از بین بردن ساس: 10 روش خانگی مبارزه با ساس

اگر موقع بیدار شدن از خواب متوجه نقطه‌های خارش‌دار کوچک، ضایعات پوستی قرمزرنگ یا تاول‌هایی شدید، این‌ها می‌توانند نشانه‌ی آن باشند که در خانه‌تان ساس دارید و شما باید به فکر از بین بردن ساس ها باشید. این آفات ریز و کوچک می‌توانند به درز تشک‌ها، چارچوب تخت، فنر تشک تخت، و بالاتختی شما هجوم بیاورند. خلاص شدن از دست این ساس‌ها می‌تواند یک چالش باشد چون پیدا کردن‌شان سخت است و به سرعت تولید مثل می‌کنند. ساس‌ها را باید به سریعترین شکل ممکن از بین برد چون آنها می‌توانند نواحی دیگری از خانه را آلوده کنند و باعث به وجود آمدن یک مشکل بزرگتر بشوند.

در واقع، داشتن ساس‌ نشانه‌ی آن نیست که خانه‌ی کثیفی دارید، چراکه ممکن است آنها از طریق اثاثیه، مبلمان و تخت خواب دست دوم، البسه و اقلام دیگر به خانه‌ی شما آورده شده باشند.

خوشبختانه راه‌های طبیعی زیادی برای از بین بردن ساس این موجودات مزاحم که باعث خارش پوست‌تان می‌شوند و نمی‌گذارند شب‌ها خوب بخوابید وجود دارد. ساس‌ها در دمای بسیار داغ یا سرد دوام نمی‌آورند، در نتیجه، روش‌هایی مثل تمیز کردن با بخار، شستن با آب داغ، و خشک کردن در دمای بسیار بالا راه‌های طبیعی خانگی برای از بین بردن ساس‌های موجود در لباس و رختخواب هستند. برای مناطق بزرگتر، می‌توانید از روغن درخت چای و روغن اسطخدوس حشره‌کش‌های طبیعی درست کنید یا با پاشیدن خاک دیاتومه در درزها و شکاف‌هایی که ساس‌ها دوست دارند در آنها زندگی کنند، ساس‌ها را ریشه‌کن کنید.

پیش از آن که به بهترین راهکارهای خانگی از بین بردن ساس به طور طبیعی نگاهی بیندازیم، بگذارید نگاهی بکنیم به علائم وجود ساس‌ها و مشکلاتی که این حشرات ریز می‌توانند به وجود بیاورند.

مشکلاتی که ساس‌ها به وجود می‌آورند

ساس‌های بالغ به اندازه‌ی دانه‌ی سیب هستند و از خون انسان‌ها و حیوانات تغذیه می‌کنند. هرچند ساس‌ها باعث گسترش بیماری یا عفونت‌ها نمی‌شوند، اما باعث ناراحتی‌های شخصی بسیاری می‌شوند. ساس‌ها می‌توانند به سرعت به تختخواب‌ها، کاناپه‌ها و مبلمان هجوم بیاورند و پیدا کردن و کشتن‌شان کار سختی است چون آنها دوست دارند در ترک‌ها، درزها، و شکاف‌های تاریک پنهان شوند.

دکتر کارول درسارکیسیان در WebMD می‌گوید که ساس‌ها ظرف یک ماه به بلوغ می‌رسند و می‌توانند در سال ۳ یا ۴ نسل تولید کنند. بر اساس انجمن ملی کنترل آفات (NPMA)، مشکل خلاص شدن از دست ساس‌ها و کنترل آنها هر ساله در حال بیشتر شدن است. در یک نظرسنجی صورت گرفته توسط NPMA دریافتند که هتل‌ها، سینماها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و حتی تجهیزات پزشکی جاهایی هستند که با هجوم ساس‌ها مواجه می‌شوند.

نشانه‌ها و علائم ساس‌ها

شکی نیست که ساس‌ها مایه‌ی رنجش هستند و از بین بردن این آفات کوچک باید در اولویت امور باشد. یکی از نخستین علائمی که نشان می‌دهد ممکن است مورد هجوم ساس‌ها قرار گرفته باشید، اثر گزش روی پوست‌تان است. این گزیدگی‌ها می‌توانند در هرجایی از بدن‌تان که ساس‌ها می‌تواند به آنجا نفوذ کنند ظاهر شوند. به گزارش سرویس سلامت همگانی در بریتانیا، بعضی از علائم دیگر گزش ساس‌ها عبارتند از:

