7 مهمترین خواص گارسینیا کامبوجیا که بسیار شگفت انگیز هستند

در سال‌های اخیر نام گارسینیا کامبوجیا به‌خاطر فواید سلامتی آن در سرتاسر دنیا شناخته شده‌است. ازجمله خواص گارسینیا کامبوجیا برای سلامتی می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمک به کاهش وزن، کاهش استرس، مقابله با افسردگی، پایین آوردن کلسترول، تنظیم قند خون، افزایش سوخت‌وساز بدن و بالابردن سطح انرژی.

سرده‌ی این گیاه بیش از ۳۰۰ گونه‌ی مختلف دارد، ولی گارسینیا کامبوجیا گونه‌ای است که بیشترین توجه را به‌خاطر فواید سلامتیش دریافت کرده‌است. میوه‌ی این درخت شبیه یک کدوی کوچک است، و عموما به رنگ سبز روشن یا زرد یافت می‌شود. این درخت به‌خاطر سازگاری با آب و هوای گرمسیری، عموما در جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقای مرکزی رشد می‌کند و به صورت گسترده در دستورهای غذایی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت‌های مختلف این میوه و عصاره‌ی آن را می‌توان در غذاهای با طعم مختلف استفاده کرد، همچنین گارسینیا کامبوجیا به‌عنوان درمان سنتی تعداد زیادی از آسیب‌ها شناخته شده‌است. گارسینیا کامبوجیا پیش از معرفی این میوه به کشورهای غربی اصلا شناخته شده نبود، ولی با آشنا شدن دنیای غرب با این میوه، به سرعت به‌خاطر ادعای تأثیرات اعجاب‌انگیزش در کاهش وزن در عرصه‌های بین‌المللی شناخته شد.

از این زمان بود که در سرتاسر دنیا در دسترس همگان قرار گرفت، و به این دلیل که همچنان تأثیرات مطرح شده‌اش بر کاهش وزن مورد توجه قرا می‌گیرد، عصاره‌ی گارسینیا کامبوجیا نیز تأثیرات بسیاری بر سلامتی دارد. عنصر فعال در این عصاره‌ی گیاهی، با مواد مغذی و ترکیبات ارگانیک یافت شده در این عصاره، تأثیرات قدرتمندی بر بدن دارد. با این حال، مصرف بیش از حد این عصاره باعث سمی شدن کبد می‌شود، از این‌رو حفظ تعادل در مصرف گارسینیا کامبوجیا حائز اهمیت است.

خواص گارسینیا کامبوجیا برای سلامتی

۱. کاهش استرس

عنصر فعال موجود در گارسینیا کامبوجیا، که آن را برای کاهش وزن مناسب می‌سازد عبارت است از هیدروکسی سیتریک اسید (HCA). این ترکیب مستقیما با تنظیم سطح کورتیزول در خون مرتبط است که متداول‌ترین هورمون استرس است. این مکمل گیاهی می‌تواند با کاهش سطح هورمون استرس و کنترل اضطراب، سلامتی و عملکرد اندام‌های بدن را بهبود ببخشد، و استرس اکسیداتیو را در بدن از بین ببرد.

۲. کاهش وزن

تمام ادعاهای بین‌المللی در مورد گارسینیا کامبوجیا به قابلیت کاهش وزن آن برمی‌گردد. غالبا به‌عنوان معجزه‌ای برای درمان چاقی از آن یاد می‌شود. عصاره‌ی گارسینیا کامبوجیا به شیوه‌های مختلفی بر کاهش وزن تأثیرگذار است. اول این‌که، هیدروکسی سیتریک اسید یافت شده در گارسینیا کامبوجیا می‌تواند از ذخیره شدن کالری به‌صورت چربی جلوگیری کند. برخی آنزیم‌های خاص باعث کند شدن سوخت‌وساز بدن می‌شوند، که رد این زمان بدن تنبل شده و ذخیره کردن کالری‌ها به‌صورت چربی را شروع می‌کند. با این‌حال هیدروکسی سیتریک اسید تولید این آنزیم‌ها را متوقف می‌کند، پس این کالری‌ها به جای چربی، به گلیکوژن تبدیل می‌شوند که برای عضله‌سازی ضروری است.

