اعداد معروف: ۲۵ عجیب ترین و معروف ترین عدد جهان و دلیل اهمیت آن‌ ها

هرچند ممکن است خاطرات بسیار بدی از درس جبر دوران دبیرستان داشته باشید اما انکاناپذیر است که ریاضیات نقشی حیاتی در زندگی روزانه‌ی ما ایفا می‌کند. اما حتی برای کسانی از شما که از فکر حساب و کتاب هم حالتان بد می‌شود باید بگویم که، نترسید، امروزه هیچ مسئله‌ای در کار نخواهد بود … خب، حداقل نه چندان زیاد. در حالی که بعضی اعداد در فهرست اعداد معروف بسیار با علم و سایر حرفه‌های دانشگاهی مرتبط هستند، بعضی دیگر فقط به خاطر خوش‌شانس (یا بدشانس) بودن معروف هستند. اگر می خواهید با اعداد معروف آشنا شوید این هم 25 عدد معروف و علت اهمیت آن‌ها.

25. عدد پی (3.14000)

یکی از مهم‌ترین اعداد فرد در تاریخ است، که کاربردهای آن شامل استفاده‌هایش در آمارهای جهانی، پیش‌بینی الگوهای آب و هوایی، و در سایر کاربردهایی می‌شوند که نیازمند قدرت محاسباتی گسترده هستند. به عنوان شناخته شده‌ترین ثابت ریاضیاتی در جهان، جالب است ذکر کنیم که  π  (پی‌واس) شانزدهمین حرف در الفبای یونانی و انگلیسی است.

24. عدد اویلر (2.718000)

مثل پی، اویلر یک عدد اصم (گنگ)، بدون تکرار و بی‌پایان است که حد طبیعی را برای بسیاری از فرایندها و کاربست‌ها در طبیعت، علم، و ریاضیات، بالاخص در اقتصاد، نشان می‌دهد. این عدد که از روی اسم لئونارد اویلر نامگذاری شد، در واقع توسط دانشجویش برنولی کشف شد که نزد یک نزول خور رفته بود تا پول قرض بگیرد. در آن موقع، در حالی که داشت درباره‌ی نرخ بهره‌ی مرکبی که اعمال می‌شد تصمیم می‌گرفت به یک عدد تقریبی بر خورد که ما آن را به عنوان  e (اویلر) می‌شناسیم، عددی که به عنوان یک عامل محدود کننده عمل می‌کرد.

23. ثابت اویلر (0.57721000)

ثابت اویلر، که نباید با عدد اویلر اشتباه گرفته شود، و گاهی ثابت اویلر-ماسکرانی نامیده می‌شود، کاربست قابل توجهی به طور ویژه در تئوری اعداد و سایر فرمول‌ها و محاسبات مربوط به مهندسی دارد.

22. 4.6692

یک ثابت ریاضیاتی استفاده شده برای (آیا آمادگی آن را دارید؟) توصیف سیستم‌های پویای تفاوت‌های متوالی در مضاعف کردن دوره با استفاده از نمودار دوشاخگی قبل از آنکه آن‌ها وارد یک ساختار بی نظم بشوند. عجب جمله‌ای گفتم! میچل فیگنبام که در سال 1975 با استفاده از یک ماشین‌ حساب استاندارد این عدد را کشف کرد. همچنین ثابت کرد که ثابت ریاضیاتی 4.6692 در شماری از توابع ریاضیاتی مربوط به بی‌نظمی حضور دارد.

21. 666

علاوه بر تفسیر شدن به عنوان عدد وحش در انجیل، چند معنی مهم دیگر نیز به شکلی یکسان در نزد تاریخ دوستان و نظریه‌پردازان توطئه دارد، که یکی از آن‌ها طول مدت امپراطوری آشوری قبل از شکست توسط بابل بود.

20. گوگول

رقم 1 با 100 صفر بعد از آن، این عدد الهامی بود برای موتور جستجوی گوگل. این عدد همچنین به کلمه‌ی گوگول پلکس یا 10 به توان گوگول منجر شد، که به نامی مشابه برای شرکت گوگل تبدیل شد.

