می‌روند، بخورند و یک سوراخ کوچک برای این‌که پای‌شان به خانه‌ی شما برسد، کافی است. اگر می‌خواهید از سلامت خانواده‌ی خود محافظت کنید، از بین بردن موش‌های صحرایی بسیار مهم است.

مطلب مرتبط: ۵ نشانه هجوم سوسک آلمانی و ۱۰ راه خلاص شدن از شر آن ها

اکنون زمان آن رسیده است تا ۹ نکته و راهکار را برای خلاص شدن از شر موش‌های صحرایی و سایر موش‌ها در اختیار شما بگذاریم. همه‌ی روش‌های پیشنهادی از بین بردن موش در این نوشتار موثر و بسیار کاربردی هستند. برای کسانی که می‌خواهند موش‌ها را از خانه‌ی خود دور نگه دارند، وقت کمی را برای خواندن این مقاله صرف کنند تا با شیوه‌هایی مفید و موثر برای خلاص شدن از شر موش‌ها آشنا شوند.

در ادامه ۹ نکته و راهکار برای از بین بردن موش در خانه آمده است

۱. خانه را تمیز کنید.

تمیز کردن خانه به عنوان نخستین راه‌حل برای از بین بردن موش به حساب می‌آید. این کار برای دور نگه داشتن این حیوان از خانه‌تان بسیار ضروری است. اگر می‌خواهید موش‌ها که در خانه‌ی شما زندگی نکنند و دور و بر خانه‌تان در رفت و آمد نباشند، باید منابع غذا را حذف کنید یا آنها را پوشش بدهید. واضح‌تر این‌که باید باقی‌مانده‌ی غذاها و خوراک حیوانات خانگی را در یک ظرف دردار نگهداری کنید، حیاط و خانه را تمیز نگه دارید، در سطل زباله را همیشه بگذارید و ظرف غذای پرنده‌ها را بیرون نیندازید. به این ترتیب، می‌توانید مشکل وجود موش و دیگر موجودات مزاحم را به طور موثری محدود کنید.

۲. محل ورود آنها را به خانه پیدا کنید.

موش‌ها به طور غریزی با هر محیطی برای زندگی سازگار می‌شوند و سپس با هر راه‌حلی که برای از بین بردن آنها استفاده می‌کنید نیز سازگار می‌شوند، از جمله با طعمه و تله‌هایی که در حفره‌ها، اتاق زیر شیروانی، حفره‌های دیوار، زیر ستون‌ها و ایوان یا دیگر مکان‌هایی که دسترسی به آنها سخت است. موضوع آزاردهنده در این میان این است که موش‌های صحرایی می‌توانند بیماری‌های مختلفی را منتقل کنند، به ویژه که قادر هستند انگل‌های منتقل‌کننده‌ی بیماری را که باعث بروز برخی از اختلالات و بیماری‌های جدی برای انسان‌ها می‌شوند، با خود به خانه‌تان بیاورند.

پیدا کردن راه ورودی موش‌های صحرایی به عنوان یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن موش شناخته شده‌است. در حقیقت، موش‌ها برای ورود به خانه فقط به یک سوراخ به اندازه‌ی سرشان نیاز دارند به این معنی که اگر جایی فقط یک سوارخ به کوچکی سایز سر خودشان باشد از آن عبور می‌کنند و وارد خانه می‌شوند. اگر شما در حال تلاش برای جلوگیری از وارد شدن موش‌های صحرایی هستید، باید خانه‌تان را در مقابل ورود موش‌ها (جدا از موش‌های صحرایی) نیز که بسیار کوچک هستند، محافظت کنید. شما باید در اطراف خانه جست‌وجو کنید و ببینید که آیا نقاط ورودی برای وارد شدن موش‌ها وجود دارد یا نه، به ویژه جاهایی که در نزدیکی پی یا ورودی فضاهای گربه‌رو، زیر درها، اطراف دودکش و همه‌ی جاهایی که سیم‌کشی و لوله‌کشی به خانه شما انجام شده‌است.