۳. از بین بردن افسردگی

ترکیبات طبیعی یافت شده در گارسینیا کامبوجیا می‌توانند به‌عنوان یک ماده‌ی ضدافسردگی عمل کنند، یعنی در بدن سروتونین، هورمون رضایت و لذت، آزاد کنند. این یک چرخه‌ی خودانجام است – با استفاده از این عصاره، وزن کاهش می‌یابد، سرحال شده، و در دستیابی به اهداف‌تان مصر می‌شوید. این توانایی در تثبیت خلق‌وخو بر مبنای تأثیر هیدروکسی سیتریک اسید بر انتقال‌دهنده‌های عصبی است، و سطوح کاهش یافته‌ی استرس می‌توانند به درمان بلندمدت افسردگی کمک کنند.

مکمل های کاهش وزن: ۱۰ برترین مکمل لاغری سالم و طبیعی

رپورتاژ

۴. کاهش کلسترول

دومین شیوه‌ای که گارسینیا کامبوجیا به کاهش وزن کمک می‌کند عبارت است از ایجاد تعادل در سطح کلسترول بدن. شاید این مورد را ندانید که هم چربی‌های خوب وجود دارند و هم چربی‌های بد. هیدروکسی سیتیک اسید و ترکیبات دیگر در این گیاه می‌توانند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را در بدن کاهش دهند و سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهند. این‌کار به کاهش احتمال تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی و سکته کمک خواهد کرد و در عین حال فشار خون را کاهش میژ‌دهد و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌های روزانه فراهم می‌کند.

۵. تنظیم قند خون

یکی از مواردی که در تنظیم سوخت‌وساز بدن مطرح است کنترل سطوح قند خون در بدن است. برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، مصرف گارسینیا کامبوجیا به‌عنوان در درمان تکمیلی بسیار مفید است.

۶. افزایش سوخت‌وساز بدن

درکل، هرچیزی که بتواند سوختن کالری را سرعت ببخشد و کلسترول را پایین بیاورد تأثیر خارق‌العاده‌ای بر سرعت فعالیت بدن دارد.. اگر می‌خواهید سوخت‌وساز بدن‌تان را افزایش دهید، و نتایج سریعتری را در حوزه‌ی کاهش وزن شاهد باشید، گارسینیا کامبوجیا را به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. افزایش سوخت‌وساز یعنی انرژی بیشتر و تبدیل کمتر کالری به رسوبات چربی در بدن.

۷. افزایش انرژی

وقتی وزن کم می‌کنید، یک تغییر اصلی در بدن رخ می‌دهد، و بسیاری از افراد با خستگی و ضعف عضلانی مواجه می‌شوند. عصاره‌ی گارسینیا کامبوجیا می‌تواند با این حالت مقابله کند، و سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

۸. کاهش اشتها

سومین و آخرین روشی که گارسینیا کامبوجیا به کاهش وزن کمک می‌کند عبارت است از کاهش اشتها. به همین دلیل است که در مکمل‌ها و محصولات مختلف کاهش وزن گنجانده شده‌است. با کاهش اشتها، بدن عادت می‌کند در زمان‌های مشخص و به میزان مشخصی غذا بخورد. اگر قصد کاهش وزن دارید، اسنک‌ها و میان‌وعده‌هایی که مصرف می‌کنید را به سختی می‌توانید کنار بگذارید، پس بهتر است با استفاده از گارسینیا کامبوجیا اشتهای‌تان را کنترل کنید.

مورد احتیاط:

بازهم یادآوری مي‌کنم، ممکن است وسوسه شوید که بیش از اندازه مصرف کنید و فکر کنید برای‌تان مفید است، ولی ما هنوز خیلی چیزها را در مورد گارسینیا کامبوجیا نمی‌دانیم. آن‌چه مشخص است این است که مصرف بیش از حد این گیاه به سمی شدن کبد منجر می‌شود. پس اگر می‌خواهید گارسینیا کامبوجیا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید،‌رعایت اعتدال را از یاد نبرید.

نوشته‌های مرتبط