  • برجستگی‌های قرمز خارش‌دار روی پوست
  • یک ضایعه‌ی پوستی قرمز خارش‌دار
  • تاول یا ورم‌های آب دار
  • عفونت پوستی حاصل از خاراندن پوست خارش‌دار و ورود باکتری‌ها به داخل زخم

ممکن است بعضی از علائم نیز در اطراف تخت شما وجود داشته باشند که نشان بدهند لازم است درباره‌ی به کار بستن شیوه‌های کارآمد کنترل ساس‌ها فکری بکنید. به عنوان مثال، ممکن است با چراغ قوه ساس‌های کوچک اطراف لبه‌ی تشک‌تان را مشاهده کنید. همچنین ممکن است متوجه لکه‌های تیره یا قرمز در روی تخت‌ یا تشک‌تان بشوید. این‌ها مدفوع خشک شده‌ی آنها یا خون خشک شده‌ی یک ساس مرده است.

بهترین راه‌های خلاص شدن از وجود ساس‌ها در تخت خواب، تشک، بالاتختی، کاناپه، یا هرجای دیگری که ممکن است زندگی بکنند چیست؟ در اینجا بعضی از بهترین روش‌های امتحان شده‌ی مقابله با ساس‌ها به شما معرفی می‌شود.

از بین بردن ساس

۱. نواحی مورد هجوم ساس‌ها را پیدا کنید

یکی از نخستین اقدامات برای زدودن تمام آثار ساس‌ها از خانه‌تان آن است که تمام نواحی مورد هجوم ساس‌ها را شناسایی کنید. ساس‌ها معمولا در اتاق خواب یافت می‌شوند، اما می‌توانند در هر اتاقی از خانه که آدم‌ها و حیوانات خانگی در آنها می‌خوابند ساکن شوند.

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده امریکا توصیه می‌کند که به دقت درزهای تشک‌ها و دیگر مبلمان نرم خانه‌تان را بررسی کنید. فضاهای بین کوسن‌ها، تشک و چارچوب تخت‌تان و هر جای دیگری در اتاق خواب‌تان که ممکن است ساس‌ها در آن پنهان شده باشند را چک کنید. فراموش نکنید که لولاهای کشوها، پشت کاغذدیواری‌های شل شده، و حتی درون لوازم الکتریکی را چک کنید.

۲. از جاروبرقی استفاده کنید

استفاده از جاروبرقی برای بالا کشیدن ساس‌ها روشی ساده و کارآمد برای ریشه کن کردن ساس‌ها از اتاق خواب‌تان است. برای مطمئن و خلاص شدن از تخم‌های ساس در درزهای تشک‌تان، از یک برس سفت استفاده کنید تا هر تخمی را که به جایی چسبیده است از آن جدا کنید.

در رابطه با کنترل ساس‌ها، مجلهی میکروبشناسی بالینی می‌گوید که جارو کشیدن می‌تواند ما را به سرعت از دست تعداد زیادی از ساس‌ها و تخم‌های آنها خلاص کند. هنگام استفاده از جارو برقی برای کنترل هجوم ساس‌ها، بسیار مهم است که از یک کیسه‌ی یک بار مصرف استفاده کنید. به محض آنکه ناحیه‌ی ساس زده را جارو برقی کشیدید، کیسه را بردارید و قبل از دور انداختن در آن را خوب ببندید.

۳. اقلام را منجمد کنید

با قرار دادن اقلام کوچک‌تر در فریزر ساس‌های موجود در آنها را بکشید. هرچند ساس‌ها نمی‌توانند دمای بسیار سرد را تحمل کنند، اما به راحتی و بدون هیچ غذایی می‌توانند به مدت یک سال در یک اتاق خنک زندگی کنند.

برای آن که به طور طبیعی ساس‌ها را از بین ببرید باید اقلام ساس زده را به مدت دو ساعت در فریزری قرار دهید که دمای آن زیر ۱۷- درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۴. از بخار داغ استفاده کنید

بخار داغ علاج خانگی فوق‌العاده‌ای برای از بین بردن ساس‌ها و تخم آنها بدون آسیب زدن به محیط زیست است. روش بخار داغ برای از بین بردن ساس‌ها می‌تواند ساس‌ها را از شکاف‌ها و درزهای کوچک بزداید. همچنین بخار می‌تواند در آستر تشک نفوذ کند و آلودگی ایجاد شده توسط ساس‌ها را در درون تشک از بین ببرد.

دانشمندان دریافته‌اند که ساس‌ها وقتی در معرض دمای بالای ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌گیرند کشته می‌شوند.

بنابراین اگر یک بخار شوی داشته باشید می‌توانید برای خلاص شدن از دست ساس‌ها، بدون به کار بردن مواد شیمیایی، از آن استفاده کنید.