۳. بستن راه‌های ورودی موش‌ها

پس از پیدا کردن ورودی، مسدود کردن آن گام بعدی برای از بین بردن موش است. به عبارت دیگر، شما باید این حفره‌‌ها را کور کنید تا مانع از ورود موش‌ها به خانه شوید. برای مثال، باید پنجره‌ها را بپوشانید و از پشم یا صفحه‌های توری برای مسدود کردن هر گونه شکافی در دیوارهای بیرونی استفاده کنید. علاوه بر این، باید از نوار درزبندی برای درها و مسدود کردن فضاهای موجود زیر درهای بیرونی استفاده کنید. این نوارها را می‌توان به راحتی در فروشگاه ابزارآلات و یراق‌فروشی پیدا کرد، بنابراین می‌توانید آنها را خریداری کنید.

علاوه بر این، محدود کردن اتصال درختان به خانه با برش دادن شاخه‌های درختان و درختچه‌ها یک راه خوب برای جلوگیری از وارد شدن موش‌ها به طبقه‌ی بالا است. و همیشه به یاد داشته باشید که هر گونه سوراخی را در نزدیکی اتاق زیر شیروانی مهر و موم کنید چرا که موش‌ها می‌توانند بالا بروند و همچنین به خوبی می‌پرند.

۴. تله موش

رپورتاژ

پس از مسدود کردن همه‌ی راه‌های ورودی موش‌ها به خانه، باید توجه‌تان را معطوف موش‌هایی کنید که درحال‌حاضر در خانه حضور دارند. در هنگام تمیز کردن خانه، می‌توانید محل زندگی آنها و جایی که در آن رفت و آمد می‌کنند را پیدا کنید. و نوارهای چوبی پایین دیوارها، مکان مناسبی برای گذاشتن تله‌ها هستند. استفاده از تله ممکن است شایع‌ترین راه از بین بردن موش باشد. البته این روش زحمت و تلاش زیادی را لازم دارد چرا که باید تعداد زیادی تله برای به دام انداختن موش‌های صحرایی آماده کنید.

به طور معمول، تله‌ها با کره‌ی بادام زمینی یا سایر غذاهایی که زود خراب نمی‌شوند، مجهز شده‌اند. این غذاها در امتداد مسیر عبور و مرور موش‌ها، که معمولا به دیوارها نزدیک است، قرار می‌گیرند، بنابراین موش‌ها به راحتی می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

با این حال، شما نباید از همان ابتدا تله‌ها را تنظیم کنید بلکه باید چند بار طعمه را داخل تله بگذارید تا آنها تصور کنند که خطری نیست و به راحتی به تله نزدیک شوند. موش‌ها هنگام کشف غذا واقعا تردید دارند که آیا باید آن را بخورند یا نه و هنگامی‌که یک موش کشته شود، دیگران قطعا دیگر دور و بر طعمه آفتابی نمی‌شوند. چند روز پس از آن‌که موش‌ها مواد خوراکی داخل تله را خوردند، می‌توانید تله‌ها را در این مکان‌ها تنظیم کنید و به مدت شب تا صبح منتظر بمانید. روش از بین بردن موش ها با تله را اگر خودتان تمایل دارید می‌توانید به مدت طولانی مورد استفاده قرار بدهید.

و هنگامی‌که موش‌ها گرفتار می‌شوند، شما باید خودتان آنها را بکشید. شما می‌توانید آنها را در یک سطل آب خفه کنید یا حتی آنها را بیرون از خانه رها کنید. اما ترجیحا بهتر است آنها را بکشید تا از ورودشان به خانه‌ی همسایه‌ها جلوگیری کنید.

۵. مسموم کردن موش‌ها

مسموم کردن یکی دیگر از روش‌های موثر برای از بین بردن موش ها است. اما این سموم خطرناک هستند زیرا متاسفانه ممکن است بعضی از حیوانات خانگی یا حتی بچه‌های کوچک آن را بخورند. این سموم نمی‌توانند بلافاصله موش را از بین ببرند و به آنها زمان می‌دهد که قبل از این‌که بمیرند، جایی را برای مخفی شدن پیدا کنند. هرچند بعدا می‌توانید آنها را پیدا کنید، پس نگران نباشید. تنها کاری که باید بکنید این است که بوی لاشه را دنبال کنید.

