عجیب ترین مذهب دنیا: 25 عجیب و غریب ترین مذاهب جهان

چند مذهب را می‌شناسید؟ آدم‌ها معمولا فقط با معروفترین و مرسوم‌ترین مذاهب مانند مسیحیت، اسلام، بودیسم، و یهودیت آشنا هستند. در واقع، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند، مذاهب کمتر شناخته‌شده‌ای که مردم سرتاسر جهان به آن‌ها عمل می‌کنند. برای آنکه برخی از جالب‌ترین، عجیب و غریب‌ترین، و خاص‌ترین مذاهبی را که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشید به شما نشان بدهیم، مقاله‌ای ترتیب داده‌ایم از ۲۵ عجیب ترین مذهب دنیا که وجود دارند.

۲۵. رائلیان

رائلیان، که با عنوان جنبش رائلیان هم شناخته می‌شود، یک مذهب UFO  است که در ۱۹۷۴ توسط راننده‌ی آزمایش کننده‌ی سابق خودروهای مسابقه فرانسوی کلود وریلون (که اکنون با نام رائل شناخته می‌شود) بنیان‌گذاری شد. این مذهب بر مبنای این اعتقاد است که دانشمندانی هزاران سال پیش از سیاره‌ی دیگری به زمین آمده‌اند و تمام موجودات زنده من جمله انسان‌ها را آفریدند.

۲۴. ساینتولوژی (علم گرایی)

ساینتولوژي گخ در ۱۹۵۴ توسط آر. هابارد به وجود آمد، مذهبی است که به مطالعه‌ی ماهیت معنوی حقیقی آدم‌ها و روابط‌شان با خودشان، خانواده‌شان، گروه‌ها، بشر، تمام موجودات زنده، جهان ماده، جهان معنویت، و باری‌تعالی می‌پردازند. طبق ساینتولوژی، انسان یک موجود معنوی نامیرا است که تجربه‌اش بسیار فراتر از فقط یک عمر گسترده می‌شود.

۲۳. ملت یهوه

ملت یهوه، بحث‌برانگیزترین شاخه‌ی جنبش مذهبی اسرائیلی عبری سیاه، مذهبی است که از روی رهبر آن یهوه بن یهوه نامگذاری شده است. این مذهب بخش‌هایی از الهیاتش را بر مبنای تفسیر انجیل قرار داده است؛ اما از جریان اصلی مسیحیت و یهودیت فاصله می‌گیرد و گاهی یک گروه‌ نفرت یا یک فرقه‌ی خودبرتر پندار سیاه به حساب آورده می‌شود.

۲۲. کلیسای تمام جهان

کلیسای تمام جهان یک مذهب نوکافری است که در ۱۹۶۲ توسط اوبرون زل راون‌هارت و همسرش مورنینگ گلوری زل راون‌هارت بنیان‌گذاری شد. این مذهب که مقر آن در کالیفرنیا است، از یک گروه متشکل از دوستان و عاشقان شکل گرفت که از مذهبی خیالی با همان نام در رمان علمی تخیلی غریبه‌ای در سرزمین غربت نوشته‌ی رابرت ای. هاین‌لاین الهام گرفته بودند.

۲۱. سابود

سابود یک جنبش مذهبی بر مبنای شیوه‌های خودانگیخته و جذبه‌ای است. این مذهب توسط رهبر معنوی اندونزیایی محمد سابوح در دهه‌ی ۱۹۲۰ پایه‌گذاری شد. این جنبش تا دهه‌ی ۱۹۵۰ به اندونزی محدود می‌شود، و از آن زمان به بعد در اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد. ویژگی محوری سابود لاتیان (تمرین) است، یک فعالیت خودجوش معنوی که معمولا به مدت یک ساعت و دوبار در هفته انجام می‌شود.

۲۰. کلیسای هیولای اسپاگتی پرنده

کلیسای هیولای اسپاگتی پرنده، که با نام پاستافاریانیسم هم شناخته می‌شود، یک مذهب خنده‌دار است که بر مبنای یک نامه‌ی سرگشاده توسط بابی هندرسون به هیئت مدیره‌ی مدرسه‌ی کانزاس شکل گرفت که تقاضا کرده بود تئوری هیولای اسپاگتی پرنده به همراه تئوری‌های تکامل آموزش داده شود. پاستافاریانیسم در هلند و نیوزیلند به عنوان یک مذهب قانونی شناخته می‌شود.