رپورتاژ

۵. رختخواب و لباس‌ها را با آب داغ بشوئید

شما همچنین می‌توانید با شستن لباس‌ها و دیگر اقلام پارچه‌ای ساس زده در لباس‌شویی و شستن آنها در دمای بالای ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد از شر ساس‌ها خلاص شوید. این احتمالا یکی از ساده‌ترین راه‌های طبیعی برای کشتن ساس‌ها و زدودن آنها از البسه و اقلام دیگر است.

۶. از یک خشک کن استفاده کنید

بعد از شستن لباس یا ملحفه با آب داغ، باید این اقلام را در یک خشک کن با دمای بسیار بالا خشک کنید. این کار شما را دوبرابر مطمئن‌تر می‌سازد که ملحفه از ساس‌ها پاک شده است.

دکتر کارول درسارکیسیان در WebMD برای ساس زدایی کردن اقلام پارچه‌ای مثل پرده‌ها، رختخواب، کفش‌ها، و اسباب بازی‌ها روش شستن با آب داغ و استفاده از خشک کن را توصیه می‌کند.

همچنین می‌توانید برای بیرون راندن ساس‌ها از شکاف‌ها علاوه بر جاروبرقی از سشوار نیز استفاده کنید. سشوار را روی داغ‌ترین حالت قرار دهید و به سمت ترک بگیرید. هوای داغ ساس‌ها را خواهد کشت و آنها را از آنجا بیرون خواهد راند. هر ساسی که توسط سشوار کشته نشد را می‌توان با جاروبرقی بیرون کشید.

۷. روی تشک‌ها و بالش‌ها روکش بکشید

یک راه طبیعی دیگر برای جلوگیری از گزیده شدن توسط ساس‌ها در طول شب و هجوم بردن آنها به بخش‌های دیگر خانه‌تان آن است که تشک‌ها و بالش‌ها را روکش کنید. روکش‌های تشک‌ها، فنر تختخواب‌، و بالش‌ها پوشش‌های محکم بافته شده‌ای هستند که از ورود یا خروج ساس‌ها جلوگیری می‌کنند. از روکش‌ها باید حداقل به مدت یک سال استفاده شود تا مطمئن شوید که تمام ساس‌ها به طور طبیعی از بین می‌روند.

علاوه بر روکش کردن لوازم رختخواب‌تان، راه پیشنهادی دیگر قرار دادن تله‌ی حشرات زیر تخت و کنار پایه‌های آن است تا از بالا خزیدن ساس‌ها جلوگیری شود.

درحالی که راهکارهای فوق راه‌های بی‌نظیری برای رفع ساس از خانه‌ی شما هستند، اما برای کشتن ساس‌ها در جاهایی که دسترسی به آنها دشوار است استفاده از حشره‌کش‌های طبیعی نیز امری ضروری است. در ادامه چند حشره‌کش طبیعی که می‌توانید از آنها برای راحت شدن از دست ساس‌ها استفاده کنید به شما معرفی می‌شود.

۸. افشانه‌ی حشره‌کش روغن درخت چای

خواص حشره‌کشی روغن درخت چای آن را به یک راهکاری طبیعی فوق‌العاده برای رهایی از هجوم ساس‌ها تبدیل می‌کند. شما می‌توانید از این افشانه‌ی دست‌ساز برای کشتن ساس‌ها در جاهایی که دسترسی به آنها سخت است، مثل ترک‌ها، درزها و لولاهای مبلمان استفاده کنید.

در مطالعه‌ای در ۲۰۱۴ دریافتند که روغن درخت چای یک ماده‌ی دفع حشره‌ی کارآمد و طبیعی است و به عنوان یک حشره‌کش نیز عمل می‌کند.

برای ساختن یک حشره کش طبیعی با روغن درخت چای، ۲۰ قطره روغن درخت چای را در یک بطری افشانه‌ی پر از آب بچکانید و آن‌ را خوب تکان بدهید. به میزان دلخواه از این افشانه‌ی حشره‌کش طبیعی را در تمام نواحی که فکر می‌کنید ساس‌ها در آنجا زندگی می‌کنند بپاشید. از افشانه‌ی روغن درخت چای هر روز استفاده کنید تا تمام نشانه‌های وجود ساس‌ها به طور کامل ناپدید شوند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده بطری آن را خوب تکان بدهید.

روغن درخت چای همچنین یک درمان طبیعی عالی برای معالجه‌ی خارش پوست به وجود آمده توسط ساس‌ها است.