۶. از گیاهان دارویی برای از بین بردن موش‌ها استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید گیاهان دارویی را نیز به عنوان راهی برای از بین بردن موش در خانه مورد استفاده قرار دهید. شما می‌توانید گیاهانی مانند نعناع و سلمک معطر را در اطراف خانه‌تان برای محدود کردن تعداد موش‌های صحرایی بکارید.

این روش مبتنی بر بوی گیاهان دارویی است که می‌تواند موش‌ها را از خانه دور نگه دارد البته اگر میزان گیاهان دارویی به اندازه‌ی کافی باشد. بهتر است این گیاهان دارویی را همراه با همسایگان‌تان بکارید، و به این ترتیب می‌توانید به طور موثری تعداد موش‌ها را در منطقه کاهش بدهید. توصیه می‌شود که مقداری روغن نعناع فلفلی یا برگ نعناع تازه را در داخل کابینت یا کشوها و کمدها نگه دارید تا مشکل وجود موش در خانه را حل کنید.

۷. با شکارچیان طبیعی همکاری کنید.

پرورش حیوانات خانگی مورد علاقه‌ی شما است و همچنین راهی برای خلاص شدن از شر موش‌های صحرایی از خانه‌تان محسوب می‌شود. اگرچه همه‌ی سگ‌ها و گربه‌ها شکارچیان خوبی برای موش‌ها نیستند، اما همیشه تمایل به دنبال کردن آنها دارند، و همین یک عامل برای جلوگیری از ورود موش‌ها به خانه‌ی شما است.

علاوه بر این، شما باید مواد غذایی حیوانات خانگی خود را در ظروف کاملا مهر و موم شده و دربسته نگهداری کنید و به آنها در زمان‌های دقیق و مشخصی غذا بدهید. و اگر حیوان خانگی نداشته باشید، می‌توانید یک جعبه‌ی جغد در اطراف خانه‌ی خود قرار دهید تا این شکارچی طبیعی را برای کمک به حل مشکل موش جذب خانه‌تان کنید. چی از این بهتر؟!

۸. خارج کردن موش‌ها از خانه

پس از به دام انداختن موش‌ها یا مسموم کردن‌شان، از بین بردن آنها گام بعدی برای خلاص شدن از شرشان است. برای از بین بردن موش، باید دستکش لاتکس یا لاستیکی بپوشید. استفاده از یک محلول ضدعفونی‌کننده که از محلول مایع سفیدکننده (وایتکس) و آب به نسبت ۱ به ۴ آماده شده‌است، برای اسپری کردن روی بدن موش ضروری است. بعد از آن بهتر است به مدت ۵ دقیقه آنها را در این محلول غوطه‌ور کنید و سپس موش‌ها را در دو لایه‌ کیسه‌ی پلاستیکی قرار بدهید. شما همچنین می‌توانید هر چیزی را که در اثر تماس موش‌ها آلوده شد‌ه‌است، از قبیل جعبه‌های مقوایی، از خانه خارج کنید، و حتی می‌توانید اتاق زیر شیروانی خود را پاکسازی کنید.

۹. منطقه را پاکسازی کنید.

پاکسازی مناطق آلوده به موش‌ها نیز یکی دیگر از مراحل مهم خلاص شدن از شر موش‌ها است. قبل از شروع درمان باید درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و حداقل ۳۰ دقیقه این منطقه را ترک کنید. شما مجبور نیستید لانه‌ها یا سوراخ‌های موش را جارو بزنید تا ادرار و مدفوع با هم قاطی شوند. به جای این کار باید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده مانند همانی که در بالا ذکر شد استفاده کنید تا به مدت ۵ دقیقه منطقه را پاکسازی کنید و بعد با یک حوله‌ی کاغذی یا یک تکه پارچه آن‌جا را تمیز کنید.

شما باید هر چیزی که آلوده به موش‌ها شده ضد عفونی کنید مانند کفپوش‌ها، فرش‌ها، کانتر آشپزخانه، کابینت، مبلمان و لباس. به عنوان مثال، فرش و مبلمان باید با بخار تمیز شود در حالی که لباس باید با آب داغ شسته شود و سپس با حرارت خشک ‌شود. پس از اتمام این مأموریت، دستکش‌ها، دستمال‌ها و حوله‌های کاغذی را دور بیندازید و بدن‌تان را خوب بشوید.

نوشته‌های مرتبط