۱۹. جنبش شاهزاده فیلیپ

جنبش شاهزاده فیلیپ، یکی از عجیب‌ترین مذاهب جهان، فرقه‌ای مذهبی است که مردم قبیله‌ای در دهکده‌ی یائونانن در جزیره‌ی تانا در جنوب وانواتو از آن پیروی می‌کنند. باور بر این است که این فرقه به ۱۹۷۴ بر می‌گردد زمانی که شاهزاده فیلیپ و ملکه الیزابت دوم از کشور دیدن کردند. از آن زمان، روستاییان مقبره‌های‌شان را با تصوایر قاب گرفته‌ شده‌ای از چهره‌ی شاهزاده فلیپ تزئین می‌کنند.

۱۸. آقوری

آقوری یک فرقه‌ی هندوی ترسناک است که به نظر می‌رسد از سلسله‌ی کاپالیکای باستان در قرن ۱۴ جدا شده‌ باشد. بسیاری از هندوهای ارتودوکس به خاطر آیین‌های مذهبی منحرف‌شان آقوری را محکوم می‌کنند. می‌پرسید چه نوع آیین منحرفی؟ آن در گورستان‌ها زندگی می‌کنند و از گوشت انسان تغذیه می‌کنند. آن‌ها همچنین از جمجمه‌ی انسان آب می‌نوشند، کله‌ی حیوانات زنده‌ را می‌جوند، و در جستجوی روشنگری معنوی بالای سر اجساد به مراقبه می‌پردازند.

۱۷. پانا ویو

پانا ویو، یک جنبش مذهبی ژاپنی که در ۱۹۷۷ پایه‌گذاری شد، عناصر مسیحیت، بوداییسم، و دکترین‌های عصر جدید را با هم ترکیب می‌کند. این جنبش به خاطر نگرش غیرمعمولش در رابطه با امواج الکترومغناطیس معروف است که – بر اساس گفته‌ی پیروان پانا ویو- به جهت تغییرات اقلیمی، تخریب زیست محیطی، و سایر مشکلات دنیای مدرن قابل سرزنش هستند.

۱۶. مردم جهان

مردم جهان یک مذهب UFO  چکی است ککه در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسط ایوو بندا پایه‌گذاری شد و همچنین با نام فرازمینی‌اش، آستار، نیز شناخته می‌شود. بندا مدعی بود که چندین تماس شخصی مستقیم با تمدن‌های فرازمینی داشته است، که باعث شده این جنبش را راه‌اندازی کند. مردم جهان با فناوری‌های مدرن و نظرات منفی می‌جنگد و سعی می‌کند عشق و روحیه‌ی مثبت را گسترش دهد.

۱۵. کلیسای ساب‌جینس

کلیسای ساب‌جینس یک مذهب تقلیدی است که توسط نویسنده و فیلمسازآمریکایی ایوان استنگ در دهه‌ی ۱۹۷۰ به وجود آمد. خود کلیسا به شدت ایده‌ی حقیقت محض را رد می‌کند و در عوض بر یک سبک زندگی تفسیری‌تر تمرکز می‌کند. این مذهب مجموعه‌ای از فلسفه را آموزش می‌دهد که بر عقاید جی.آر. باب دابز تمرکز دارد، فروشنده‌‌ای در دهه‌ی ۱۹۵۰، که توسط کلیسا به عنوان یک پیامبر محترم شمرده می‌شود.

۱۴. ملت نووابیان

ملت نووابیان، که با نام جنبش نووابیان نیز شناخته می‌شود، یک سازمان مذهبی بود که توسط دوایت یورک پایه‌گذاری و رهبری شد. این مذهب بر مبنای آمیزه‌ی عجیبی از ایده‌های برتر سیاه، پرستش مصریان و اهرام‌شان، و اعتقادات به UFOها و دسیسه‌های مختلف مربوط به اشراقیون و بیلدربرگرها استوار است. در آوریل ۲۰۰۴، یورک به خاطر آزار جنسی کودکان و سایر جرایم به ۱۳۵ سال زندان محکوم شد.