مطالب مرتبط: ساعت ۱۱:۱۱ آیا برای شما اتفاق می‌افتد ؟

19. صفر

صفر، که همچنین با نام‌های هیچ یا پوچ هم شناخته می‌شود، از جهت دیگری هم معروف است؛ صفر عددی است که سیستم شمارش denominational  را فراهم آورد و مبنای ریاضیات مدرن شد. همچنین به عنوان یک عدد خنثی، می‌تواند به هر عددی اضافه شود اما ارزش آن را در جمع تغییر ندهد. و در ضرب به عنوان یک عنصر “جذب” نیز شناخته می‌شود چون هر چیزی را که در آن ضرب کنید نتیجه صفر خواهد بود.

18. یک

چه در عملکرد دانشگاهی، ورزش یا رقابت وقتی قبل از علامت پوند بیاید، تقریبا به صورت جهانی حاکی از برتری بر و بالاتر بودن از بقیه است.

17. هفت

خوش‌یمن‌ترین عدد، هفت، به خاطر روزهای هفته، گناهان اصلی، قاره‌ها، رنگ‌های رنگین‌ کمان، نت‌های موسیقی، خارش هفت ساله، آسمان هفتم، و بسیاری موارد دیگر معروف است. در اروپا، آدم‌ها معتقدند که هفتمین پسر/دختر از هفتمین پسر/دختر هر فرد، قدرت‌های جادویی خواهند داشت. در حالی که مردم آمریکای لاتین معتقد بودند آن‌ها به گرگینه یا لوبیسون تبدیل خواهند شد. این همچنین بخشی از پدیده‌ی “آبی-هفت” است که در آن وقتی از افراد خواسته می‌شود عدد مورد علاقه‌شان را نام ببرند غالبا انتخاب‌شان 7 است، در حالی که رنگ مورد علاقه‌شان آبی است.

16. نسبت طلائی

این نسبت که تحت عنوان میانه‌ی طلائی یا بخش طلائی نیز شناخته می‌شود، عبارتی است که نسبت‌های کامل جهانی را در علومی مانند معماری و آناتومی توصیف می‌کند. تقریبا 1.6180339887، دو کمیت مشمول نسبت طلائی کامل به حساب آورده می‌شوند اگر نسبت آن دو کمیت و کمیت بزرگتر با نسبت بین کمیت بزرگتر و کوچکتر یکسان باشد.

مطالب مرتبط: عدد شانس شما چند است؟ خودتان محاسبه کنید

15. پنج

طبق نظر فیثاغورث، عدد 5 عدد کامل عالَم صغیر (میکروکوزم) است. ارسطو نیز یک عنصر پنجم را به 4 عنصر از مطالعات یونانی اضافه کرد و آن را اتر نامید. که به مبنایی برای اکثر شیوه‌های معنوی کیمیاگران باستانی تبدیل شده است. این عدد همچنین از اهمیت و نمادگرایی معنوی نیز در سایر فرهنگ‌ها، من جمله بوداییان چینی و ژاپنی، برخوردار است. این عدد همچنین به مبنای discordianism تبدیل شده است. یک شبه مذهب خنده‌دار که توسط رابرت آنتون ویلسون به شهرت رسید. که معتقد بود هر چیزی در جهان اتفاق می‌افتد با عدد 5 یا مضربی از پنج ارتباط دارد.

14. هشت

عدد تکامل، با بی‌نهایت در ارتباط بوده است. مصریان باستان عقیده داشتند که این عدد تعادل و جزئی از نظم کیهانی است. برای ژاپنی‌ها این عدد به معنی کثرت است. در حالی که فیثاغورثیان معتقد بودند این عدد نمادی از عشق و دوستی است، بنابراین آن‌ها آن را “تکراکتیس” کبیر می‌نامیدند.

13. 43252003274489856000

اگر شیفته‌ی بازی با مکعب‌های روبیک هستید، این تعداد کل ترکیب‌هایی است که می‌توانید با این پازل ترکیبی 3 بعدی که توسط انرو روبیک در 1974 اختراع شد، انجام دهید. این ترکیب نیز جزو اعداد معروف به حساب می آید.

