شانه درد: ۱۸ درمان خانگی برای شانه درد که بسیار موثر است

شانه درد بیشتر مواقع به طرز وحشتناکی ما را آزار می‌دهد و شاید هیچ چیز بدتر از درد شانه نباشد. هر آدمی در هر سنی ممکن است دچار این درد بشود. بدترین چیز در مورد شانه درد این است که به خاطرِ این درد آزاردهنده، قادر نیستید روی هیچ چیز تمرکز داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین دلایل شانه درد نشستن‌های طولانی مدت رو به روی رایانه در دفتر کار است. عدم تحرک باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می‌شود؛ و همین عامل می‌تواند به شانه درد بیانجامد. از دیگر علت‌های درد شانه می‌توان به وارد آمدن آسیب به بافت‌های نرم، ماهیچه‌ها، و رباط‌های شانه، بورسیت، شانه‌ی یخ زده، یا ضعف و خستگی ماهیچه‌ها اشاره کرد.

شانه درد

برای کاهش بسیاری از دردهای ناحیه‌ی شانه می‌توانید از پمادهای موضعی و دیگر داروهای موجود در بازار استفاده کنید، ولی همه‌ی این داروها با عوارض جانبی همراه هستند. برای تسکین دردهای خفیف شانه، می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی طبیعی در این مقاله استفاده کنید. در ادامه، به برخی از این درمان‌‌های خانگی برای شانه درد اشاره می‌کنیم، تا با استفاده از آن‌ها از شر این درد خلاص شوید.

روش طبیعی برای درمان خانگی شانه درد

۱. نمک اپسوم

نمک اپسوم می‌تواند درد شانه‌تان را تسکین دهد، زیرا باعث بهبود گردش خون می‌شود و استرس را نه فقط از روی شانه‌تان، بلکه از کل بدن‌تان بر می‌دارد. وان حمام یا یک تشت بزرگ را مملو از آب ولرم کنید. دو فنجان نمک اپسوم در آن بریزید. کاملا آب را به هم بزنید تا نمک به خوبی در کل آب حل شود. اکنون، وارد آب شوید و داخل وان یا تشت بنشینید؛ البته به گونه‌ای که شانه‌تان کاملا زیر آب باشد؛ و حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه به همین حالت بمانید. این کار را هفته‌ای سه بار تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

به علاوه، می‌توانید حوله‌ای را به محلول آب و نمک اپسوم آغشته کنید. سپس این حوله را روی شانه‌تان قرار دهید تا درد آن تسکین یابد.

۲. زردچوبه

زردچوبه مسکن درد موثری است؛ چه به صورت خوراکی مصرف شود، و چه به صورت موضعی روی ناحیه‌ی دردناک مالیده شود. زردچوبه دارای طبیعت ضد التهابی است، بنابراین می‌تواند درد و تورم را تسکین دهد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا به خمیر تبدیل شوند. این خمیر را روی ناحیه‌ی دردناک شانه‌تان بمالید. صبر کنید تا خمیر روی شانه‌تان خشک شود، و سپس با آب گرم آن ناحیه را بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا از شر این درد خلاص شوید.

به علاوه، می‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر بریزید و خوب به هم بزنید. سپس، محلول شیر و زردچوبه را بجوشانید و برای شیرین کردن آن مقداری عسل اضافه کنید. برای کمک به فرایند تسکین درد، روزی دو بار از این نوشیدنی میل نمایید.

یا هم‌چنین می‌توانید خمیر زردچوبه و روغن زیتون را روی شانه‌تان بمالید تا دردتان بر طرف شود.

توجه: اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، هرگز بیش از اندازه زردچوبه مصرف نکنید.

۳. سرکه سیب

سرکه سیب راه حل همه کاره‌ای است که می‌تواند مشکلات گوناگونی را در بدن‌تان درمان کند. این مایع به عنوان یک عامل ضد التهابی و قلیایی عمل می‌کند و دردها را تسکین می‌بخشد. می‌توانید وان حمام‌تان را پر از آب کنید و سپس دو فنجان سرکه سیب خام و تصفیه نشده در آن بریزید؛ حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وان حمام بنشینید تا شانه درد تان تسکین یابد و بدن‌تان آرام گیرد. این کار را روزانه و به مدت چند روز ادامه دهید تا درد شانه به مدت طولانی از بدن‌تان خارج شود.

