۷ درمان خانگی یبوست کودکان که بسیار موثر است

یبوست در میان کودکان بسیار رایج است. یبوست وضعیتی است که با حرکت دشوار روده یا عدم حرکت آن تشخیص داده می‌شود. یبوست کودکان می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. گاهی اوقات نادیده گرفتن احساس نیاز به دفع یا نگه داشتن خود می‌تواند مشکل ساز شود؛ این حالت در میان کودکان مدرسه‌ای رایج است. به جز آن، رژیم غذایی کم فیبر و چاقی نیز می‌تواند به راحتی سبب یبوست در کودک شود. یبوست صرف نظر از علتی که دارد،‌ برای والدین نیز اضطراب‌آور باشد. یبوست شدید ممکن است به درمان و شیاف‌های گلیسیرین نیاز داشته باشد. با این حال، می‌توانید با درمان‌های خانگی شروع کنید و سعی کنید کودک‌تان را از علائم یبوست رها کنید. در ادامه به این درمان های خانگی یبوست کودکان می‌پردازیم:

۱. آب

مطمئن شوید کودک‌تان در طول روز به اندازه‌ی کافی آب می‌نوشد. بیش‌تر اوقات کم‌آبی می‌تواند دلیل اصلی یبوست باشد. اگر دفع برای کودک‌تان دشوار است یا در طول یک روز اجابت مزاج نداشته است، او را به نوشیدن حداقل نیم لیتر آب در روز ترغیب کنید تا مدفوع نرم و روان شود. هم چنین می توانید آب گرم و لیمو را امتحان کنید که یک درمان خانگی عالی برای کمک به گوارش است.نوشیدن یک لیوان آب گرم نیز می‌تواند موثر باشد.

۲. میوه‌های کامل

یکی از بهترین راه‌های مقابله با یبوست مصرف میوه‌هایی است که سرشار از فیبر هستند. برخی از میوه‌های مفید در این مورد به صورت زیر هستند:

  • موز: این میوه سرشار از فیبر و پکتین است که با یبوست مبارزه می‌کند. مصرف تنها دو موز می‌تواند به نرم شدن مدفوع و حرکت روان آن کمک می‌کند. پکتین موجود در موز به حرکت روان روده‌ها کمک کرده و باعث می‌شود معده از شر مواد زائد خلاص شود.
  • آلو: آلو درمانیکلاسیک برای یبوست است و شیرینی و بافت آن موررد علاقه‌ی کودکان است. آن‌ها سرشار از فیبر و سوربیتول هستند که به نرم شدن مدفوع و حجیم شدن آن کمک می‌کنند تا به راحتی از مسیر روده بگذرد. آلوی زیاد می‌تواند مدفوع را بیش از حد نرم و روان کند.
  • سیب: روزی یک سیب می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند. این میوه‌ی شیرین و آبدار به خاطر فیبر بالایی که دارد به بهبود علائم یبوست در کودکان کمک می‌کند.
  • گوآوا: گوشت میوه‌ی گوآوا حاوی فیبر محلول و دانه‌های آن دارای فیبر نامحلول است که به تولید مخاط در مقعد کمک کرده و سبب می شود مدفوع سخت از دستگاه گوارش عبور کند و معده را پاکسازی می ‌کند.
  • پرتقال: جدای از ان که منبع غنی ویتامین ث است، به قدری فیبر داردکه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند.

میوه‌های دیگر غیر از این میوه‌ها نیز می‌توانند به گوارش و مبارزه با یبوست کمک کنند. همیشه به جای میوه‌ی پوره شده یا آب میوه به کودک‌تان میوه‌ی کامل بدهید تا محتوای فیبر آن دست نخورده باشد.

۳. خوراکی های پر فیبر

رپورتاژ

هر طور ممکن است خوراکی های پرفیبر مانند غلات صبحانه و …….،‌ غلات کامل و لوبیا را امتحان و در رژیم غذایی کودک‌تان بگنجانید. یک رژیم غذایی با فیبر کافی به بدن کمک می‌کند مدفوع حجیم و نرم بسازد.

۴. ملاس (شیره‌ها)

ملاس که حاوی قند زیادی است به مبارزه با یبوست و تسهیل گوارش کمک می‌کند. ملاس‌های تیره منبع غنی منیزیم هستند که به طرز چشم‌گیری در مبارزه با یبوست موثرند.

۵. روغن زیتون

مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون همراه با یک قاشق چایخوری آب لیمو، اول صبح و با شکم خالی، به حرکت مدفوع و رهایی از دست یبوست کمک بسیاری می‌کند.

۶. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به خاطر خواص بسیارش در زیبایی شناخته می‌شود اما ماده‌ای بسیار عالی برای مبارزه با یبوست کودکان است. دو قاشق ژل آلوئه‌ورا در ترکیب با یک لیوان آب گرم به عنوان یک ملین عالی عمل می‌کند.

۷. ماست

ماست هم می‌تواند در این باره معجزه کند و یکی از روش‌های استفاده از آن در درمان یبوست آن است که سبب رشد باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌شود. این امر به جلوگیری از یبوست کمک کرده و اجازه می‌دهد روده‌ها به راحتی حرکت کنند.

نوشته‌های مرتبط