رپورتاژ

۱۳. اختلاف نظر

اختلاف نظر، که با نام مذهب هرج و مرج نیز شناخته می‌شود، توسط دو هیپی جوان به نام‌های تر تورنلی و گرگ هیل در دهه‌ی ۱۹۶۰ به عنوان یک مذهب مسخره‌بازی به وجود آمد. این جنبش بعدها توسط نویسنده‌ی آمریکایی رابرت آنتون ویلسون به شهرت جهانی رسید کسی که فلسفه‌ی کتاب‌های علمی‌ تخیلی طنزگونه‌ی خود – سه‌گانه‌ی اشراقیت!- را بر اختلاف نظر گذاشته بود.

۱۲. انجمن آتریوس (انجمن اثیری)

انجمن آتریوس، که توسط یوگادوست استرالیایی جورج کینگ و بعد از تجربیات فرازمینی‌اش در دهه‌ی ۱۹۵۰ به وجود آمد، یک جنبش مذهبی است که فلسفه و آموزه‌هایش از هوش بسیار پیشرفته‌ی موجود در سیارات دیگر نشات گرفته است و همین‌طور از مذاهب جهان، و بیشتر از همه مسیحیت، بوداییسم، و هندوییسم.

 

۱۱. کلیسای اتانازی

کلیسای اتانازی، که توسط رورند کریس کوردا و ماستور رابرت کیمبرک در ۱۹۹۲ در بوستون پایه‌گذاری شد، تنها مذهب ضد بشر جهان محسوب می‌شود. کلیسا راه‌حل بر طرف کردن ازدیاد جمعیت و مشکلات زیست‌محیطی مربوطه را در کاهش جمعیت داوطلبانه‌ی گسترده می‌بیند. شعار معروف کلیسا، «سیاره‌ را نجات بده – خودت را بکش» در رویدادهای عمومی مختلف رویت شده است.

۱۰. علم مبارک

علم مبارک، یک مذهب ژاپنی جایگزین، توسط ریوهو اوکاوائون در ۱۹۸۶ پایه‌گذاری شد؛‌ در ۱۹۹۱ به عنوان یک سازمان مذهبی مجوز رسمی گرفت. معتقدان به علم مبارک به خدای زمین که به نام ال سانتاره شناخته می‌شود ایمان راسخی دارند. آن‌ها به منظور دستیابی به شادمانی راستین، که با عنوان وارستگی نیز شناخته می‌شود، هر روز با دعا، مطالعه، درون اندیشی، و مراقبه آموزه‌های ریوهو اوکاوائون را تمرین می‌کنند.

۹. معبد نور درونی راستین

معبد نور درونی راستین یک سازمان مذهبی مستقر در منهتن است که معتقد است مواد روانگردان مانند دیپروفیلترپتامین، شاهدانه، ال‌اس‌دی، مسکالین، سیلوسایبین، قارچ‌های روانگردان، و سایر مواد اینچنینی تجلی جنبه‌ی عاصی گونه‌ای از وجود خداوند هستند. این سازمان همچنین معتقد است که تمام مذاهب بر مبنای تجارب وابسته به توهم‌زایی هستند.

۸. جِداییسم

جداییسم (یا کلیسای جدی)، یک جنبش مذهبی که هزاران طرفدار جنگ ستارگان در سراسر جهان از آن پیروی می‌کنند، مذهب جدیدی است که آموزه‌های خیالی جِدای (شخصیت فیلم ستارگان) را رسمیت و انسجام می‌بخشد. آن‌ها معتقدند که نیرو (یا همان فورس) یک قدرت بسیار واقعی در جهان است. در ۲۰۱۳، جداییسم در واقع هفتمین مذهب بزرگ در بریتانیا بود که پیروان آن به تعداد باورنکردنی ۱۷۵.۰۰۰ نفر بودند.

۷. دین زرتشت

دین زرتشت، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی جهان، حدود ۳.۵۰۰ سال پیش در ایران باستان توسط زرتشت (یا زردشت) پیامبر پایه‌گذاری شد. به مدت حدودا ۱.۰۰۰ سال، از ۶۰۰ قبل از میلاد تا ۶۵۰ بعد از میلاد، یکی از قدرتمندترین مذاهب جهان و دین رسمی سرزمین پارس (ایران امروزی) بود. با وجود این، امروزه این دین یکی از کوچکترین ادیان جهان است و در سرتاسر جهان فقط کمی بیش از ۱۰۰.۰۰۰ پیرو و دنباله‌رو دارد.