یا این‌که می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و مقداری عسل را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزی دو بار بنوشید تا سرعت فرایند بهبودی‌تان بیش‌تر شود.

۴. زنجبیل

زنجبیل در کنار خاصیت ضد التهابی‌اش، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی نیز هست. این ادویه گردش خون‌ بدن‌تان را بهبود، و به فرایند درمان سرعت می‌بخشد. یک قاشق چای خوری ورقه‌ی نازک زنجبیل را به مدت ۱۰ دقیقه در دو فنجان آب نیم جوش بریزید. این جوشانده را صاف کنید و برای شیرین شدن‌اش، مقداری عسل به آن بیفزایید. این جوشانده را بنوشید تا درد شانه‌تان بر طرف شود.

۵. روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند درد شانه‌تان را تسکین دهد. این روغن پر خاصیت گردش خون را بهبود می‌بخشد، و گرفتگی و تورم را کاهش می‌دهد. مقداری روغن زیتون را برای چند ثانیه حرارت دهید و اجازه دهید خنک شود. آن‌گاه از کسی بخواهید با استفاده از روغن زیتون شانه‌تان را ماساژ دهد.

آن فرد باید ماهیچه‌های شانه‌تان را با انگشت بگیرد و بر آن‌ها فشار بیاورد؛ وی باید این کار را درست انجام دهد تا استرس وارد آمده بر آن ناحیه تسکین یابد. انجام این کار باید به مدت ۱۰ دقیقه ادامه یابد. با چند بار تکرار این کار در طول روز درد شانه‌تان تسکین خواهد یافت.

۶. لیمو ترش و عسل

اگر شانه دردتان ناشی از آرتروز است، بهترین درمان خانگی برای شما استفاده از ترکیب این دو ماده‌ی پر خاصیت است. آب یک لیمو ترش را در یک لیوان آب گرم بچلانید. سپس، برای شیرین کردن محلول مقداری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را هر روز نوش جان نمایید تا سموم از بدن‌تان خارج شوند.

۷. درمان با آب گرم

کمپرس آب گرم می‌تواند به درمان التهاب و تورم در ماهیچه‌های دردناک شانه‌تان کمک کند. کیسه‌ای را با آب گرم پر کنید – هم‌چنین می‌توانید از کیسه‌های مخصوص این کار استفاده نمایید – و آن را روی شانه‌تان قرار دهید؛ البته در این حالت، بهتر است آرام و راحت روی تخت دراز کشیده باشید. کیسه‌ی گرم را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شانه‌تان نگه دارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا درد کاملا از شانه‌تان خارج شود.

یا این‌که هم‌چنین می‌توانید هر روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دوش آب گرم بگیرید. در این حالت باید زیر دوش بی حرکت بایستید. برای کسب نتیجه‌ی بهتر، می‌توانید این کار را روزی دو مرتبه انجام دهید.

نکته: به خاطر داشته باشید، برای این کار آب را بیش از اندازه داغ نکنید تا پوست بدن‌تان بسوزد.

۸. کمپرس سرد

کمپرس سرد به تسکین درد کمک می‌کند، زیرا باعث بی حس شدن ناحیه‌ی دردناک می‌شود. بنابراین، کمپرس سرد می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. چند قطعه یخ کوچک را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بریزید و حوله‌ای را دور کیسه بپیچید – هم‌چنین می‌توانید از کیسه‌های مخصوص این کار استفاده نمایید. سپس آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شانه‌ی دردناک‌تان قرار دهید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا دردتان تسکین یابد.

به علاوه، می‌توانید حوله‌ای را به آب یخ آغشته کنید و آن را روی شانه‌تان قرار دهید تا ماهیچه‌های دردناک‌تان آرام گیرند. این کار نیز به درمان شانه درد کمک می‌کند.

توجه: قطعه‌های یخ را مستقیما روی پوست‌تان قرار ندهید، زیرا این کار ممکن است باعث یخ زدگی بافت پوست شود.