۹. افشانه‌ی آفت‌کش روغن اسطخدوس

مثل روغن درخت چای، از روغن معطر اسطخدوس هم می‌توان برای ساخت یک افشانه‌ی آفت‌کش کارآمد جهت کشتن ساس‌ها استفاده کرد. خواص حشره‌کشی روغن اسطخدوس برای ساس‌ها حالت سمی دارد اما استفاده از آن در گوشه و کنار خانه برای آدم‌ها کاملا بی‌ضرر است.

در مطالعه‌ای بر روی تاثیر روغن‌های معطر و استفاده از آنها برای کنترل حشرات و ساس‌ها دریافتند که ترکیبی از روغن اسطخدوس و روغن نعناع به طرز کارآمدی حشرات را از بین می‌برد. روغن اسطخدوس به از بین بردن تخم و کرم حشرات و همینطور دفع ساس‌ها نیز کمک می‌کند. روغن نعناع نیز یک اثر دفع حشرات قوی دارد.

به یک بطری افشانه‌ی پر از آب ۱۰-۱۵ قطره روغن معطر اسطخدوس و ۱۰-۱۵ قطره روغن نعناع اضافه کنید و در مناطق مورد هجوم ساس‌ها بپاشید. از این افشانه‌ی آفت‌کش طبیعی هر روز استفاده کنید تا دیگر هیچ نشانه‌ای از هجوم ساس‌ها باقی نماند. قبل از هر بار مصرف، بطری را خوب تکان بدهید.

۱۰. خاک دیاتومه برای کنترل ساس‌ها

خاک دیاتومه یک حشره‌کش طبیعی و بی‌خطر برای از بین بردن ساس‌ها است. پودر خاک دیاتومه با خشک کردن آب بدن ساس‌ها به کشتن آنها کمک می‌کند، چون این ماده غشای محافظ بیرونی آنها را از بین می‌برد. از آنجایی که ممکن است جاروبرقی‌ها تمام ساس‌ها را از درزهای عمیق بیرون نکشند، لذا خاک دیاتومه راه بی‌نظیری برای کنترل ساس‌ها و جلوگیری از هجوم بیشتر آنها است.

در مطالعه‌ای بر روی استفاده از خاک دیاتومه برای از بین بردن ساس‌ها دریافتند که این ماده راهی بی‌خطر و غیرسمی برای پاک کردن خانه از وجود ساس‌ها است. هرچند خاک دیاتومه کند عمل می‌کند، اما در این مطالعه معلوم شد که این در واقع یک مزیت است. چون ساس‌ها این پودر را به ساس‌های دیگر انتقال می‌دهند و کمک می‌کنند این حشره‌کش طبیعی در زیستگاه‌شان پخش شود. در این مطالعه دریافتند که ظرف ۴۰ روز، ۸۰% از تمام ساس‌ها کشته شده‌اند. نابودی کامل ساس‌ها ظرف ۱۲ روز اتفاق افتاد.

برای مقابله‌ی طبیعی با هجوم ساس‌ها با استفاده از خاک دیاتومه، این پودر را در تمام مناطقی که ممکن است ساس‌ها پنهان شده باشند بپاشید. این فرآیند را هر ۳ روز یکبار و به مدت ۲ هفته تکرار کنید تا از دفع کامل ساس‌ها مطمئن شوید.

چطور از هجوم ساس‌ها جلوگیری کنیم

بهترین راه برای آن که مطمئن شوید هیچ وقت مورد گزش ساس‌ها قرار نمی‌گیرید در وهله‌ی اول جلوگیری از هجوم ساس‌ها به منزل‌تان است. در ادامه چند توصیه‌ برای جلوگیری از هجوم ساس‌ها به شما معرفی می‌شوند:

  • اگر متوجه لکه‌های خون یا لکه‌های تیره رنگ در رختخواب‌تان شدید، بلافاصله کل تختخواب، تشک‌ها، و ملحفه‌ها را به دنبال ساس‌ها بشد.
  • بعد از برگشتن از تعطیلات، اثاثیه‌تان را به طور کامل جاروبرقی بکشید.
  • وقتی که در هتل اقامت می‌کنید، یک چراغ قوه با خودتان ببرید تا با استفاده از آن چارچوب رختخواب و تشک‌ها را به دنبال نشانه‌های آشکار وجود ساس‌ها بشد.
  • قبل از آنکه مبلمان، تختخواب، یا تشک‌های دست دوم را به منزل‌تان وارد کنید، آنها را به طور کامل بشد تا مطمئن شوید که هیچ ساسی در گوشه‌ها، لولاها، و درزهای آنها پنهان نشده باشند.
نوشته‌های مرتبط