۶. وودو هائیتی

وودو هائیتی (که عموما به آن وودو می‌گویند)، مذهبی ترکیبی که اساسا در هائیتی و در بین جمعیت یهودیان هائیتی به جا آورده می‌شود، توسط بردگان آفریقایی ابداع شد که به هائیتی آورده شده و در قرون ۱۶ و ۱۷ توسط مبلغان کاتولیک رومی تغییر آیین داده بودند. این مذهب اسرارآمیز بسیار متاثر از مسیحیت بود که بیش از ۲۰۰ سال پیش عامل انگیزشی انقلاب علیه استعمارگران فرانسوی شد. بعد از این انقلاب، هایئتی به عنوان دومین کشور مستقل در آمریکا بعد از ایالات متحده شکل گرفت.

۵. نئو درویدیسم

نئو درودیسم، که با نام نئو درویدری هم شناخته می‌شود، مذهبی است که معمولا هارمونی و پرستش طبیعت و احترام به تمام موجودات زنده را اشاعه می‌دهد. این مذهب تا حدودی بر مبنای رسوم قبایل سلتیک باستان است، اما درویدیسم مدرن شمن‌باوری، عشق به زمین، روح باوری، وحدت وجود، ستایش خورشید، و اعتقاد به تناسخ را نیز شامل می‌شود.

۴. جنبش راستافار

راستافاری یک مذهب نوپای به وجود آمده در دهه‌ی ۱۹۳۰ در جامائیکا است، که بعد از تاجگذاری هایل سلاسیه اول به عنوان پادشاه اتیوپی در ۱۹۳۰ به وجود آمد. راستافاری‌ها معتقدند هایل سلاسیه خدا است و او اعضای جوامع سیاهپوستی را که در تبعید به سر می‌برند به آفریقا باز خواهد گرداند. پیروان این مذهب، بر آنچه زندگی طبیعی به حساب می‌آورند تاکید دارند. معروف است که موهای خود را دردلاک می‌گذارند و برای افزایش سطح معنویت در خود ماریجوانا استعمال می‌کنند.

۳. کلیسای مارادونا

کلیسای مارادونا، که با عنوان ایگلسیا مارادونا نیز شناخته می‌شود، مذهبی است مستقر در آرژانتین که فوتبالیست نمادین آرژانتینی دیگو مارادونا را پرستش می‌کنند. نماد این کلیسا  D10Sاست، که کلمه‌ی اسپانیایی خدا (Dios) و شماره‌ی پیراهن مارادونا (10) را با هم ترکیب می‌کند. این کلیسا در ۱۹۹۸ توسط طرفدارانی که مدعی بودند مارادونا بزرگترین بازیکن فوتبال تاریخ است تاسیس شد.

۲. اوم ‌شینریکیو

اوم شینریکیو، که در ژاپنی به معنای «حقیقت عالی» است، در دهه‌ی ۱۹۸۰ به صورت یک گروه معنوی و روحانی که ترکیبی از اعتقادات هندوها و بوداییان بود آغاز به فعالیت کرد. پایه‌گذار این گروه، شوکو آساهارا، خودش را هم مسیح و هم اولین «مرد روشن» از زمان بودا معرفی می‌کرد. اما، این گروه به تدریج به فرقه‌ای تبدیل شد که موجودیت خود را بر اساس پیشگویی‌های مسیحیت درباره آخرالزمان قرار داد، و معتقد بودند که جهان در جنگ جهانی سوم به پایان می‌رسد و فقط آن‌ها جان سالم به در خواهند برد.

۱. فریزبی‌تاریانیسم

فریزبی‌تاریانیسم، یکی از عجیب و غریب‌ترین مذاهب جهان، تقلید مسخره‌آمیزی از اعتقاد معنوی به زندگی پس از مرگ است. بنیان‌گذار این جنبش، هنرپیشه و کمدین آمریکایی جورج کارلین، مفهوم مذهب را به صورت این اعتقاد تعریف می‌کرد که “وقتی کسی می‌میرد، روحش بر می‌خیزد و مانند یک فریزبی به داخل سقف پرتاب می‌شود، و به آن می‌چسبد و در آنجا باقی می‌ماند.

نوشته‌های مرتبط