۹. کنجد سیاه

دانه‌های کنجد سیاه منبع غنی از کلسیم و منیزیوم به شمار می‌روند که می‌توانند سطح سلامت استخوان‌ها را ارتقا دهند. به علاوه، وجود مواد معدنی نظیر مس و روی در کنجد سیاه باعث کاهش درد و تورم مفصلی می‌شود. به اندازه‌ی یک مشت کنجد سیاه را به مدت یک شب در آب بخیسانید. صبح فردا، آب را به همراه کنجدها میل نمایید. چند روز این کار را تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

هم‌چنین می‌توانید دانه‌های کنجد سیاه را بو بدهید و روی سالاد، سوپ، و ماست بریزید و نوش جان فرمایید.

۱۰. سیر

سیر عامل ضد التهابی قدرتمندی است. ۳ الی ۴ حبه سیر را بردارید؛ ابتدا پوست‌شان را بگیرید و سپس آن‌ها را خرد کنید. سیرهای خرده شده را به همراه یک چهارم فنجان روغن خردل حرارت دهید. سپس ترکیب سیر و روغن خردل را روی شانه‌تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار به تسکین درد کمک می‌کند.

رپورتاژ

تمرینات ورزشی برای تسکین درد شانه

بیش‌تر اوقات شانه درد به خاطر گرفتگی ماهیچه‌ها به وجود می‌آید. گرفتگی ماهیچه‌ها نیز غالبا به دلیل وضعیت نادرست نشستن یا ایستادن به مدت طولانی ایجاد می‌شود. برای درمان این درد، باید از حرکات کشش شانه استفاده کنید. در ادامه‌ی مقاله به برخی تمرینات ورزشی اشاره می‌کنیم که انجام‌شان می‌تواند به کاهش درد شانه‌تان کمک کند.

۱۱. کشش قفسه‌ی سینه

برای انجام این حرکت می‌توانید از باند، کش، یا طناب ورزشی استفاده کنید. این کش را پشت کمرتان قرار دهید و دو طرف‌اش را محکم با دستان‌تان بگیرید. چانه‌تان را بالا بگیرید و تیغه‌های شانه‌تان را به هم نزدیک کنید. برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نفس عمیق بکشید و سپس نفس‌تان را بیرون دهید. این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

۱۲. حرکت کشش بازو در عرض قفسه‌ی سینه

این حرکت ساده‌ای است که می‌تواند به آسانی درد ماهیچه‌های‌تان را آرام کند. دست راست‌تان را جلوی بدن‌تان نگه دارید. با دست چپ، آرنج راست‌تان را بگیرید و به سمت داخل بکشید؛ آن‌قدر بکشید تا در شانه‌تان احساس فشار کنید. ۳۰ تا ۴۰ ثانیه به همان حالت بایستید و سپس، دست‌تان را رها کنید. این کار را با دست مخالف نیز انجام دهید. این حرکت را برای هر دست، ۳ تا ۵ بار تکرار نمایید.

۱۳. حرکت پیچشی نشسته

صاف روی صندلی بنشینید، به طوری که زانوهای‌تان همدیگر را لمس کنند. بالا تنه‌تان را به سمت راست حرکت دهید، در حالی‌که دست چپ‌تان روی بخش بیرونی ران راست‌تان باشد. نگاه‌تان به سمت راست باشد؛ به شانه‌های‌تان فشار نیاورید ولی به آرامی ران راست‌تان را هل دهید. ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نفس عمیق بکشید و سپس بیرون دهید. این کار را با سمت چپ بدن نیز انجام دهید. این حرکت را برای هر طرف ۳ الی ۵ بار تکرار کنید.

۱۴. کشش گردن

گاهی اوقات درد در ناحیه‌ی شانه در حقیقت به دلیل گرفتگی گردن است. حرکت کشش گردن فشار این ناحیه را کاهش می‌دهد، و به این ترتیب باعث کاهش درد شانه می‌شود. صاف روی صندلی بنشینید و چانه‌تان را آرام به سمت جلو بیاورید تا جایی که در پشت گردن‌تان احساس کشیدگی کنید. آن‌گاه برای کشیدن شانه‌ی چپ،‌ سرتان را به سمت راست بچرخانید؛ سپس بر عکس این کار را نیز انجام دهید. در هر بار کشش شانه، بیش از یک دقیقه در همان حالت بمانید. نفس‌های آرام و عمیق بکشید. این کار را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.