رپورتاژ

12. 13

به خاطر معروف بودن جمعه سیزدهم، 13 گربه‌ی سیاه، یا موکینگ‌برد لین 1313 ، این عدد علاوه بر اینکه جزو اعداد معروف محسوب می شود، نشانه‌ای شوم نیز به حساب می‌آید. و همچنان هاله‌ای از رمز و راز در اطراف این عدد وجود دارد. حتی در دوران‌های مدرن، شما به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هیچ طبقه‌ی سیزدهمی در بعضی از ساختمان‌های بلند وجود ندارد. در حالی که اعداد پرواز هواپیماها مرتب تغییر داده می‌شوند تا از ارتباط آن‌ها با عدد 13 جلوگیری شود. این عدد همچنین از زمانی که مسیح در شام آخر اعلام کرد که یکی از 13 حواری به او خیانت خواهند کرد برای مسیحیان از اهمیت مذهبی برخوردار است.

11. 18

در اکثر کشورها، مردان و زنان جوان بیش از هر چیزی انتظار این سن را می‌کشند. چون سن “بزرگی” است، که در آن مجموعه‌ای از قوانین به آن‌ها رسیدن به وضعیت بزرگسالی را اعطاء می‌کنند. در بعضی از قوانین و حوزه‌های قضائی، آن‌هایی که 18 سال دارند می‌توانند درخواست گواهینامه‌ی رانندگی بدهند و بعضی حقوق به آن‌ها داده می‌شود که به اقلیت تعلق دارد. با این حال، این سن در نواحی و کشورهای مشخص فرق می‌کند. به همین خاطر در فهرست اعداد معروف قرار می گیرد.

مطالب مرتبط: راز اعداد فرشتگان : رمزگشایی و تفسیر اعداد تکرار شونده

10. 911

به عنوان یک شماره تلفن اضطراری در طرح شماره‌گذاری امریکای شمالی (NANP) این عدد در 1968 ایجاد شد. و دسترسی به پلیس، آمبولانس، و خدمات آتش نشانی را فراهم می‌آورد. در کانادا به تنهایی، 12 میلیون تماس با 911 گرفته شد. این عدد همچنین می‌تواند به حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، یا 911 اشاره داشته باشد.

9. 15

نهمین مورد از فهرست اعداد معروف 15 است. خانم‌های جوان در آمریکا، بیشتر از هر سالی انتظار پانزدهمین تولدشان را می‌کشند چون این سن نمایانگر گذار آن‌ها از کودکی به دوشیزگی است. مشابه بر میتصوا یا بت میتصوا (سن تکلیف)، رونمایی، کوتیلیون (نوعی رقص دو نفره)، این نیز مستلزم آمادگی‌های مفصل است. هرچند این برنامه در کشورهای آمریکای لاتین و در جوامع دارای افراد آمریکای لاتین فرق می‌کند. معمولا با یک جشن شکرگذاری آغاز می‌شود و پر از نمادگرایی‌هایی مانند تاج، گردنبند، و غیره و مراسمی مانند” 15 شمع ” است.

8. 12

در ورزش، عدد 12 محبوب ترین عدد در تاریخ NBA  به حساب می‌آید و 327 ورزشگار این شماره را بر تن کرده‌اند. این عدد همچنین در NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکا) نیز محبوب است. چرا که سه بار توسط برنده‌ی سوپرباول و بازیکن خط حمله‌ی نیو انگلند پترویت، تام برادی، و همچنین سایر ورزشکاران تالار شهرت مانند جیم کلی، تری برادشاو، راجر استوباخ، جو ناماث، و کن استبلر پوشیده شده است.

7. 10:10

همان طور که در تصاویر کاتالوگ ساعت توماس سث از 1879 تا 1940 دیده می‌شود، وضعیت پیش‌فرض 10:10 در ساعت‌ها ممکن است به خاطر آن انتخاب شده باشد که متقارن است و به لحاظ زیبایی‌شناختی خوشایند به نظر می‌رسد. هرچند سایر وضعیت‌های متقارن عقربه‌ها مانند 8:20، 8:18 و 2:50 نیز استفاده شده‌اند. وضعیت 10:10 با اهداف زیباشناختی و مرسوم همچنان به قوت خود حفظ شده است. همچنین بعضی پیشنهاد داده‌اند که از وضعیت 10:10 استفاده شود چون این حالت شبیه به لبخند است.