۱۵. پیچش ۹۰ درجه‌ی شانه

برای انجام این حرکت باید نزدیک درگاهی بایستید. بازوی‌تان را بالا بگیرید، به گونه‌ای که با آرنج‌تان زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازد و بازوی‌تان نیز با بدن‌‌تان زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازد. هر کدام از دست‌های‌تان را در هر دو طرف چارچوب در قرار دهید. یک پای‌تان را جلو ببرید و در حالی‌که صاف ایستاده‌اید گردن‌تان را موازات ستون مهره‌های‌تان قرار دارد. به سمت جلو خم شوید و با کمک دو دست، خود را در چارچوب در نگه دارید. حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به همین حالت باقی بمانید. این کار را ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید.

درمان‌های خانگی درد شانه با گیاهان دارویی

۱۶. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می‌تواند ماهیچه‌های خسته را آرام کند، و درد و التهاب را بر طرف نماید. وام حمام‌تان را پر از آب کنید. چند قطره روغن اسطوخودوس در آن بچکانید. وارد وان شوید و حدود نیم ساعت شانه‌تان را درون آب نگه دارید. این کار را روزی یک مرتبه انجام دهید تا درد شانه‌تان بر طرف شود.

هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم مخلوط کنید. ترکیب این دو روغن را روی شانه‌تان بمالید و ۱۰ دقیقه ماساژ دهید تا درد و گرفتگی شانه‌تان کاهش یابد. این کار را به مدت چند روز، روزی ۲ بار انجام دهید.

۱۷. یونجه

یونجه گیاه دارویی مفیدی برای درمان درد و تورم به شمار می‌رود. یونجه گردش خون را بهبود می‌بخشد، و از این طریق التهاب را کاهش می‌دهد. مقداری برگ یونجه را در آب داغ بریزید و اجازه دهید حدود ۵ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را صاف کنید و روزی یک تا دو فنجان از آن میل کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

۱۸. نعناع

نعناع مانند یک عامل خنک کننده عمل می‌کند و احساس سوزش ناشی از درد شانه را از بین می‌برد. مقداری برگ نعناع را جدا کنید و بکوبید. مقدار اندکی آب روی آن بریزید تا به خمیر تبدیل شود. این خمیر را روی ناحیه‌ی دردناک شانه‌تان بمالید تا درد آن ناحیه کاهش یابد.

چه بکنید و چه نکنید!

چه بکنید!

الف. هنگام خواب یک بالش زیر گردن‌تان بگذارید تا نواحی دردناک شانه‌تان بالا قرار بگیرند و از این طریق، از افزایش درد و تورم پیشگیری نمایید.

ب. برای درمان سریع شانه درد درست بنشینید و درست بایستید.

پ. هم‌چنین برای درمان شانه درد می‌توانید از طب سوزنی کمک بگیرید، ولی باید به متخصص این فن مراجعه نمایید.

ت. برای تسکین درد می‌توانید از ژل حاوی ۰.۰۱۲۵ درصد کپسایسین استفاده کنید.

ث. برای پیشگیری از رسوب مواد معدنی در مفاصل‌تان روزی یک یا دو بار آب گرم و لیمو بنوشید.

ج. به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

چ. برای استراحت دادن به شانه‌ها، آرنج‌های‌تان را در دو طرف‌تان قرار دهید.

ح. برای پیشگیری از کم آبی بدن، آب زیاد بنوشید.

خ. اگر با انجام این درمان‌‌های خانگی، درد هم‌چنان آزارتان می‌دهد، به پزشک مراجعه کنید.

چه نکنیم!

الف. از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید، زیرا ‌آن‌ها فرایند درمان را با کندی مواجه می‌کنند.

ب. اگر شانه‌تان آسیب دیده است، از انجام تمرینات سنگین ورزشی اجتناب کنید.

پ. از نشستن‌های طولانی مدت در یک حالت ثابت خودداری کنید. هر از گاهی روی صندلی‌تان هم شده، حرکات کششی انجام دهید.

منبع homeremedyhacks
نوشته‌های مرتبط