6. 23

این عدد که در دهه‌ی 1990 به خاطر قهرمان شش دوره‌ی NBA ، ارزشمندترین بازیکن NBA برای پنج دوره ، و شوتینگ گارد شیکاگو بولز و بهترین تازه‌کار NBA در 1985، مایکل جوردن؛ معروف شد به فروش فراوان کالاهایی از لباس‌های کشباف گرفته تا کفش‌های ایر جوردن بسیار محبوب با درج عدد 23 منجر شده است. این شماره که یکی از اعداد معروف است، توسط ارزشمندترین بازیکن دو دوره‌ی NBA، لیبرون جیمز پوشیده می‌شود. همچنین روی یونیفرم الگوی مشهور فوتبال انگلیس و چهره‌ی فوتبالی تیم لس آنجلس گلکسی، دیوید بکهام، نیز درج شده است.

مطالب مرتبط: ۱۰ روش عالی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

5. 32

بر عکس عدد 23 جوردن، شماره‌ی 32 پیراهنی است که توسط ورشکاران معروفی مانند الگوی مشهور تالار مشاهیر جیم براون، مهاجم نوک سابق تمام دوران لیگ ملی فوتبال. و اروین “مجیک” جانسون، قهرمان پنج دوره‌ی NBA  پوشیده شده است. این عدد همچنین شماره‌ی لباس پرتاب کننده‌ی تیم آنجلز دوجر، سندی کوفاکس و برنده‌ی جایزه‌ی هیسمن، اوجی سیمپسون است.

4. 555

قبل از پیدایش گوشی‌های هوشمند، مردان هیچ چاره‌ای نداشتند جز این که تلفن ثابت دختران را از آن‌ها بخواهند. اگر شماره‌ی آن دختر با 555 شروع می‌شد، آن‌ها مطمئنا ناامید می‌شدند. چون هیچ شماره‌ای وجود نداشت که با 555 شروع شود. این موضوع در طول چند دهه‌ی گذشته چنان محبوب شد که در هزاران فیلم و رمان نیز از آن استفاده شده است.

3. 10

اگر زمان زیادی را در اینترنت صرف کرده باشید، مطمئنا متوجه تعداد کثیر 10 پست برتر خواهید شد. به نظر می‌رسد فهرستی از 10 مورد برتر برای هر چیزی از کاهش وزن گرفته تا مسائل مربوط به تاریخ وجود دارد. به علاوه، تعداد معقولی از سیستم‌های شمارش بر مبنای 10 هستند. در نتیجه نادیده گرفتن اهمیتی که این عدد در زندگی روزانه‌ی ما دارد کار دشواری است.

2. 365

علاوه بر آن که تعداد روزهای سال است که انتظار می‌کشید تا تولدتان از راه برسد، 365 در مذاهب متعددی از اهمیت برخوردار است. مثلا در یهودیت این عدد، تعداد فرامین منفی است. به خاطر وضعیتش به عنوان عدد عموما پذیرفته شده‌ی روزهای یک سال، نقش مهمی در سیستم‌های کامپیوتری، کسب و کار، و محصولات مالی ایفا می‌کند.

1. 5309-867

دهه‌ی 1980 شاهد تعداد زیادی از چهره‌های یک شبه موفق شده بود و ترانه‌ی تامی توتون به نام “جنی 8675309” شرکت‌های تلفن و مشتریان‌شان را برای چندین سال کلافه کرده بود. بر اساس این ترانه، اگر این شماره را بگیرید دختری لاقید (در امور جنسی) به نام جنی تماس شما را پاسخ خواهد داد.

علاوه بر افزایش تعداد شکایات از تماس‌های زننده به مدت چند سال توسط مشتریانی که این شماره به آن‌ها داده شده بود، این شماره همچنین به “گران‌ترین” شماره‌ی تلفن تا آن روز تبدیل شد. وقتی که یک دی‌جی اهل نیوجرسی که این خط را در 2004 خریداری کرده بود آن را در  eBay در ازای 2.025 دلار فروخت. اسپنسر پوتر ، به جای آن که کسب و کار موسیقی خود را پیش ببرد، از سوی طرفداران این ترانه روزانه بیش از 30 تماس دریافت می‌کرد. تبلیغات او به این شکل بود: “شرکت دی‌جی خود را با مشهورترین شماره‌ی تاریخ، 5309-867، می‌فروشم.”

راز اعداد فرشتگان : رمزگشایی و تفسیر اعداد تکرار شونده

منبع list25
نوشته‌های مرتبط